Meget tyder på, at MQA er på vej ud. Selskabet bag streaming-codec’en som giver bedre lyd med en lavere bitstrøm end andre højopløste musikformater, ser ud til at skulle lukke ned, på trods af at højopløst streaming er mere populært end nogensinde.
Både rumlig lyd (Spatial Audio) med Dolby Atmos og musik med generelt højere opløsning er nu tilgængeligt hos flere streamingtjenester, herunder Apple Music og Tidal – i denne forbindelse venter vi egentlig bare på Spotify.
MQA konkurs?
Men det går ikke lige så godt for alle. I påsken søgte MQA konkursbeskyttelse på grund af enorme underskud, og fordi deres hovedaktionær ønsker at trække sig. Selskabet, som står bag musikformatet, der skulle give “bedre lyd end CD” med en streamingvenlig bitstrøm, hævder, at konkursbeskyttelsen næsten kun er en formalitet, mens de forhandler med mange potentielle købere:
Hemmelighedskræmmeri
MQA har næsten ikke tjent penge siden lanceringen i 2015. Deres lobbyvirksomhed med Tidal har ikke hjulpet, og selskabet har næppe gjort sig selv nogen tjeneste ved at hemmeligholde, hvordan deres codec virker, og heller ikke give brugerne nogen værktøjer til at sammenligne MQA-filen med den originale optagelse. Selskabet er endda gået så langt som til at forhindre brugere i at afsløre, at MQA ændrer den originale fil. For eksempel ved at slette en brugers indhold fra Tidal, som lod folk høre forskellen med og uden MQA-kodning.
L&B kan lide MQA
Vi her på Lyd & Billede kan lide MQA for dét, det er, og vi streamer ofte MQA-optagelser på Tidal, når vi tester hi-fi-komponenter. Med høje opløsninger (96 kHz ++) lyder MQA rigtig godt når det er bedst, og subjektivt ofte bedre end CD. Men det afhænger meget af udgivelsen, og uden indsigt i, hvordan musikken er blevet behandlet i signalkæden, har man ingen garantier. Med lavere opløsninger (44,1-48 kHz) opstår der et problem med såkaldt frekvensspejling, eller alias-frekvenser, hvor toner, der ligger over samplingfrekvensen, spejles ned i det hørbare område.
Enorme tab
Det er ikke sikkert, at noget af dette er relevant længere, da selskabet som nævnt har søgt konkursbeskyttelse. Det er ikke det samme som en konkurs, og det kan tænkes, at en investor vil føre det videre. Lige nu er alt uvist, men en potentiel overtager bør ikke ligefrem forvente sig nogen guldgrube.
De seneste år har MQA mistet over 30 millioner kroner (£4,3 mio. GBP) – om året! Indtægterne har derimod været på beskedne 4 millioner (£460.000 GBP) i 2020 og noget bedre 5,6 millioner kroner (£660.000 GBP) i 2021. Det er klart, at det kun kunne gå én vej.
Et lille håb i form af MQAir…?
Vi kender MQA bedst for deres streaming-codec, der blandt andet bruges af Tidal. Men det kan være deres helt nye codec SCL6, også kendt som MQAir, der kan være deres redning. Denne komprimerer endnu mere effektivt, og kan give højopløst lyd via Bluetooth. Ja, virkelig. De hævder, at højopløste filer på 20 Mbit/s kan skaleres ned til under 200 kbit/s, uden at du kan høre forskellen.
Udfordringen for denne codec er, at der allerede er en åben standard på vej, nemlig LC3plus. Den er integreret i det nyeste Android-operativsystem, og er på vej i kommende trådløse hovedtelefoner og hørepropper. Codec’en er tabsfri op til CD-kvalitet og lossy op til 24-bit / 96 kHz. Måske ikke lige så god som MQAir, men da den er gratis at bruge, kan det blive svært for MQAir at få fodfæste.
Hva sker der så med Tidal?
Den største distributør af MQA har utvivlsomt været streamingtjenesten Tidal, der bruger formatet på deres højopløste udgivelser. Diskussionerne har været mange om, hvorvidt Tidal lyder bedre eller dårligere end andre højopløste tjenester som Qobuz, og efterhånden også Apple Music. Som bruger det tabsfri FLAC-format.
Det ser nu ud til, at diskussionen kan lægges i seng, da Tidal også vil skifte til FLAC. Dette ifølge CEO Jesse Dorogusker, der offentliggjorde denne besked på Reddit:
“Vi vil snart introducere højopløst FLAC til vores HiFi Plus-abonnenter. Det er tabsfrit og en åben standard. Det er en stor fil, men vi vil give brugerne mulighed for at op- eller nedjustere opløsningen, alt efter situationen.”
Fordelen ved MQA har netop været, at det bruger væsentligt mindre data end FLAC, især når man kommer op i opløsninger over 96 kHz, for slet ikke at snakke om 386!
Hvad slags opløsning man vil kunne få på FLAC på Tidal i fremtiden, ved vi ikke, men hvis man ser på Qobuz, vil de fleste udgivelser være mellem 44,1 og 96 kHz, mens kun få har 192 kHz.
Vi ved ikke, hvornår Tidal ruller FLAC ud, men det bliver altså “snart”.
Et HiFi Plus-abonnement med højopløst musik koster 199 kroner pr. måned, mens et almindeligt HiFi-abonnement med tabsfri CD-kvalitet koster 99 kr./md.
1 kommentar til “MQA søger konkursbeskyttelse – Tidal tager affære”
Skriv din kommentar
Læs videre med LB+
Juletilbud - 50% Rabat!
50% På LB+ Total i 1 år!
Prøv LB+ Total i 1 måned
Fuld adgang til alt indhold i 1 måned for 49 kr
LB+ Total 12 måneder
Fuld adgang til alt indhold på Lyd & Billede og L&B Home i 12 måneder
- Adgang til mere end 7.500 produkttests!
- Store rabatter hos vores samarbejdspartnere i LB+ Fordelsklub
- Ugentlige nyhedsbreve med seneste nyheder/li>
- L&B TechCast – en podcast fra L&B
- Deaktivering af annoncer
“Vi her på Lyd & Billede kan lide MQA for dét, det er,”
Ved I da hvad det er? Så kunne læserne godt bruge en forklaring, for man får den ikke fra MQA.
Indtil jeg hører andet, vil jeg tage denne test for gode varer: Det er simpel upsampling. https://audiophilestyle.com/forums/topic/62690-i-published-music-on-tidal-to-test-mqa-mqa-deep-dive/