TESTS Bil & Mobilitet Computer Sport & Træning Gaming Mobil Smart Home Teknologi

Nyhed

Her er Volkswagen ID.4 1st Max

De første Volkswagen ID.4 er ankommet til nordiske forhandlere. Vi har taget et hurtigt kig – og lyttet til infotainment-systemet!

Af / 26/02/2021 - 10:59
Her er Volkswagen ID.4 1st Max

Ifølge Volkswagen vil ID.4 – deres første helelektriske SUV – blive lanceret i Danmark i slutningen af ​​marts, men i Norge er de første eksemplarer af Max-versionen allerede dukket op hos forhandlerne. Vi har taget et kig på bilen.

Den model, vi så (og lyttede til), var en Blue Dust Metallic blå ID.4 i den veludstyrede Max-version.

Rummelig og behagelig kabine

Førsteindtrykket, når vi sætter os bag rattet, er at det – som forventet – er en væsentlig mere rummelig bil end lillebror ID.3. SUV-udgaven ID.4 har faktisk samme akselafstand, men er i alt 32 cm længere, hvilket bl.a. bidrager til ekstra benplads. Her er der god plads til voksne passagerer både foran og bagi. Bagagerummet er også stort med 543 liter.

P2251924-scaled P2251926-scaled P2251903-scaled P2251905-scaled P2251921-scaled P2251918-scaled P2251909-scaled P2251907-scaled P2251915-scaled P2251916-scaled
<
>
ID.4 Max kan bl.a. prale af læderinteriør, panoramaglastag og 21 tommers fælge samt LED-lys foran og bagpå. (Foto: Audun Hage)

Hvad med lyden?

Vi var selvfølgelig ekstra interesseret i at tage et kig på det nye infotainment-system. ID.4 er udstyret med en 12 tommers touch-skærm op fra midterkonsollen, en mindre skærm til instrumenterne samt et head-up-display (HUD) som tilvalg. Ud over DAB-radio kan man selvfølgelig koble mobilen til via Bluetooth.

ID.4-modellen skal have opdateret software i forhold til de første ID.3-modeller. Men ligesom ID.3 er vores første indtryk, at brugervenligheden bag rattet kunne have været endnu bedre. Touch-skærmen, knapperne og den haptiske feedback i rattet er ikke så hurtige og responsive, som vi kunne have ønsket. Måske kan en ny opdatering give en mere glat brugeroplevelse?

Annonce

Hvad angår højttalersystemet, må man foreløbig nøjes med et ret standard Volkswagen-anlæg. Det er lidt underligt, idet de allerførste prototyper af ID.4 blev vist med anlæg fra Beats Audio. Så vidt Lyd & Billede ved, kan de første ID.4-modeller, der sælges i USA, leveres med et opgraderet lydanlæg fra Harman Kardon. Men ingen af disse lydsystemer er indtil videre nævnt i nordisk sammenhæng.

P2251899-scaled P2251896-scaled P2251887-scaled
<
>
Indvendig har ID.4 1st Max bl.a. multifunktionsrat, elektriske sæder og de ikoniske Play & Pause-pedaler. (Foto: Audun Hage)

Vi tog en hurtig prøvelytning til det originale Volkswagen-højttalersystem, som består af seks højttalere rundt om i bilen plus en centerhøjttaler i instrumentbrættet. Førsteindtrykket er, at det lyder helt okay og fylder kabinen med et stort og varmt lydbillede.

Det er dog et godt stykke fra de dyrere lydanlæg. For det første virker diskanten lidt dæmpet og mellemtonen lidt indelukket: Stemmer får en lidt mørk karakter og kommer aldrig ordentlig ud. Desuden virker bassen lidt dvask. Volkswagen-anlægget har ingen dedikeret subwoofer i bagagerummet eller lignende. De sædvanlige fuldtonehøjttalere i dørene bidrager ikke med særlig meget tryk i bassen, og de går heller ikke specielt dybt i frekvens.

