Det ligner en krydsning mellem et metrotog og et rørpostsystem. Den amerikanske erhvervsmand og opfinder Elon Musk præsenterede i går sit bud på et massetransportsystem til pendlertrafik mellem storbyer. Projektet hedder Hyperloop, og består af førerløse “kapsler” med en højde på 1,1 meter og en bredde på 1,3 meter. Kapslerne skal bevæge sig gennem et næsten lufttomt rør, drevet af elmotorer.
Hver kapsel kan rumme op til 28 passagerer, og kan opnå en hastighed på knap 1.300 kilometer i timen. Det vil betyde, at pendlere mellem San Francisco og Los Angeles kan gennemføre turen på en halv time, medregnet tiden til acceleration og deceleration.
Projektet forventes at koste 6 milliarder dollars (ca. 33 milliarder kr), hvis det bygges i en udgave for passagerer. Elon Musk har også en udgave på tegnebrættet, som kan transportere biler. Den ventes at være ca. 25% dyrere i opførelse. Selv om det lyder som en hel del penge, påpeger Elon Musk på sin blog, at det vil være betydeligt mere omkostningsfuldt at bygge en traditionelt højhastighedsjernbane, som kræver betydelige arbejder med nivellering og fundering af skinnenettet. Hyperloop-banen vil, hvis den bygges, være hævet over jorden på betonpiller.
Hvis Hyperloop bliver en realitet, sker det dog ikke med Musk selv som entreprenør. Han har rigeligt at gøre med Tesla Motors og rumprojektet SpaceX. Hyperloop er derfor lagt ud som open source.