Den her havde vi ikke set komme. Men det er slet ikke så ualmindeligt, at virksomheder bliver opkøbt. Heller ikke i hi-fi-branchen. Alligevel var det lidt af en overraskelse, da vi modtog pressemeddelelsen fra McIntosh om, at Bose køber hele McIntosh Group, og dermed både McIntosh og Sonus faber.
De fleste, der har haft fingeren på pulsen i hi-fi-branchen, ved, at den slags sker. Det er for eksempel længe siden, at John Bowers stadig var her og ejede Bowers & Wilkins, det er nu ejet af en kapitalfond. McIntosh har ikke været privatejet, siden Frank McIntosh døde. Og det har haft forskellige ejere i årenes løb, heriblandt japanske Clarion i firserne.
Et firma, som på det tidspunkt var mest kendt for sine bilradioer.
Philips’ opkøb af Marantz er et andet historisk eksempel. Efter et par retningsløse år under Philips-paraplyen ser Marantz ud til at have fundet sin position i markedet. Det samme gælder naturligvis for McIntosh og Sonus Faber. De har begge markeret sig på hver sit felt.
McIntosh har eksisteret siden 1949, hvilket gør det til en af hi-fi-branchens allerældste virksomheder, der har været i gang uafbrudt siden starten.
Sonus faber har udviklet sig fra en slags snedkerværksted i det østlige Italien til et teknologisk kraftcenter for lyd. Med enestående produkter, der ikke er lette at kopiere. De håndværksmæssige kvaliteter er på et niveau, der næsten kun findes i miljøer som Sonus fabers i Veneto-regionen i Italien.
Hvilken retning Bose ønsker at føre McIntosh i, er svært at sige. I pressemeddelelsen står der, at alle selskaberne skal køre deres eget løb. Selv om Bose overtager McIntosh Group, vil Charlie Randall stadig være leder af McIntosh Lab i Binghamton, og Livio Cucuzza vil stadig være Chief Design Officer hos Sonus faber i Italien. Der er heller ingen planer om at flytte lokationer eller at fusionere virksomhedernes ledelse eller produktion.
Det interessante er, at alle tre beskæftiger sig med bilstereo på højt niveau. Og det vil de fortsætte med. Du vil stadig finde Sonus faber i Maserati, McIntosh i Jeep og lyd fra Bose i en række bilmærkers kabiner.
Hvilke synergier, der kommer ud af dette opkøb, kan man kun gisne om, og der florerer allerede mange spekulationer på nettet.
At vi vil se McIntosh- og Sonus faber-logoet på hovedtelefoner i fremtiden, tror jeg, vi kan tage for givet. Næppe i samme produktsegment eller prisklasse som Bose-hovedtelefoner, men sandsynligvis i noget, der passer til McIntosh’ og Sonus fabers profil.
Det er næppe sandsynligt, at Bose vil kaste sig over rørforstærkere, for hvis man skal tro pressemeddelelsen, er det business as usual for alle tre selskaber.
I hvert fald indtil videre.
“I de seneste seks årtier har vi leveret den bedst mulige premium-lydoplevelse; nu, med McIntosh Group i vores portefølje, åbner der sig nye muligheder for at bringe musikken til live i flere hjem, på farten og i bilen,” siger Lila Snyder, CEO for Bose Corporation i pressemeddelelsen.
“Vi ser frem til at løfte arven fra disse producenter og investere i deres fremtid, samtidig med at vi flytter grænserne for innovation inden for lyd, der giver forbrugerne oplevelser, de aldrig har oplevet før.”
Læs videre med LB+
Årets bedste tilbud
Fuld adgang til alt indhold i 4 uger for 4 kr
LB+ Total måned
Fuld adgang til alt indhold i 1 måned
LB+ Total 12 måneder
Fuld adgang til alt indhold på Lyd & Billede og L&B Home i 12 måneder
- Adgang til mere end 7.500 produkttests!
- Store rabatter hos vores samarbejdspartnere i LB+ Fordelsklub
- Ugentlige nyhedsbreve med seneste nyheder/li>
- L&B TechCast – en podcast fra L&B
- Deaktivering af annoncer