En af grundene til, at der er så få spil til Mac, er, at det ikke er nemt at portere et spil fra én platform til en anden. Selv om man kan bruge en spilmotor, der findes til begge, for at reducere arbejdsmængden, er det stadig et stort arbejde at rekompilere et spil, så det fungerer på ny hardware med et andet operativsystem.
Men på udviklerkonferencen WWDC har Apple nu præsenteret sit Game Porting Toolkit. Det siges at minde om, hvad Valve gjorde med Proton for at få Windows-spil til at fungere på sin Steam Deck-spilkonsol, der kører Linux i stedet for Windows. Den oversætter opkald til operativsystemet i realtid, så f.eks. et grafikkald til Windows DirectX i stedet bliver til et kald til Apples Metal.
Det skal bemærkes, at værktøjet er designet til at give en Windows-spiludvikler mulighed for at få en hurtig idé om, hvordan spillet køres på en Mac. Derefter kan de så beslutte, om de vil bruge en masse penge på at lave en Mac-version af spillet.
Men der er intet, der forhindrer almindelige mennesker i at prøve at køre deres Windows-spil på mac’en. Det kommer dog ikke til at fungere problemfrit. Apples værktøj er baseret på kode fra Crossover, som tidligere i denne måned annoncerede understøttelse af DirectX 12, et stort skridt fremad. I et blogindlæg forklarede de, at de var nødt til at rette en lang række fejl for at få Diablo II Resurrected til at fungere på Mac.
Vi bliver nødt til at tilføje understøttelse for ét spil ad gangen,” siger de hos CodeWeavers.
I got Cyberpunk 2077 running on an M1 MacBook!
by u/isaa6 in macgaming
Men der er stor aktivitet i spilforaene for at gøre dette arbejde bedre og lettere. Vi vil sandsynligvis se en slags grænseflade, som selv nybegyndere kan bruge til at køre enkelte spil uden at skulle være programmør.
Spil har faktisk fået uventet opmærksomhed fra Apple, som med det nye styresystem macOS Sonoma introducerer en spiltilstand. I denne tilstand får spillet topprioritet til at køre problemfrit, og samtidig får AirPods dramatisk mindre forsinkelse, hvilket også gælder for spilcontrollere.
Her er mere detaljeret info, primært rettet mod udviklere.
Læs også:
Apple lancerer Vision Pro
De nye AR-briller integrerer virkeligheden med Apples apps og tjenester.