TESTS Bil & Mobilitet Computer Sport & Træning Gaming Mobil Smart Home Teknologi
L&B’s julekalender 2024 Deltag her!

Taylor Swift banker Apple Music på plads

Apple vil alligevel betale royalties til musikere under nye kunders tre måneders prøveperiode.

Af / 22/06/2015 - 11:10
Taylor Swift banker Apple Music på plads

Hvad alle de største pladeselskaber i verden ikke har kunnet, gjorde en 25-årig pige i weekenden: Hun satte Apple til vægs. Pigen er sangeren og musikeren Taylor Swift, som i et åbent brev til Apple forklarede, hvorfor hun ville trække sit album “1989” tilbage fra Apple Music.

I sit brev, som er offentliggjort på Tumblr, skriver Taylor Swift:

Det handler ikke om mig. Jeg har lavet fem albums, og kan forsørge mig selv, mit band, mandskab og management-team gennem mine koncerter. Men det handler om de nye musikere og bands, som har udgivet deres første single – og nu ikke får penge for deres succes. Og om den unge sangskriver, der har fået sin første sang udgiver, og som troede, at rettighedspengene ville dække hans eller hendes gæld.

Vi ved, hvor astronomisk succesfulde, Apple har været, og vi ved, at firmaet har penge til at betale kunstnere, sangskrivere og producere for prøveperioden på tre måneder. Tre måneder er lang tid at at gå uden løn, og det er ikke rimeligt at bede nogen om at arbejde gratis. Dette er sagt med respekt, kærlig og beundring for alt andet, som Apple har skabt.

Apple: Vi vil betale
Truslen (og erkendelsen af en PR-mæssig katastrofe) fik Apple til at vende på en tallerken. Apples videdirektør for Internet Software og Services Eddy Cue svarede igen med en forsikring på Twitter om, at Apple vil betale kunstnerne for streaming. Også under den tre måneders prøveperiode: “Vi hører dig, Taylor Swift. KH Apple!

Annonce

apple_vil_betale1

Apples entre på streaming-markedet har været ventet med spænding hos både forbrugere og konkurrenter. For når Apple kaster sig over et område, kan konkurrenterne godt begynde at overveje deres fremtid. Spørg bare dem, der lavede MP3-spillere inden iPod kom, eller smartphones inden iPhone.

Den 8. juni blev sløret endelig løftet for Apple Music. Og selv om der i bund og grund er tale om en helt almindelig streamingtjeneste, hvis udvalg og funktioner ligner f.eks. Spotify og Tidal til nær forveksling, spås den en succefuld fremtid. Dels fordi Apple har sit gigantiske distributions- og markedsføringsapparat, dels fordi Apple Music lover kunderne tre måneders gratis prøve, hvor de kan lytte kvit og frit.

Som vi tidligere har skrevet, er det generøse tilbud ikke finansieret af Apple selv, men af pladeselskaberne – og derigennem kunstnerne. Apple har nemlig præsenteret dem for en kontrakt, hvor de må skrive under på at give afkald på royalties under tre måneders prøveperioden. Hvilket skulle give Apple en skønsmæssig besparelse på 30 milliarder kroner i royalties.

Taylor Swift er så langt fra den første, der har klaget over den ulønnede prøveperiode. Men tydeligvis den mest magtfulde.

Hvorfor 1989 ligner 1984
På websitet Geek Culture fremstiller tegneserien “The Joy Of Tech” forløbet som en gentagelse af Apples berømte 1984-reklame. Men nu er rollerne byttet rundt, og Apple er selv blevet Big Brother, som styrtes fra tronen af en lille pige.

joy_of_tech_1989_1984_cartoon

Kilder: Gizmodo, Geek Culture

 

John Alex Hvidlykke
(f. 1964): Journalist og tester. John har arbejdet for Lyd & Billede siden 2013, hvor han skriver om hi-fi, højttalere, computere, gaming og teknologihistorie. John har beskæftiget sig med tech-journalistik siden 1982 (!) og har arbejdet for talrige magasiner i forskellige roller, bl.a. GEAR, High Fidelity, Komputer for alle, Illustreret Videnskab, Ny Elektronik, PC World og Privat Computer. Han har desuden skrevet en lang række bøger og undervisningsprogrammer om IT.

Skriv din kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Læs videre med LB+

50%

Juletilbud - 50% Rabat!

50% På LB+ Total i 1 år!

Prøv LB+ Total i 1 måned

Fuld adgang til alt indhold i 1 måned for 49 kr

LB+ Total 12 måneder

Fuld adgang til alt indhold på Lyd & Billede og L&B Home i 12 måneder

650,-
49,- / for 1 måned
108,- / mnd
Med et abonnement får du også:
  • Adgang til mere end 7.500 produkttests!
  • Store rabatter hos vores samarbejdspartnere i LB+ Fordelsklub
  • Ugentlige nyhedsbreve med seneste nyheder/li>
  • L&B TechCast – en podcast fra L&B
  • Deaktivering af annoncer
Vi har ingen bindingsperiode, du kan sige abonnementet op, når du vil.
Annonce

Læs videre med LB+

50%

Juletilbud - 50% Rabat!

50% På LB+ Total i 1 år!

Prøv LB+ Total i 1 måned

Fuld adgang til alt indhold i 1 måned for 49 kr

LB+ Total 12 måneder

Fuld adgang til alt indhold på Lyd & Billede og L&B Home i 12 måneder

650,-
49,- / for 1 måned
108,- / mnd
Med et abonnement får du også:
  • Adgang til mere end 7.500 produkttests!
  • Store rabatter hos vores samarbejdspartnere i LB+ Fordelsklub
  • Ugentlige nyhedsbreve med seneste nyheder/li>
  • L&B TechCast – en podcast fra L&B
  • Deaktivering af annoncer
Vi har ingen bindingsperiode, du kan sige abonnementet op, når du vil.
Annonce

Viser nye produkter på CES

Musikstreamer når nye højder

Legendarisk producent genopstår

Styr uden om billigt skidt til jul!

Notre-Dame: Akustikken kunne have været tabt for altid

High-end til en lavere pris

Redder hi-fi-udstyr fra moderne strømproblemer

MQA-teamet skal redde lyden - igjen

Endelig McIntosh!

Volvo med verdens mest berømte studio

Specialtunet for bedre lyd

To EX-tra smarte produkter fra Cambridge Audio