Lige siden corona-lockdown begyndte at brede sig i marts i år, har biografmarkedet verden over – sammen med turismen – været en af de mest berørte brancher.
Det begyndte så småt med, at filmselskaberne annoncerede, at først den ene, så den anden storfilm ville få udsat sin biografpremiere et par uger eller måneder; den første af dem var den 25. James Bond-film.
No Time to Die skulle oprindelig have haft premiere den 2. april i år, men blev udsat til den 12. november. Sidste uge meddelte MGM/Universal så, at 007 rykkes til den 2. april 2021.
Med et budget på vanvittige 250 millioner dollars var filmselskabet ikke villig til at gamble med svigtende publikumstal som følge af lukkede biografer og begrænset kapacitet på grund af afstandshensyn, og udsatte derfor premieren endnu en gang.
Sidste uge blev en af årets store norske biograftitler, Børning 3, solgt til Netflix kort efter biografpremieren. Filmselskaberne benytter nu lejligheden til at presse det eksklusive biografvindue ned, og NBC Universal fik for nylig mindsket vinduet fra 75 til 17 (!) dage. Og det er ikke bare er en ad hoc-løsning, så længe corona-pandemien kører; nej, den nye aftale er af varig karakter.
Disney, der lancerede deres egen streaming-tjeneste, Disney+, i Norden den 15. september i år, droppede biografpremieren på en af deres dyreste film, Mulan, og lancerede den eksklusivt (som betalingsfilm) på Disney+ den 4. september.
I dag følger Disney op med at lancere endnu en storfilm direkte på deres streaming-tjeneste.
Animationsfilmen Soul fra Disney-ejede Pixar – med Jamie Foxx i “hovedrollen” – bliver droppet fra biograferne på de markeder, hvor Disney+ er tilgængelig, og lanceres eksklusivt på Disney+ den 25. december.
Disneys pressekontor i Norden har i dag bekræftet, at filmen bliver tilgængelig som en del af det ordinære abonnementstilbud og ikke – som Mulan – som en film, abonnenterne skal betale ekstra for.
I pressemeddelelsen fra underholdningsgiganten udtaler CEO Bob Chapek:
“We are thrilled to share Pixar’s spectacular and moving ‘Soul’ with audiences direct to Disney+ in December. A new original Pixar film is always a special occasion, and this truly heartwarming and humorous story about human connection and finding one’s place in the world will be a treat for families to enjoy together this holiday season.”
Soul ville have være en gigantisk biografmagnet i juleferien med bred publikumsappel – ikke mindst skulle den have trukket et stort antal børnefamilier i biograferne. Nu bliver filmen i stedet et attraktivt trækplaster for Disney til at sælge flere Disney+ abonnementer.
Disney+ blev lanceret i USA den 12. november sidste år og har allerede passeret 60 millioner abonnenter, heriblandt 10 procent af husstandene i Norden. Disney+ tilbyder indhold fra selskabets ikoniske brands Disney, Pixar, Marvel, Star Wars og National Geographic samt originalt indhold lavet eksklusivt til tjenesten, hvilket inkluderer film, serier, dokumentarfilm og forskellige kortformater.
En anden blockbuster, som det hungrende biografpublikum venter på, er gensynet med Tom Cruise i Top Gun: Maverick. Filmen var oprindelig planlagt til verdenspremiere den 26. juni, men efter corona-udbruddet blev premieren udsat til den 23. december. Den seneste melding lyder, at Top Gun: Maverick ikke får premiere før den 2. juli 2021!
Den eneste storfilm, vi har kunnet se i biograferne siden i sommers, er Christopher Nolans fremragende, men også meget kaotiske Tenet. Selv indspilningen af Indiana Jones 5 er udsat til “engang næste år”.
Biografindustrien er så hårdt ramt, at nogle nu sætter spørgsmålstegn ved, om Covid-19 vil tage livet af eller i hvert fald radikalt ændre biografbranchen for evigt. Én ting er sikkert: Pandemien med efterfølgende lockdown og hjemmearbejde har været en guldgrube for streaming-tjenester som Netflix og Disney+.
Som en direkte konsekvens af, at James Bond-filmen blev udsat igen, har et af verdens største biografselskaber, Cineworld, besluttet at lukke deres biografer midlertidigt.
Beslutningen indebærer, at hele 543 biografer i Storbritannien, Irland og USA lukkes allerede fra næste uge. Hvornår de genåbner (og hvor mange af dem), henstår i det uvisse, men det bliver sandsynligvis ikke på denne side af nytår.
Nu spørger vi os selv: Hvis lockdown trækker yderligere ud, hvad vil Disney og andre filmselskaber som Paramount gøre med andre blockbusters, f.eks. Black Widow (der egentlig skulle have haft premiere den 1. maj i år)? Direkte på streaming som betalingsfilm?