For at opsummere, så lyder anlægget helt fint – men heller ikke mere. Som en af sælgerne påpegede, vil de fleste nok være tilfredse med standardlyden. Samtidig tænker vi dog, at musikglade chauffører med kræsne ører – hvis de fik mulighed for at vælge – nok vil være interesseret i et opgraderet anlæg.

Læs også Videoanmeldelse: Audi e-tron - Koncertsal på fire hjul De, der netop har bestilt funklende ny Audi e-tron uden at sætte kryds ved et Bang & Olufsen-lydanlæg, må tilgive os, når vi siger: Au, au, au!

Lydoplevelsen er et godt stykke fra, hvad man f.eks. kan få i Audi e-tron eller Fort Mustang med Bang & Olufsen. For ikke at nævne Mercedes EQC med Burmester, som vi også har gode erfaringer med. En veludstyret ID.4 Max-udgave fortjener helt klart noget ekstra, mener vi.

Læs også Slip vildhesten løs! Fords historie har budt på flere uværdige bærere af Mustang-navnet. Det her er ikke en af dem.

Med andre ord: Her bør Volkswagen kende deres besøgelsestid og tilbyde en premium-variant som tilvalg!

OBS: Det her er ikke nogen test af ID.4, bare et førsteindtryk af bilen, som den stod udstillet. F.eks. har vi ikke kunnet vurdere støjniveauet i kabinen under kørsel. Derimod regner vi med at lave en fuldgyldig test af ID.4 på et senere tidspunkt. Og hvem ved, måske dukker der et premium-anlæg op undervejs?

Læs også Luksusbil med luksuslyd Mercedes EQC byder på en støjsvag, silkeblød og ultra-komfortabel køreoplevelse. Det eneste, der bryder stilheden, er det saftige lydanlæg fra Burmester!

 

Audun Hage
(f. 1981): Redaktionschef. Audun blev ansat som journalist på Lyd & Billede i 2004 og har spillet en aktiv rolle i udviklingen af Lyd & Billede som magasin og website. Audun er ekstremt kvalitetsbevidst og kendt for sine kræsne ører og sit skarpe blik. Som redaktionschef holder han et vågent øje med alt, hvad journalisterne skriver. Han er også ansvarlig for Lyd & Billedes TV-tests.

3 kommentarer til “Her er Volkswagen ID.4 1st Max”

  1. Anders Kure

    Sikke noget pis at læse, sælger I musikanlæg eller bedømmer I biler.
    Skriv dog noget om instrument bordet muligheder sæder knapper viskerarme lys.
    Anhængertræk disse ting kan I vel også lige finde i udstillings lokalet = båthorn

    1. Thomas Skrabak

      Jeg synes tværtimod at det er fantastisk, at “Lyd & Billede” kigger/lytter til lyden/infotainment i bilen – det må de faktisk godt, for det er de pisse gode til 😉
      Hvem gør ellers det, for os, hvor det har stor betydning ?!
      Resten må Bilmagasinet o.a. gerne tage sig af – så læser vi dét der…

  2. Jeg er glad for denne anmeldelse af ID.4 infotainment system. Det har ikke været muligt at finde anmeldelser af lyd anlægget før nu, tak for det!. Til gengæld kan man på nettet finde mange anmeldelser af anhængertræk, instrumentbord samt brugervenlighed mm. Jeg er helt enig i at der burde være mulighed for at opgradere anlægget til noget bedre end standard, specielt på Max versionen.

Skriv din kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Batmobilen er til salg

Ioniq 7 bliver til Ioniq 9 - her er billederne

Audis elektriske stationcar præsenteret - den kommer i 2025

Afsløret: Folke-SUV'en Skoda Elroq

700 km rækkevidde!

Mere effektive Tesla-batterier kommer i 2026

Ny Peugeot E-408

Kompakt Skoda Elroq klar til det danske marked

Dyr terrængående elcykel skal matche dyr elektrisk SUV

Elscooter til terrænet

Nissan vil skabe en elektrisk GT-R

Hvad skete der med elbilrevolutionen?