TESTS Foto & Video Hi-fi Hjemmebiograf Hovedtelefoner Højttalere TV

Se McIntosh på Manhattan

Glem den traditionelle hi-fi-butik. Har du set en, har du set dem alle. Undtagelser findes selvfølgelig, men få af dem er så hardcore som World of McIntosh på Manhattan, NYC.

Af / 04/01/2016 - 20:39
Se McIntosh på Manhattan

Egentlig er det ikke en butik, mere en event location eller showroom. “Room” er nok heller ikke det rigtige ordvalg. Der er tale om et ombygget townhouse med fem etager fra slutningen af 1800-tallet, i Lafayette Street ikke langt fra Soho.

WoM, som stedet kaldes, har til og med egen pool, en stor tagterrasse og rigelig med plads til at placere alskens slags hi-fi i det rette hjemmemiljø.

Pool-området er selvsagt udstyret med højttalere og elektronik fra McIntosh og Sumiko. Foto: Lasse Svendsen
Pool-området er selvsagt udstyret med højttalere og elektronik fra McIntosh og Sumiko. Foto: Lasse Svendsen

Det er ikke bare McIntosh, der vises frem hos WoM. Fine Sounds Group, som står bag WoM, ejer også velkendte high-end mærker som Audio Research, Wadia, Sonus faber og Sumiko.

Ideen bag kommer blandt andet fra Mauro Grange, CEO i Fine Sounds Group, som sammen med et team har udviklet konceptet til et ganske fantastisk og vældig anderledes sted at fremvise high-end hi-fi.

Mauro Grange, CEO i Fine Sounds Group. Foto: Lasse Svendsen.
Mauro Grange, CEO i Fine Sounds Group. Foto: Lasse Svendsen

De har indrettet de fem etager til et rustikt og stilfuldt udstillingsted for alle de mærker, som de repræsenterer. Og de forskellige mærker er sat sammen i små og store anlæg i flere af rummene, så besøgende kan se og høre anlæggene, som de skal lyde og fungere i et normalt hjem.

Annonce
En ret lækker stue, må man sige. Foto: Lasse Svendsen
En ret lækker stue, må man sige. Foto: Lasse Svendsen

Det er utvivlsomt en ny måde at nå kunderne på. Med et møbleret hjem i stedet for et butiksmiljø er man bedre i stand til at vise, hvordan udstyret ser ud og lyder i praksis, og man har bedre kontrol over præsentationen end i en travl butik med mange højttalere stuvet sammen i trange lytterum.

Stilren præsentation af McIntosh, Audio Research og Sonus faber. Foto: Mauro Grange
Stilren præsentation af McIntosh, Audio Research og Sonus faber. Foto: Mauro Grange

WoM lægger også hus til events, små konferencer – og har såmænd allerede været brugt til formålet af bl.a. Vogue, Moschino og Microsoft.

Da Lyd & Billede besøgte WoM før jul, var de ikke helt på plads med akustikken, og de store rum led under meget rumklang, men det bliver meget bedre, garanterer Mauro Grange. Som understregede, at WoM endnu ikke var åbnet officielt – og ikke kommer til at gøre det, før akustikken er under kontrol.

Audio Research's nye Reference 6 forforstærker øverst, med Sonus fabers nye Il Cremonese højttaler i den anden ende. Foto: Lasse Svendsen
Audio Research’s nye Reference 6 forforstærker øverst, med Sonus fabers nye Il Cremonese højttaler i den anden ende. Foto: Lasse Svendsen

Præsentationen af WoM for udvalgte pressefolk og forhandlere bød også på de første fremvisninger af nye produkter fra Fine Sounds Group. Som Audio Researchs nye Reference 6 forforstærker, Sonus faber Il Cremonese (som er en mindre udgave af Lilium-højttaleren), McIntosh’ nye hjemmebio-processor MX160 med Dolby Atmos, Auro-3D og 4K-støtte –  men også Sonus fabers første hovedtelefon, Pryma.

Kompakt hi-fi med McIntosh, CD-transport, integreret forstærker og Sonus faber Chameleon højttalere. Foto: Lasse Svendsen
Kompakt hi-fi med McIntosh, CD-transport, integreret forstærker og Sonus faber Chameleon højttalere. Foto: Lasse Svendsen

Pryma-hovedtelefonerne blev brugt som eksempel på, hvilken retning Fine Sounds Group ønsker at tage i luksusmarkedet. Hovedtelefonen, som er designet af Livio Cucuzza og udviklet af Paolo Tezzons team hos Sonus faber, har hentet design-inspiration fra mode- og lædervareproducenter, mens lyden er umiskendelig Sonus faber.

Sonus faber Pryma i forskellige farver. Foto: Lasse Svendsen
Sonus faber Pryma i forskellige farver. Foto: Lasse Svendsen

Med Wadia som en del af gruppens portefølje er de godt dækket ind for så vidt angår digital innovation, og sammen med McIntosh’ legendestatus og Audio Research’ lange erfaring med vakuumrør, spænder de over et stort område inden for high-end.

McIntosh laver også højttalere, og vi regner med at se nye XRT-generationer derfra i fremtiden – med nyt og mere moderne design. Ledet af førnævnte Livio Cucuzza, som er designchef i Fine Sounds Group.

Audio Research, Wadia og Sonus faber. Foto: Lasse Svendsen
Audio Research, Wadia og Sonus faber. Foto: Lasse Svendsen

Sonus fabers nye topmodel i Venere-serien, Venere S, slap godt fra det i et alt for lille rum, men viste at det bor et stort potentiale i højttalerne. Som blev demonstreret med Audio Research’s GSi integrerede 75 w rørforstærker.

Sonus faber Venere S i træfinér ser nydelig ud i virkeligheden. Foto: Lasse Svendsen
Sonus faber Venere S i træfinér ser nydelig ud i virkeligheden. Foto: Lasse Svendsen

World of McIntosh åbner i begyndelsen af det år, vi netop er gået ind i, og det er smart at booke tid på forhånd, for dette bliver næppe en drop-in butik, som vi kender dem.

Foto: Lasse Svendsen
Foto: Lasse Svendsen

Lasse Svendsen
(f. 1965): Chefredaktør. Lasse har arbejdet for Lyd & Billede siden 1999. Han har også skrevet om foto for magasinet Fotografi og om hi-fi for Audio Video, ligesom han har erfaring som biljournalist fra bladet Drive. Det hele startede i 1980 med en Garrard-pladespiller, en Tandberg-receiver og et par Jamo-højttalere. Lasse har desuden stor erfaring fra hi-fi-branchen og skriver i dag mest om foto, hi-fi, computere og lyd, men også om biler.

Skriv din kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *