I 80’erne og 90’erne dominerede Nintendo spilmarkedet med sine NES- og senere SNES-konsoller. Men Sony ville have en bid af kagen, og efter et mislykket forsøg på samarbejde mellem virksomhederne lancerede de endelig deres egen konsol den 3. december 1994.
Den rystede spilbranchen og overstrålede konkurrenterne med sin moderne CD-ROM-teknologi til lagring af spil i stedet for spilkassetter. Diskene var billigere at producere og rummede meget mere, hvilket gav mulighed for større spilverdener, bedre grafik, smukkere musik og især videoer.
Men den store forskel var faktisk fokus og markedsføring. Mens konkurrenterne henvendte sig til børn med søde figurer og børnevenlige spiltemaer, henvendte Sony sig til voksne. De mente, at den generation, der var vokset op med spil, nu var klar til voksent indhold.
Så de gik hele vejen med kampspil som Tekken, gysertitler som Resident Evil og Silent Hill og skydespil som Metal Gear Solid. Og de havde ret. For at gå i nul skulle de sælge 1 million konsoller. De endte med at nå 102 millioner solgte enheder. Og siden da er efterfølgerne blevet ved med at være storsælgere.
For at fejre jubilæet tilføjer PS5 en PS1-startskærm og giver mulighed for at udsmykke konsollen med nostalgiske temaer. Og selvfølgelig udgives der limited edition-versioner af PS5. Derudover er der udsalg på næsten 500 spil i Playstation Store, og prisnedsættelsen varer næsten frem til jul.