Stedet er Nokia Theater i Los Angeles. Det er den 2. juli 2011. 6.000 unge J-Pop fans er klar til at gå amok over Japans for tiden mest feterede popstjerne. Ind på scenen træder Hatsune Miku. Det er hendes første koncert uden for Japan, men hjemme er hun allerede en diva, der både har spillet for fulde huse og for mere end 160.000 fans, som har fulgt hendes koncerter via Nico Nico Douga, Japans svar på YouTube.
Musikken går i gang, og Hatsune Miku danser og synger på scenen, mens hendes fans i en imponerende opvisning af trofasthed synger med og svinger glowsticks i takt til musikken. Men Hatsune Miku hører dem ikke, for hun er ikke virkelig. Hun er virtuel, en anime-prinsesse, som optræder til sin egen koncert som et kæmpe 3D-hologram projiceret på en gennemsigtig skærm, der fylder det meste af scenen. Alligevel er hun en hel del mere populær end de fleste ægte popstjerner af kød og blod! Lyder det som ren science fiction? Det er det ikke.
Hatsune Miku er en del af en bølge, som siden 2007 er skyllet ind over Japan. Den virtuelle popstjerne er i virkeligheden et produkt af en ekstremt dygtig markedsføring af noget så kedeligt som et stykke software, der kan bruges af musikere til at lægge kunstig sang på deres numre. Hatsune Miku er en Vocaloid.
Hvad er Vocaloid?
Vocaloid er software, som produceres og markedsføres af det japanske firma Yamaha. Vocaloid 1 kom på markedet i 2004, mens den seneste version, Vocaloid 5, blev tilgængeligt i juli måned sidste år.
I bund og grund er Vocaloid intet andet end en stemme-synthesizer (navnet Vocaloid kommer af ordene ”vocal” og ”android”), som er baseret på samples af ægte menneskestemmer. Ligesom med Apples GarageBand kan man bruge Vocaloid til at programmere musik på sin computer, men hvor programmer som GarageBand er beregnet til at lave melodier med forskellige instrumenter, så bruger man Vocaloid til at programmere kunstig sang inklusiv tekst og melodi.
Vocaloid har en brugerflade, der minder om et klaver, som brugeren anvender til at definere melodien. Teksten skriver man så ind ved hver tone. Herudover kan programmet styre stemmens tonefald og dynamik samt tilføje effekter som vibrato. Programmet er tilgængeligt på japansk og engelsk.
Stemmerne er manga-figurer
Til forskel fra GarageBand, så leveres Vocaloid ikke med de stemmer, som man bruger til at producere den kunstige sang. Stemmerne sælges af eksterne firmaer såsom Voctro Labs, Zero-G og Crypton Future Media, og hver stemme bliver markedsført som en bestemt manga-figur med eget navn og personlighed. Der findes både engelsksprogede stemmer som Sweet Ann, Prima og Big Al og selvfølgelig et større antal japanske stemmer som Meiko, Kaito, Kagamine Rin og så selvfølgelig den suverænt mest kendte Vocaloid-stemme, Hatsune Miku.
På grund af store forskelle mellem de lyde, som bliver brugt på engelsk og japansk, kan engelske stemmer ikke synge på japansk og heller ikke den anden vej rundt. Det lyder i hvert fald ikke godt, hvis man prøver.
Hatsune Miku
Da Vocaloid 2 blev lanceret i 2007, var der stadig tale om et forholdsvis ukendt program, som mest var interessant for indie-musikere, der kunne bruge det til at lægge kunstig sang på deres kreationer. Men som ved et trylleslag blev Vocaloid pludselig til et kæmpe kulturfænomen på linje med manga, anime og cosplay. Det skete, da firmaet Crypton Future Media lancerede deres første stemme/figur til den nye version af programmet. Der var tale om en cyberpunk-udgave af en japansk skolepige, og hun fik navnet Hatsune Miku. Navnet kommer selvfølgelig fra japansk og betyder noget i stil med First (Hatsu) Sound (Ne) Future (Miku). På japansk skrives navnet 初音ミク.
I stedet for blot at markedsføre Hatsune Miku som endnu en stemme til et synthesizer-program, så blev hun lanceret som en virtuel popstjerne. Ikke blot i Japan, men som nævnt også i Los Angeles og i Singapore har der været afholdt koncerter med Hatsune Miku, der er blevet så kendt, at hun også er blevet brugt i markedsføringen af den nye Toyota Corolla, ligesom det også var Toyota, der sponsorerede Mikus koncert i Los Angeles.
En Vocaloid-stemme som Hatsune Miku koster 15.750 yen, hvilket svarer til ca. 1.150 danske kroner.
Vocaloid overalt
Siden Hatsune Miku gjorde Vocaloid kendt i 2007, er fænomenet vokset eksplosivt, især i Japan. Langt det meste af kulturen er fan-baseret, og folk laver selv både musik, sang og animationer baseret på de efterhånden mange Vocaloid-stemmer. De tusindvis af fans er så aktive, at fan-producerede Vocaloid-videoer nærmest oversvømmer YouTube, og de mest populære videoer har ofte haft flere millioner visninger.
Også i den virkelige verden giver Vocaloid sig nu udslag i produkter som figurer, computerspil og manga-tegneserier, hvis handling tager udgangspunkt i Hatsune Miku og de andre kendte Vocaloid-figurer. Igen er det mest kendte eksempel forbundet med Hatsune Miku, som man kan nyde i det Sega-producerede spil Hatsune Miku: Project DIVA X, som man bl.a. kan spille på sin PlayStation 4.
Videoer med Vocaloid
YouTube flyder nærmest over med videoer med Vocaloid i forskellige afskygninger. Der findes ingen ”officielle” Vocaloid-sange. I stedet er alt produceret af fans, som mødes og arbejder sammen om Vocaloid-projekter på internettet. Dog er der en del professionelle, men måske relativt ukendte musikere blandt de fans, som laver produktionerne. Hatsune Mikus stemme bliver brugt ekstremt meget af de mange Vocaloid-fans, men indimellem finder man også mere ukendte Vocaloid-stemmer. Her er et udpluk:
Deep Sea Girl: Fan-produktion med Hatsune Mikus stemme på japansk, men med karaoke-tekster på både japansk og engelsk.
Vocaloid killed the Radio Star: Vocaloid-version af det klassiske hit “Video killed the Radio Star” af Buggles.
OL 2020?: Skal Hatsune Miku være maskot for de olympiske lege i Tokyo i 2020? Det synes mange fans efter at have set denne video, der egentlig reklamerer for Miku Expo, en kombineret udstilling og verdensturné med fokus på den evigt 16-årige virtuelle popstjerne.