EQS er den første elektriske luksus-sedan fra Mercedes-EQ. Den er bygget på en helt ny elektrisk platform, der lover en rækkevidde på op til 770 km (WLTP). Danske priser forventes inden sommerferien, og det forventes, at de første biler kommer hertil til september.
Man får gratis opladning på Ionity-opladere i et år efter registrering. Når der skal betales for opladning, kan det gøres via MBUX infotainment-systemet.
Helt ny platform giver unikt eksteriørdesign
Hele bilen – inklusive batteriet – er fremstillet i Tyskland. EQS er bygget på en helt ny elektrisk platform. Med bl.a. et karakteristisk “buedesign”, der strækker sig fra forhjulene og hen over resten af bilen. Det betyder, at førersædet er placeret væsentlig længere fremme end normalt, hvilket giver ekstra plads i kabinen. Vi bliver faktisk lovet bedre plads indvendig end i nogen anden luksus-sedan.
Designfilosofien Sensual Purity – kombineret med det, Mercedes-Benz kalder progressiv luksus – kommer til udtryk i “lækre linjer og sømløse overgange”. Desuden er den velkendte trepunktsstjerne brugt flere steder på EQS, f.eks. i specialudgaven af den sorte panelfront og i fælgdesignet. I interiøret kan man se mønsteret i de bagbelyste lister og på passagerskærmen som digital dekoration.
Automatisk indfældbare dørgreb er standard på alle versioner af EQS, og panoramasoltag er tilgængeligt som tilvalg. Sidstnævnte består af to moduler, der tilsammen danner én stor glasflade og dermed giver et godt udsyn og meget lys i kabinen.
En separat luge til genopfyldning af sprinklervæske er integreret i venstre sideskærm. Hjelmen kan nemlig kun åbnes af værkstedspersonale for at udføre vedligeholdelsesarbejde, f.eks. udskiftning af kabinefilter.
“Mest aerodynamiske produktionsbil i verden”
Mercedes hævder, at EQS med en cd-værdi på 0,20 er den mest aerodynamiske produktionsbil i verden, hvilket påvirker rækkevidden såvel som støjkomforten positivt. Coupéformen samt flad forrude, optimeret gulv og stort set lukkede lameller bidrager alt sammen til “klasseledende aerodynamik og god aero-akustisk ydelse”. Derudover er der lavet aerodynamiske finjusteringer for at minimere luftmodstanden.
For at reducere vindstøj til et minimum har EQS gennemgået flere omfattende udviklingstrin. Bl.a. talrige optimeringer af dørkonstruktioner og forsegling, og for første gang i en Mercedes er der seks sidevinduer.
For at reducere vindstøj og sænke cd-værdien yderligere har A-søjlerne fået en specialudformet liste, og dørene har indfældbare håndtag. En særlig akustisk komfortpakke med laminerede ruder er også tilgængelig.
Vi kan tydeligt huske, hvor stille der var i kabinen på den kompakte SUV Mercedes EQC, så vi har høje forventninger til EQS i denne disciplin.
Her er nogle af detaljerne fra udviklingen af aerodynamikken:
- Aerodynamisk gunstigt dimensionskoncept og dæk med optimeret geometri.
- Aerodynamisk optimerede hjul med målene 19, 20 og 21 tommer.
- Luftkølesystem med innovative krydslameller udnytter den tilgængelige installationsplads mere effektivt.
- Pakninger i frontområdet mellem sprinklervæskelugen, forlygterne og den sorte panelfront.
- Strømlinet design af A-søjlen.
- Hjulspoilere foran og bagpå. Den pileformede hjulspoiler bagpå er udviklet af en hydrodynamikekspert direkte i vindtunnelen.
- Tilpasset panel i området omkring bagakslen for at drage endnu større fordel af batteriets glatte understel.
- Den bagerste spoiler fordeler både løft og aerodynamisk modstand.
Rækkevidde på op til 770 km
Mercedes EQS er opgivet til en rækkevidde på op til 770 km (WLTP) og en ydelse på op til 385 kW. Det burde give et godt afsæt på asfalten, især i betragtning af at det er en luksussedan og ikke en sportsvogn.
Alle EQS-modeller har en elektrisk motor på bagakslen, mens versionerne med firehjulstræksystemet 4MATIC også har en på forakslen. Motorerne kan reguleres uafhængigt af hinanden, og drejningsmomentet kontrolleres 10.000 gange i minuttet med mulighed for justering om nødvendigt.
På et senere tidspunkt introduceres en endnu kraftigere version af EQS med op til 560 kW.
EQS har intelligent regenerering, der kan justeres i tre trin bag rattet. Det fungerer også situationsoptimeret ved hjælp af ECO-assistenten, bl.a. med hensyntagen til trafikforhold og topografi. Regenereringseffekten er op til 290 kW under optimale forhold (i virkeligheden en del lavere), og en-pedal-kørsel er selvfølgelig muligt.
Ny generation af batterier med energiindhold på op til 107,8 kWh
En ny generation af batterier med væsentlig højere energitæthed introduceres til EQS. Det største af de to batterier har et netto energi-indhold på 107,8 kWh, hvilket er omkring 25 procent mere end EQC.
