Nogle af os husker den første iPod med harddisk og et drejehjul til navigation. Heldigvis blev de erstattet af en lidt mere moderne model med en stor farveskærm og et klikhjul i stedet. Men hvad mange nok har glemt, er, at man i en periode kunne købe spil til iPod’en. Med fremkomsten af iPhone døde interessen, og Apple fjernede dem fra iTunes. Det gjorde dem umulige at gendanne, hvis man skulle rydde sin iPod. Nu er det lykkedes smarte hackere, som ønsker at bevare disse antikviteter, at komme uden om problemet.
Selv om det er lykkedes brugere at tage backup af deres spilfiler i årenes løb, har det ikke hjulpet meget, da de er beskyttet af Apples omfattende kopibeskyttelse. Ikke alene er spillet bundet til spillerens iTunes-konto, det er også låst til den iTunes-klient, hvorfra spillet blev synkroniseret. I årenes løb har en gruppe iPod-entusiaster fundet ud af, hvordan man kan synkronisere til en anden installation af iTunes, og hvis alle gør det til den samme, bliver det i praksis til et hovedbibliotek med alles spil. Men alle iPods skulle så synkroniseres fysisk på stedet, hvilket krævede en upraktisk forsendelse af pakker frem og tilbage.
Men tidligere på måneden startede Reddit-brugeren Olsro iPod Clickwheel Games Preservation Project for at samle spillene på en virtuel online-maskine i stedet. I løbet af de seneste uger er det lykkedes gruppen at samle 47 spil i skyen, så de kan synkroniseres med alles iPods. Du skal stadig eje en fysisk enhed for at kunne nyde spillene.
Hvis ellers nyde er det rigtige ord. For at være ærlig er mange af spillene ret kedelige og noget, man hurtigt bliver træt af. Meget på grund af det faktum, at de bliver meget begrænsede, når spilcontrolleren kun har en enkelt handlingsknap. Men det handler meget om nostalgi.
I et interview med ArsTechnica siger Olsro:
The clickwheel games were a reflect[ion] of that gaming period of premium games. Without ads, bullshit, and micro-transactions and playable fully offline from start to end… Then the market evolved [on iOS] with cheaper premium games like Angry Birds before being invaded with ads everywhere and aggressive monetizations…”
Kilde: ArsTechnica