Hyundai har nu præsenteret Ioniq 5 officielt.
- Op til 500 km rækkevidde
- 400-800 V hurtigopladning (80 % på 15 minutter)
- Enorm akselafstand (3,0 m)
- Head-up-display med AR
- Automatisk vejbaneskift og hastighedsjustering i sving
- Autonom parkering
- 220 V/3,6 kW udtag i bilen
- Miljøvenlige materialer
- Tilgængelig med to- og firehjulstræk
Med den nye elektriske familie-SUV vil Hyundai sætte sikkerheden i højsædet. Sidespejlene er erstattet af videokameraer og skærme, og de kan justeres, så man helt undgår blinde pletter. Det kender vi fra Honda e, og det var en løsning, vi godt kunne lide.
Head-up-displayet giver nødvendig information direkte foran føreren, og man kan vælge, om det skal køre normalt eller med Augmented Reality, altså “udvidet virkelighed”. Det betyder f.eks., at det kan lægge navigationen oven på den vej, man ser foran sig, i stedet for at tegne vejen op.
Bilen sænker hastigheden i sving med fartpiloten aktiveret og kan parkere selv. Den har også automatisk vejbaneskift, ikke bare vejbaneassistent. Hvordan det fungerer i praksis, vil vi teste, når bilen kommer.
Kraftigt 220 volt stik i bilen
Ligesom mange andre elbiler har Ioniq 5 et 220 volt stik i bilen. Men i modsætning til de andre kan det oplade elektrisk udstyr på op til 3,6 kW. Det betyder, at det faktisk kan drive hvidevarer og dermed kan bruges som midlertidig strømkilde i tilfælde af strømsvigt derhjemme!
Bose-lydanlæg
Ioniq 5 leveres med lydanlæg fra Bose som standard. Her får man otte højttalere inklusive en subwoofer. Vi vil tro, at de er konfigureret med to diskanter, to bas/mellemtoner og en fuldtone centerhøjttaler foran samt to fuldtone-enheder bagi. Og en subwoofer i bagagerummet.
Bæredygtighed
Hyundai vil gerne fokusere på bæredygtighed med så miljøvenlige materialer som muligt inde i bilen. Bl.a. er lædersæderne farvet og behandlet med planteolieekstrakt fra hørfrø. Her finder man også uld, sukkerrør og materiale fra genbrugte plastflasker, ligesom knapper, ratdetaljer, dørpaneler og elementer i instrumentbrættet er lakeret med en organisk polyurethan-maling lavet af raps- og majsolie.
Lang akselafstand
Akselafstanden på Ioniq 5 er hele 3 meter, hvilket f.eks. er 7 cm længere end på Audi e-tron og faktisk også 3 cm længere end på Tesla Model X. Med andre ord burde den indvendige plads ikke være et problem. Og hvis du spekulerer på, om det vil gå ud over pladsen i bagagerummet, så er det på respektable 531 liter – plus en lille frunk foran.
Bagagerum, taglast og anhængertræk
De 531 liter i bagagerummet kan øges ved at skubbe bagsæderne op til 10 cm frem. Frunken er ikke særlig stor – kun 57 liter, hvis man vælger baghjulstræk, mens den skrumper ind til 24 liter på firehjulstrækkeren. Men det kan være et smart sted at have ladekabel og advarselstrekant.
Anhængertrækket på Ioniq 5 er specificeret til op til 1.600 kg, hvis man vælger den største batteripakke. Hvis man tager den lille, er lasten begrænset til 750 kg. Taglast er også muligt, men ikke mere end 75 kg. Husk, når du pakker, at den typiske egenvægt for en tagboks er omkring 20-25 kg.
Avancerede elektriske sæder
Både fører og forsædepassager kan stige ind, i hvilken side de vil, da det flade gulv gør det muligt at skubbe midterkonsollen frem og tilbage. Praktisk, hvis bilen f.eks. står på en trang parkeringsplads. Den nye midterkonsol hedder Universal Island og er blevet et nøgle-element i Ioniq 5s funktionelle interiør.
Forsæderne har fuld elektronisk justering. De kan begge lænes bagover til en optimal hvilestilling med en “næsten vægtløs følelse”. Hyundai har også reduceret tykkelsen på sæderyggene med 30 procent for at give endnu bedre plads på bagsædet.
Vi bliver lovet, at sæderne har en række justerings- og justeringsmuligheder, som gør det lettere at tilpasse dem til ens kropsform og behov.
Batteripakker
Til at begynde med vil man kunne vælge Ioniq 5 med to forskellige batteripakker, enten 58 eller 72,6 kWh med op til 500 km rækkevidde (WLTP). Et solcellepanel på taget skal øge rækkevidden. Man kan vælge imellem baghjulstræk og firehjulstræk, og motoreffekten varierer fra 125 kW og 0-100 km/t på 8,5 sekunder til 225 kW og 0-100 km/t på 5,2 sekunder. Afhængigt af batteritype, og om man vælger to- eller firehjulstræk.
Hurtig opladning
Ioniq 5 klarer både 400 og 800 volt hurtigopladning og skal kunne lade batteriet op til 80 procent på kun 15 minutter! Bare fem minutter er nok til 100 km. Ikke dårligt!
Hyundai Ioniq 5 kommer i salg til sommer, men de danske priser kender vi endnu ikke.
Tillykke, den virker til at være både smuk og funktionel 🙂 Midterarmlæn bør dog følge fører (ikke pasager) og kunne justeres i højden, tak.
Hei! Ved nærmere ettersyn ser jeg at midtarmlenen er uavhengig, og kan følge både fører og passasjer!
Geir
Håber der er spejlvarme