Egentlig er det ikke en butik, mere en event location eller showroom. “Room” er nok heller ikke det rigtige ordvalg. Der er tale om et ombygget townhouse med fem etager fra slutningen af 1800-tallet, i Lafayette Street ikke langt fra Soho.
WoM, som stedet kaldes, har til og med egen pool, en stor tagterrasse og rigelig med plads til at placere alskens slags hi-fi i det rette hjemmemiljø.
Det er ikke bare McIntosh, der vises frem hos WoM. Fine Sounds Group, som står bag WoM, ejer også velkendte high-end mærker som Audio Research, Wadia, Sonus faber og Sumiko.
Ideen bag kommer blandt andet fra Mauro Grange, CEO i Fine Sounds Group, som sammen med et team har udviklet konceptet til et ganske fantastisk og vældig anderledes sted at fremvise high-end hi-fi.
De har indrettet de fem etager til et rustikt og stilfuldt udstillingsted for alle de mærker, som de repræsenterer. Og de forskellige mærker er sat sammen i små og store anlæg i flere af rummene, så besøgende kan se og høre anlæggene, som de skal lyde og fungere i et normalt hjem.
Det er utvivlsomt en ny måde at nå kunderne på. Med et møbleret hjem i stedet for et butiksmiljø er man bedre i stand til at vise, hvordan udstyret ser ud og lyder i praksis, og man har bedre kontrol over præsentationen end i en travl butik med mange højttalere stuvet sammen i trange lytterum.
WoM lægger også hus til events, små konferencer – og har såmænd allerede været brugt til formålet af bl.a. Vogue, Moschino og Microsoft.
Da Lyd & Billede besøgte WoM før jul, var de ikke helt på plads med akustikken, og de store rum led under meget rumklang, men det bliver meget bedre, garanterer Mauro Grange. Som understregede, at WoM endnu ikke var åbnet officielt – og ikke kommer til at gøre det, før akustikken er under kontrol.
Præsentationen af WoM for udvalgte pressefolk og forhandlere bød også på de første fremvisninger af nye produkter fra Fine Sounds Group. Som Audio Researchs nye Reference 6 forforstærker, Sonus faber Il Cremonese (som er en mindre udgave af Lilium-højttaleren), McIntosh’ nye hjemmebio-processor MX160 med Dolby Atmos, Auro-3D og 4K-støtte – men også Sonus fabers første hovedtelefon, Pryma.
Pryma-hovedtelefonerne blev brugt som eksempel på, hvilken retning Fine Sounds Group ønsker at tage i luksusmarkedet. Hovedtelefonen, som er designet af Livio Cucuzza og udviklet af Paolo Tezzons team hos Sonus faber, har hentet design-inspiration fra mode- og lædervareproducenter, mens lyden er umiskendelig Sonus faber.
Med Wadia som en del af gruppens portefølje er de godt dækket ind for så vidt angår digital innovation, og sammen med McIntosh’ legendestatus og Audio Research’ lange erfaring med vakuumrør, spænder de over et stort område inden for high-end.
McIntosh laver også højttalere, og vi regner med at se nye XRT-generationer derfra i fremtiden – med nyt og mere moderne design. Ledet af førnævnte Livio Cucuzza, som er designchef i Fine Sounds Group.
Sonus fabers nye topmodel i Venere-serien, Venere S, slap godt fra det i et alt for lille rum, men viste at det bor et stort potentiale i højttalerne. Som blev demonstreret med Audio Research’s GSi integrerede 75 w rørforstærker.
World of McIntosh åbner i begyndelsen af det år, vi netop er gået ind i, og det er smart at booke tid på forhånd, for dette bliver næppe en drop-in butik, som vi kender dem.