Den innovative batteristyrings-software er udviklet internt og tillader cloud-baserede opdateringer (OTA). Energistyringen af EQS holdes derfor opdateret gennem hele bilens livscyklus. Et stort fremskridt med hensyn til bæredygtighed er opnået inden for cellekemien, hvor andelen af kobolt er reduceret til ti procent.
Det modulære batterikoncept har en 400 volt arkitektur og fås i to størrelser. Det ene med et energiindhold på 90 kWh og ti cellemoduler, og det andet med 107,8 kWh og 12 cellemoduler. Produktionen af batterisystemerne sker på fabrikken i Hedelfingen, og programmeringen udføres på Mercedes-Benz Battery Competence Center.
Niveau 3 selvkørsel
Takket være LIDAR, kameraer, radar og højteknologisk software har bilen niveau 3 selvkørsel, hvilket betyder, at man rent faktisk kan tage hænderne af rattet, mens man kører i langsom trafik. Det går godt i hånd med den gigantiske OLED-skærm i bilen. “En dag kan det blive din hjemmebiograf på vejene,” siger Sajjad Khan, Chief Technical Officer hos Mercedes-Benz.
MBUX Hyperscreen – Mercedes’ smarteste skærm
Med otte processorkerner, 24 gigabyte RAM og 46,4 Gbit/s hukommelsesbåndbredde er MBUX Hyperscreen det smarteste infotainment-system, Mercedes-Benz hidtil har lavet. Bl.a. får man intelligent navigation, hvilket betyder, at bilen altid ved, hvilken rute der er mest energieffektiv i forhold til bilens rækkevidde. Systemet tager højde for ladestop, vejrforhold og terræn.
Under en fælles glasoverflade finder man tre OLED-skærme, der visuelt smelter sammen til én. Den valgte visningsstil er ens på alle skærmene, og lysstyrken tilpasses lysforholdene i kabinen.
Kontrolpanelerne til det automatiske klimasystem er placeret i den nedre del af den centrale skærm og vises permanent, så fører og forsædepassager kan justere temperatur og ventilation direkte.
Skærmene i midten og foran forsædepassageren giver haptisk feedback. Med andre ord vil vibrationer af forskellig intensitet få det til at føles, som om der er egentlige mekaniske knapper. Hvis man har prøvet Apples Magic Trackpad 2, så forstår man konceptet.
Kunstig intelligens beregner ens næste træk, mens man kører. Man behøver ikke at scrolle gennem menuerne, når man sidder bag rattet, takket være noget, som Mercedes kalder Zero Layer. På venstre skærm kan man vælge massage i førersædet, mens passageren kan se en film på højre side af panelet. Bagsædepassagererne kan også bladre i MBUX-funktionerne bagi.
Som prikken over det teknologiske i har EQS også fået sin egen sci-fi-agtige lyd i kabinen under acceleration. Men der kan også være helt stille. Eller man kan flytte koncertsalen ind i bilen via Burmester-anlægget …
Burmester-lydanlæg
Mercedes-Benz EQC er udstyret med et Burmester surround-anlæg, der består af 15 højttalere med i alt 710 watt. Mercedes lover “usædvanlig udtryksfuld, naturlig lyd”.
EQS-systemet byder på to lydbilleder: Silver Waves og Vivid Flux. Silver Waves er en “sanselig og ren lyd”, mens Vivid Flux er “syntetisk, men alligevel varm”. Hvad der ligger i det, må vi vente med at se, til vi selv får testet bilen. Man kan slå lydbillederne til eller fra på skærmen.
En over-the-air opdatering kan også aktivere Roaring Pulse. “Denne lydoplevelse minder om kraftige maskiner.” Hvad det så end betyder.
Når fører og passagerer nærmer sig bilen, vil de få en akustisk hilsen, og en tilsvarende “auralyd” følger også, når man stiger ud og låser EQS.
Algoritmerne og lydene til lyddesignet er lavet internt hos Mercedes-EQ. Ud over fysikere inkluderer det tværfaglige team også lyddesignere, mediedesignere og mekatronikspecialister. Lydeksperterne har afgjort, hvilke følelser lydbillederne skal fremkalde i ægte trafik, under testkørsler.
Grøn opladning og intelligent navigation
EQS kan oplades med op til 200 kW på hurtigladestationer og med op til 22 kW med den indbyggede ladeboks. 300 km’s rækkevidde (WLTP) kan oplades på kun 15 minutter under de rette forhold.
Ladetiden effektiviseres med intelligent termisk styring, når navigation med Electric Intelligence er aktiveret. Batteriet kan dermed forvarmes eller afkøles under kørsel, så bilen når det ideelle temperaturvindue ved næste ladestation, hvilket igen giver hurtigere opladning.
Electric Intelligence planlægger den hurtigste og mest praktiske rute inklusive ladestop. Det er baseret på flere faktorer såsom topografi, rute, omgivelsestemperatur og hastighed, og reagerer desuden dynamisk på f.eks. trafikpropper eller ændringer i kørestil. Systemet ser også på antallet af ladestationer, deres ladekapacitet og betalingsfunktioner.
Derudover er der en øko-ladefunktion. Den reducerer ifølge Mercedes belastningen af batteriet under opladning og dermed også batteriets naturlige aldringsproces. Ladeafbrydelser kan også indstilles, så ladeprocessen afbrydes på tidspunkter, der vælges af kunden. F.eks. hvis strømmen er dyrere på bestemte tidspunkter af døgnet.