Da Lyd & Billede besøgte CES-messen i Las Vegas tidligere i januar, var vi naturligvis nysgerrige efter at se, hvad verdens elektronikproducenter ville hive op af hatten. Men en helt anden attraktion, som vi også havde på vores bucket list, var selvfølgelig Sphere!
Sphere er et af de nyeste underholdningssteder på Las Vegas Strip. Den fascinerende bygning ligger ved siden af Venetian- og Palazzo-hotellerne. Bygningen stod færdig i juli 2023, tog fem år at bygge og kostede 2,3 milliarder dollars(!) at realisere.
Sphere i Las Vegas: Enorm, kuglerund underholdningsarena
Alle, der har besøgt Las Vegas, kan skrive under på, at “alt” er lidt større end andre steder, og Sphere er uden tvivl også en bygning til rekordbøgerne.
Med en højde på 112 meter og en bredde på 157 meter er det verdens største sfæriske bygning. Ydersiden er beklædt med 1,2 millioner lysdioder, der danner en kontinuerlig, sfærisk LED-skærm. Bygningen kan ses på indfaldsvejen til Las Vegas, hvor den er oplyst med grafik, reklamer og alle mulige cirkulære motiver.
Inde i Sphere sidder en anden gigantisk, men meget skarpere sfærisk LED-skærm. Den spænder 270 grader rundt om publikum, til siden og over vores hoveder. Det samlede skærmareal er på hele 15.000 kvadratmeter, og opløsningen er på 16K, svarende til 132 megapixel.
En så kolossal skærm kræver naturligvis et lydsystem, der matcher, og her har udviklerne af Sphere gjort sig store anstrengelser. Skærmvæggen er delvist akustisk transparent, så lyden fra i alt 164.000 højttalere (!) monteret på bagsiden kan passere igennem. Der er også separate højttalere i gulvet under sæderne.
Højttalerne udsender 3D-surroundlyd fra alle retninger, så musik og lydeffekter kan lokaliseres og formes præcist i forhold til objekterne på skærmen. Avancerede teknikker som beamforming og wavefield-synthesis bruges til at levere klar og realistisk lyd til alle sæder. Alt fra små insektlyde til store naturfænomener kan gengives med et realistisk niveau.
Derudover bruger Sphere 4D-effekter som vibrationer, vind og duft til at skabe en altopslugende oplevelse. Under sæderne er der subharmoniske generatorer (“numse-rystere”), som kan gengive ultra-lave frekvenser ned til 5 Hz. Vindmaskinerne kan skabe alt fra tåge og let brise til kraftig vind, og de kan også påvirke temperaturen og luftfugtigheden i salen.
A Postcard from Earth: The Sphere Experience
Sådan en arena kræver selvfølgelig skræddersyet indhold, og under CES-ugen i Las Vegas havde vi mulighed for at se filmen A Postcard from Earth, som er en af hovedattraktionerne. Filmen kommer fra instruktøren Darren Aronofsky og er lavet eksklusivt til Sphere.
De rå optagelser er filmet med det specialiserede Big Sky-kamera, som Sphere Studios har udviklet internt. Det bruger en firkantet 18K billedsensor fra STMelectronics og en enorm 150 graders fisheye-linse. Det er den optik, der skal til for at fylde den enorme Sphere-skærm med et skarpt og detaljeret billede. Vi regner med, at denne type kamerateknologi også kan få mere interessante anvendelser i fremtiden, såsom VR-briller. Apple Vision Pro, anyone?
Så hvordan opleves Sphere i praksis?
Plottet i A Postcard from Earth er ret enkelt og en smule melankolsk – “sådan var Jorden, før vi forlod den” – men måden, det formidles på, overgår alt, hvad vi har oplevet før. Som nævnt har Sphere et arsenal af værktøjer, der resulterer i en forbløffende realistisk filmoplevelse.
Historien tager os først med ud i universet og et futuristisk rumskib, hvor Jorden blot er en prik i det fjerne. Til sidst flyver vi tilbage til Jorden og får et nært kig på natur- og dyreverdenen på syv kontinenter – naturfænomener såvel som menneskeskabte monumenter – alt sammen gengivet af Sphere’s enorme billed-, lyd- og vindmaskiner.
Billedkvaliteten – kontrast, lysstyrke og farve – er fremragende, på niveau med en førsteklasses TV-skærm eller biograflærred eller bedre – bare uendeligt meget større. Det er også skarpere og mere detaljeret end noget andet, vi har set, og stort set uden nogen form for overgange i billedet.
Vi bemærkede et par skærmpaneler, hvor farverne var lidt anderledes end på de andre, men i det store hele var billedkvaliteten skarp og sammenhængende. Vi kunne dreje hovedet og se på forskellige objekter i billedet, ligesom vi gør i det virkelige liv.
Lydgengivelsen er lige så stor som billedet. Lydbilledet kunne variere i størrelse alt efter handlingen, lige fra små og præcist lokaliserede lydeffekter til store lydhændelser i massiv skala. Og så var der den realistiske rumlen fra subwooferne, som gik gennem marv og ben – godt hjulpet på vej af de infrasoniske vibrationer under under sæderne. Ikke for sarte sjæle!
Med så massive effekter, der påvirker flere af vores sanser på samme tid, opnås en helt anden realisme, end vi er vant til fra en almindelig biograf. Det var ikke nødvendigvis lige godt hele filmen igennem, men når alle systemerne arbejdede sammen, var der øjeblikke, hvor vi oplevede en tilstand af total fordybelse, hvor handlingen simpelthen føltes virkelig – som at være der med både krop og sjæl.
Min kollega, John Alex Hvidlykke, der er tidligere biografoperatør i en digital 3D-biograf, er enig:
“Det er den største biografoplevelse, jeg har haft i mit liv. Ikke den største filmoplevelse, men visuelt den største.”
En ting er sikkert, vi vil se og høre mere af det her! I Las Vegas, selvfølgelig, men vi håber også, at teknologien på et tidspunkt kommer til Europa og de nordiske forlystelsesparker. Vi har sandsynligvis kun set begyndelsen af, hvordan denne kamera- og skærmteknologi kan bruges til at formidle forskellige typer indhold. Selv de fedeste IMAX-biografer blegner i forhold til dette…
Sphere vil forblive åben i fremtiden, og ud over A Postcard from Earth vil man kunne opleve bands som U2 og Phish inde i “sfæren”. Billetpriserne ligger på omkring 150 dollars og opefter.
Se mere om teknologien bag Sphere og Big Sky-kameraet i denne video fra Wall Street Journal: