Det hævdes af nogle, at intet er så godt for økonomien som en rask lille krig – for streamingtjenesternes vedkommende længes de sandsynligvis efter at vende tilbage til den ekstraordinære pandemitilstand med lukkede biografer, kulturtilbud, social distancering, hjemmekontorer og lockdown.
Corona-krisen blev nok oplevet som en smule traumatisk og udmattende for mange af os, og mange brancher i erhvervslivet (specielt rejsebranchen) gennemgik 2-3 meget hårde år. Men der var også nogle, der tjente rigtig gode penge under pandemien, for eksempel producenterne af mundbind, corona-tests, private sundhedsydelser, samt ikke mindst streamingtjenesterne.
Netflix, Disney+, HBO Nordic, Prime Video, Viaplay og Apple TV+ oplevede alle et regulært abonnementsboom, da folk verden over blev “spærret inde” bag husets fire vægge.
I forhold til væksten i abonnementer skruede streaminggiganterne op for deres egen produktion af indhold, og budgetterne var ganske rummelige. Her var der fuld fokus på at få fat i så mange nye abonnenter som muligt – helst på bekostning af konkurrenterne.
En af serierne, der var beregnet til at få “nykommeren” Disney+ (lanceret i USA i november 2019 og september 2020 i Norden) titusindvis af nye abonnenter var genoplivningen af en kultfilm fra 1980’erne: Willow.
Men en pandemi varer som bekendt (og heldigvis) ikke evigt. Og siden sommeren sidste år har streaminggiganterne kæmpet for at holde abonnementstallet oppe, skåret indholdsproduktionen ned og endda lanceret nye reklamebaserede abonnementer.
Så sent som i forrige uge meldte Disney+ ud med et fald på over 10 millioner abonnenter sidste kvartal, samt blodrøde tal i regnskabet; hvorefter den administrerende direktør (Bob Iger) proklamerede drastiske omkostningsbesparelser, lanceringen af reklamebaserede abonnementer, barrierer for adgangskodedeling og en solid stigning i den månedlige abonnementspris.
Da George Lucas og Ron Howard udgav eventyrfilmen Willow i 1988, endte den med tiden med at blive en meget elsket kultklassiker.
Med Val Kilmer på steroider, ulmende Joanne Whalley Kilmer (hans ekskone) og sjove Warwick Davis, omgivet af et eventyrunivers, fascinerede fantasyfilmen børn og teenagere i 1980’erne og 90’erne.
Med den 80’er-nostalgi, der har ramt Hollywood de seneste år (som primært eksemplificeret ved Stranger Things), var det ikke specielt overraskende, at Disney-koncernen ønskede at puste nyt liv i denne populære film.
Men TV-serien Willow, som var en slags direkte efterfølger til den originale film, fangede hverken kritikerne eller nutidens krævende streamingpublikum. Det var et rigtigt flop for Disney+ – og, viser det sig, et særligt dyrt et af slagsen.
Som vi skrev i vores anmeldelse:
Vi tipper, at Willow nok skal finde sit publikum, såvel blandt nostalgiske 40-årige som blandt nutidens yngste. De lidt ældre vil nok finde serien mere fascinerende og kuriøs; lidt som en dinosaur, der har forvildet sig ind i vor tid.
Serien kæmper i høj grad mellem behovet for at bevare den originale films magi, stil og atmosfære, samtidig med at man lidt krampagtigt forsøger at fremstå (woke-agtigt) moderne. 3 stjerner.
Disney+ aflyste Willow allerede i marts i år; knap to måneder efter sidste afsnit af første sæson.
Nu kan finansmagasinet Forbes afsløre, at Disney brændte godt over 700 millioner danske kroner (lige over 100 millioner dollars) af i produktionsomkostninger alene på Willow – og fiaskoen er komplet.
Champagnefesten er definitivt forbi for streamingtjenesterne. I forbindelse med kvartalsrapporten i sidste uge annoncerede Disneys CEO Iger dramatiske nedskæringer:
Looking to Disney’s entertainment studios, we’re focused on improving the quality of our films, and on better economics, not just reducing the number of titles we release, but also the cost per title.
En af de streamingtjenester, der er gået hårdest til værks i sit indholds- og omkostningsbesparelser, er den nyligt omstrukturerede HBO Max; faktisk så hårdt, at der næsten ikke lanceres noget nyt (interessant) indhold længere.
En ting er sikkert – streamingmarkedet er inde i en kriseperiode, hvor der lige for tiden både er en overproduktion af indhold og for mange kokke i streamingkøkkenet. Vi forventer en solid konsolidering i de næste 2-3 år. Hvilket ubønhørligt vil føre til færre nye titler, men (forhåbentlig) mere fokus på kvalitet frem for kvantitet. Pas nu på, Netflix!