TESTS Foto & Video Hi-fi Hjemmebiograf Hovedtelefoner Højttalere TV

Kan Apple Music vinde streamingkrigen?

Apples streamingtjeneste er kommet godt fra start. Men vil kunderne komme til lommerne, når de gratis omgange er slut?

Af / 20/08/2015 - 12:00
Kan Apple Music vinde streamingkrigen?

Da Apple d. 8. juni lancerede sin længe ventede Apple Music, var det slutningen på musikstreamingens uskyldige og bekymringsfrie ungdom. For selv om tjenester som Spotify, Deezer og Tidal alle er forholdsvis veletablerede i streamingverdenen, ligner det en ulige kamp, når man er oppe mod verdens mest værdifulde selskab.

Med 800 millioner betalende kunder i iTunes-butikken har Apple et potentielt kundegrundlag, som ingen andre streamingtjenester i selv deres allervådeste drømme kunne fantasere om. Og springet fra at købe din musik på iTunes til at få den streamet er kun få klik væk. Dit kreditkort er allerede i databasen!

48 procent har droppet Apple Music
I USA er det i første omgang lykkedes at få lidt over en tiendedel af iTunes-kunderne til at hoppe med på et gratis prøveabonnement. Det er dog ikke alle de nye kunder, der er lige begejstrede. I følge en undersøgelse fra analysebureaet MusicWatch bruger 48 procent af prøveabonnenterne nemlig ikke tjenesten længere.

To ud af tre vil fortsætte
Undersøgelsen er – ikke overraskende – blevet kritiseret af Apple, der hævder, at andelen af prøveabonnenter, der faktisk bruger Apple Music, er 79 procent og ikke 48 procent. Det skriver teknologisitet The Verge.

Hvor stor en del af kunderne, der vil fortsætte efter prøveperioden, er spændende. Apple har tradition for at have endog særdeles trofaste kunder. To tredjedele (64 procent) af de nye Apple Music-kunder har sagt, at de sandsynligvis vil fortsætte som betalende abonnenter. Mange vælger dog alligevel at trække beslutningen til sidste øjeblik. Således har 61 procent slået den automatiske fornyelse fra.

Annonce

Spotify er størst – endnu
Selv om der givetvis kommer et frafald, når de gratis ture er slut, og der skal erlægges et fast beløb hver måned, er det for tidligt at affærdige Apple Music som et flop. Med 11 millioner brugere (i begyndelsen af august) er Apple en solid nummer to på markedet for musikstreamingtjenester. Kun Spotify har flere kunder, nemlig 20 millioner betalende abonnenter (juni 2015). Og det har taget syv år for dem at nå dertil. Apple er på sin side kun lige begyndt.

5,6 mio. har dobbeltabonnement
28 procent af Spotify Premium-brugerne har tegnet prøveabonnement på Apple Music. Det er 5,6 millioner kunder, som potentielt er på højkant, når prøveperioden på Apple Music udløber. Er man flere personer i husstanden, er Apple Music betydeligt billigere end Spotify.

Deezer har i dag seks millioner betalende abonnenter i 180 lande og 35 millioner musiknumre. Det koster 99 kroner om måneden at være med.

Og Tidal er den mindste i flokken med kun 580.000 betalende abonnenter (pr. marts 2015), heraf 17.000 hi-fi-lyttere.

Apple har råd til streamingkrig
Selv om det kun er lykkedes for Apple at lokke en lille del af sine iTunes-brugere med i første omgang, er det således for tidligt at affærdige Apple Music. Og med over 178 milliarder dollars på kistebunden har Apple råd til at skyde penge i en streamingkrig. For ganske vist er Spotify med en anslået værdi på 8,4 milliarder dollars mere værd end den samlede omsætning i hele den amerikanske musikindustri. Men Apple kunne stadig købe både Spotify, Deezer og Tidal – bare for sine mælkepenge!

Kilde: MusicWatch, The Verge, Consequences Of SoundWikipedia

Læs også: Taylor Swift banker Apple på plads

John Alex Hvidlykke
(f. 1964): Journalist og tester. John har arbejdet for Lyd & Billede siden 2013, hvor han skriver om hi-fi, højttalere, computere, gaming og teknologihistorie. John har beskæftiget sig med tech-journalistik siden 1982 (!) og har arbejdet for talrige magasiner i forskellige roller, bl.a. GEAR, High Fidelity, Komputer for alle, Illustreret Videnskab, Ny Elektronik, PC World og Privat Computer. Han har desuden skrevet en lang række bøger og undervisningsprogrammer om IT.

Skriv din kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Læs videre med LB+

Årets bedste tilbud

Fuld adgang til alt indhold i 4 uger for 4 kr

LB+ Total måned

Fuld adgang til alt indhold i 1 måned

LB+ Total 12 måneder

Fuld adgang til alt indhold på Lyd & Billede og L&B Home i 12 måneder

4,- / for 4 uger
130,- / for 1 måned
108,- / mnd
Med et abonnement får du også:
  • Adgang til mere end 7.500 produkttests!
  • Store rabatter hos vores samarbejdspartnere i LB+ Fordelsklub
  • Ugentlige nyhedsbreve med seneste nyheder/li>
  • L&B TechCast – en podcast fra L&B
  • Deaktivering af annoncer
Vi har ingen bindingsperiode, du kan sige abonnementet op, når du vil.
Annonce

Ny specialmodel fra Rega

Ny producent med budgetvenlig Hi-Fi

Budgetvenlig forstærker med Bluetooth

Ny integreret med DAC

CD-afspiller til Ruarks 100-serie

Fransk superluksus: Devialet lancerer ny topmodel

Klassisk reference-pladespiller fra Pro-Ject

Spolebåndoptageren genopstår

High-end fra Auralic: G2.2 overtager tronen

Professionel storvask til dine vinylplader

Mere high-end fra Marantz

Triangles nye pladespiller i flotte farver