Ikke så snart har Xbox-producenten Microsoft punget ud med hele 69 milliarder dollars (ca. 450 milliarder kroner) for spilfirmaet Activision Blizzard, før Sony følger op med opkøbet af Bungie. For en væsentlig mindre slat penge, ganske vist – 3,6 milliarder dollars (ca. 24 milliarder kroner) – men stadig et vigtigt led i det næste kapitel af gaming-historien.
Vigtige spil i hver lejr
For de uindviede betyder det, at Microsoft har sikret sig eneretten på spil som Call of Duty, Guitar Hero, World of Warcraft, Candy Crush og Tony Hawk-spillene. Hvilket sandsynligvis vil betyde, at du får brug for en Xbox-konsol eller en gaming-PC med Windows for at spille disse spil fremover.
Sonys modangreb betyder, at de bl.a. har sikret sig Destiny-spillene. Hvilket nok betyder, at de efterhånden vil forsvinde fra Xbox-platformen.
Du får måske brug for begge konsoller
På kort sigt er det dårligt nyt for konsolspillere, der spiller spil fra begge lejre. Det kan nemlig betyde, at du har brug for både en Xbox og en PlayStation. Og med de leveringsproblemer, vi står over for på halvledermarkedet, bliver både Xbox Series X og PlayStation 5 næsten konstant revet ned fra butikshylderne. Hvilket igen har medført, at de indimellem går for svimlende summer på det private marked.
Det betyder, at du måske skal punge ud med 10.000-15.000 kroner, hvis ikke mere, for begge konsoller.
Er konsolmarkedet i forandring?
På lidt længere sigt er det dog ikke sikkert, at det behøver at betyde så meget for din pengepung. For hvem siger, at vi overhovedet behøver at eje konsoller i fremtiden?
Det er meget muligt, at gaming vil få en helt ny forretningsmodel, hvor man lejer konsoller i stedet for at eje dem. Microsoft har allerede abonnementstjenesten Xbox Game Pass, hvor man betaler en månedlig pris for ubegrænset adgang til de vigtigste spil. Sonys tilsvarende tjeneste hedder PlayStation Plus.
Tjenesterne koster omkring 80 kroner om måneden. Der er intet til hindrer for, at både Microsoft og Sony kan tilbyde en konsol med posten mod et højere månedligt gebyr. Ligesom vi kender det fra kabel- og satellit-TV-udbydere.
Desuden bliver det i så fald kun til de mest fanatiske gamere, som så vil være sikret den allerbedste ydelse på spil med fuld 4K-opløsning og 60-120 billeder i sekundet (fps). Andre vil slet ikke have brug for konsoller.
Spil-streaming
Det mest sandsynlige er, at streaming bliver fremtiden, også for spil. Det marked er allerede godt i gang og vil sandsynligvis fortsætte med at vokse i fremtiden. Strengt taget behøver man nemlig ikke hverken en Xbox eller en PS5 for at spille de nyeste og fedeste spil.
Ultimate-abonnementet i Xbox Game Pass-tjenesten giver nemlig mulighed for at streame spil til både Xbox og PC/Mac samt mobile enheder. Så får man også ekstra regnekraft oveni fra et eksternt, sammenkoblet Xbox Series X-netværk og kan dermed få bedre ydelse, end hvis spillet udelukkende kørte lokalt på ens egen enhed. Hvis man altså kan nøjes med Full HD og 60 fps, som for at holde forsinkelse og responstid på et minimum er den øvre grænse.
Sony tilbyder noget lignende med Remote Play. Tjenesten, som er gratis, giver mulighed for at spille PlayStation-spil på både mobile enheder og PC/Mac.
Dermed er alt, hvad du har brug for, altså en computer eller smartphone for at spille spillene fra Microsoft og Sony, uanset om de er tilgængelige på hinandens konsoller eller ej.
Derudover er det eneste, PC-spillere skal bruge for at opleve konsolspillene, som det er meningen, at de skal spilles, en controller til Xbox og PS5, som kobles trådløst til computeren med Bluetooth.
Google og Nvidia
Nu vi er ved streaming af spil, skal vi ikke glemme de andre tjenester som Google Stadia og Nvidia GeForce NOW, der begge tilbyder spil på både mobile enheder og direkte i smart-TV-app’en på kompatible TV-platforme.
Begge tjenester giver mulighed for at låne ekstern regnekraft fra et computernetværk, så man kan spille med meget højere ydelse, end ens enhed kan klare på egen hånd.
Topkonsollerne er ikke forældede
Selv om der findes løsninger til at spille alle spillene uden konsoller, vil de mest hardcore spillere, og ikke mindst konkurrencespillerne, fortsat ønske at spille på konsoller. Her taler vi om de dyreste flagskibsmodeller, som der er brug for for at reducere responstiden til et minimum. Når et millisekund kan betyde forskellen mellem liv og død, vil man kun have det allerbedste.
For mange af disse spillere er det i øvrigt ikke noget problem, at flere spil bliver delt bliver mellem Xbox og PlayStation, idet de ville købe begge konsoller alligevel.
Spændende artikel, men du skal nok lige have rettet det med Halo😉, som Microsoft naturligvis ejer rettighederne til (343 Industries producerer Halo i vore dage).
Mvh Jan
Hei, det er jo helt sant! Rettet nå! Takk.
Xbox.
Mit valg står på xbox.
Bruger sen med tastertur og mus.
Deres browser er som en pc så netbank, internetsurf
Spil.internet.div.
Tastertur og mus på internet virker sim pc alt i alt en pc til 2300 kr som klare alt.