Norske Electrocompaniet har lige siden starten i 1972 været en seriøs hi-fi-producent med det mål for øje at bringe den bedste lyd hjem til folk. Mærket er norsk helt ind til hjerteroden, med tidløst design præget af skandinavisk minimalisme. Det er også noget, der forstås i det store udland, som er Electrocompaniets vigtigste marked. Kun en lille brøkdel af produktionen går til hjemlandet, mens den store verden – med USA i spidsen – sluger resten.
Der findes nogle få andre hi-fi-producenter i Norge, men Electrocompaniet er i dag den eneste, vi kender, der både udvikler og producerer i hjemlandet. Det er vigtigt for dem – som at slå sig på brystet som en ægte norsk viking hele vejen igennem – og har altså stor international appel.
Man skulle tro, det var umuligt at holde priserne konkurrencedygtige, når hver eneste fabriksarbejder koster fem til otte gange mere end i Kina. Især når de nu vil nå bredt ud internationalt med multirumsprodukterne i den lækre EC Living-serie. Men Electrocompaniet har et stærkt kort på hånden, nemlig en af de mest sofistikerede fabrikker i hele hi-fi-branchen!
Reddet efter konkurs
Electrocompaniet gik konkurs i 2004, og få troede, at de nogensinde ville rejse sig igen. Men i 2007 kom en ny ejer på banen med tungt skyts.
Westcontrol, som firmaet hedder, holder til i Tau uden for Stavanger og har ekspertise inden for bl.a. styrings- og kommunikationssystemer til alt fra konsumentprodukter til industriel brug – f.eks. kommunikationssystemer i helikoptere og fiskefarmsprodukter. De laver bl.a. også robotter og opladere til elbiler. Og alt produceres in-house i Tau.
Electrocompaniet fik i den forbindelse ny administrerende direktør, nemlig Westcontrols grundlægger, Mikal Dreggevik, og er siden blevet produceret i Tau. Flere af ingeniørerne fra det gamle Electrocompaniet er fulgt med, bl.a. teknisk chef Volker Hunger.
Fabriksbesøg
Vi har i årenes løb testet en række produkter fra Electrocompaniet, men af en eller anden grund har vi aldrig besøgt fabrikken i Tau. Det måtte vi gøre noget ved, og undertegnede blev sendt ud for at få et indblik i, hvordan tingene bliver gjort.
Efter sejlturen fra Stavanger var det et imponerende syn, der mødte mig. Det, som jeg havde troet var en temmelig beskeden fabrik, viste sig at være noget helt andet. Der er nemlig tale om store faciliteter med en gigantisk produktionslinje, hvor det meste foregår automatisk.
Det begynder med produktionen af indmaden. Transistorer, modstande og andre mikrokomponenter sidder på store ruller, der føres ind i maskiner, som så automatisk – og lynhurtigt – fastgør komponenterne, præcis hvor de skal være på bundkortene. Pladerne flyver hen over samlebåndet, hvor de hele tiden modtager nye komponenter på deres vej gennem maskine efter maskine.
Ved enden af deres rejse sejler bundkortene over en “flod” af flydende loddetin, som fastgør alle komponenter.
“På den måde får vi en meget konsistent produktion,” fastslår Mikal Dreggevik. “En forstærkermodel, som du køber i år, er garanteret den samme, som du kan købe om to år. Det betyder, at du kan udbygge dit eksisterende anlæg eller udskifte enkeltkomponenter og stadig være sikker på, at lyden er den samme, som du kender.”
Imponerende maskiner
Der er en lang række imponerende maskiner. Kunstig intelligens holder styr på, om nogen bundkort er fejlproduceret. Der er en røntgenmaskine, som ser igennem hele konstruktionen og afslører, om der er forkerte lodninger. Og der er endda en maskine med en mikroskopisk “loddetinfontæne”, som bruges til at lodde bundkort, der har komponenter på begge sider (dem kan man ikke køre over en sø af loddetin på den ene side).
Efterhånden som vi går videre i produktionslinjen, begynder jeg at genkende de produkter, der bliver fremstillet. Halvvejs samlede AW250R effektforstærkere står på rad og række. Den nye subwoofer i EC Living-serien optager en anden hylde. Alt laves her på fabrikken i Tau, fra bundkort til færdige produkter.
“Det er let at blive imponeret af skalaen på fabrikken,” siger Dreggevik. “Vi er en usædvanlig stor producent i forhold til at arbejde med hi-fi-produkter. Vi har et volumen, som de fleste konkurrenter ikke kan måle sig med. Og fordi vi gennem Westcontrol opererer i så stor skala, har vi mulighed for at købe maskiner og udstyr, som mange hi-fi-producenter aldrig vil få adgang til.”
Og det er sandt nok, for på andre hi-fi-fabrikker, jeg har besøgt – i Kina såvel som Europa – har det mere været manuelt arbejde, og ingen af dem har haft samme store produktionslinje som Westcontrol. Måske med undtagelse af Bowers & Wilkins’ højttalerfabrik i Brighton har jeg aldrig været på en hi-fi-fabrik af denne kaliber med automatisering og store, super-avancerede produktionslinjer.
Norsk stolthed
At nordmændene er så glade for alt, hvad der er produceret i Norge, er noget, der sidder dybt i folkesjælen. Men det er egentlig ikke så mærkeligt. Der lader nemlig til at blive stadig mindre af det, ikke mindst på grund af omkostningerne. Norske arbejdere er ekstremt dyre i drift. Ikke alene får de mere end fem gange så meget i løn som i Kina; arbejdsgiverbidrag, pensioner og betalt sygefravær øger udgiften med yderligere 30 procent. Noget, der gør det endnu mere imponerende for en hi-fi-producent at operere i denne skala.
“Fordi så meget foregår helautomatisk, kan vi gøre mere med færre ansatte. Det betyder, at vi kan have al produktion her i Norge og betale norske arbejdere, hvad de skal have i løn. Hver enkelt arbejder er meget dyrere, end hvad man kan slippe med i Asien. Men fordi maskiner gør det meste af arbejdet, producerer vi samlet set ikke meget dyrere her, end andre gør. Det betyder også, at vejen fra idé til færdigt produkt er meget kortere,” siger Dreggevik.
Lyd & Billede har selvfølgelig flere helt norske produkter på testmenuen i fremtiden.
Læs også:
Test af EC Living Tana – multirumshøjttalere med hi-fi-kvalitet
Test af Electrocompaniet ECM 2 – high-end-streaming gjort rigtigt
Test af Electrocompaniet ECG-1 pladespiller – norsk pladespillervidunder
Test af Electrocompaniet The Nordic Tone Model 1 – fantastisk high-end-højttaler
Læs videre med LB+
Black Week Tilbud
70% På LB+ Total i 12 måneder!
LB+ Total måned
Fuld adgang til alt indhold i 1 måned
LB+ Total 12 måneder
Fuld adgang til alt indhold på Lyd & Billede og L&B Home i 12 måneder
- Adgang til mere end 7.500 produkttests!
- Store rabatter hos vores samarbejdspartnere i LB+ Fordelsklub
- Ugentlige nyhedsbreve med seneste nyheder/li>
- L&B TechCast – en podcast fra L&B
- Deaktivering af annoncer