Ved det store Made by Google-event i begyndelsen af måneden fremgik det tydeligt, at Google forsøger at klemme AI-funktioner ind i alle sine produkter. Det gælder også Fitbit, som Google købte for næsten tre år siden. Vi kommer til at se nye funktioner lidt efter lidt, mens den store forandring ligger lidt længere ude i fremtiden.
We see so many possibilities to use AI to bring you personalized coaching, dynamic workout recommendations, and even more context and insight,” sagde James Park, vicedirektør for Fitbit.
På scenen viste han et scenarie, hvor han undrede sig over, hvorfor hans sidste løbetur føltes hårdere, end den plejede. AI-coachen viste, at han var langsommere end normalt, men at der også var en større stigning i terrænet end normalt. Det betød, at han brugte mere tid end normalt og med maksimal puls. Men coachen påpegede også, at han havde sovet dårligere, end han plejede, hvilket også kunne påvirke resultaterne. For at illustrere analysen genererede den et diagram, der viste, hvad det betød.
Dette ville have virket som science fiction for bare et par år siden, men det viser, hvad den nye AI-teknologi kan bruges til. Vi har ikke alle den fornødne viden til at analysere alle de data, som fitness-apps kaster efter os, så vi kan få brug for hjælp.
Fitbit oplyste, at disse funktioner vil blive introduceret til betroede testere i begyndelsen af næste år og at ejere af Pixel-mobiler vil blive prioriteret.
Læs også:
Fitbit Inspire 3
Vil have mere ud af sine brugere
Dette er testens næstdyreste træningsarmbånd, og mærket har eksisteret siden 2007. Fitbit er med andre ord ingen nybegynder. Spørgsmålet er, om de mange års erfaring er nok i denne sammenhæng.