Hvad alle de største pladeselskaber i verden ikke har kunnet, gjorde en 25-årig pige i weekenden: Hun satte Apple til vægs. Pigen er sangeren og musikeren Taylor Swift, som i et åbent brev til Apple forklarede, hvorfor hun ville trække sit album “1989” tilbage fra Apple Music.
I sit brev, som er offentliggjort på Tumblr, skriver Taylor Swift:
“Det handler ikke om mig. Jeg har lavet fem albums, og kan forsørge mig selv, mit band, mandskab og management-team gennem mine koncerter. Men det handler om de nye musikere og bands, som har udgivet deres første single – og nu ikke får penge for deres succes. Og om den unge sangskriver, der har fået sin første sang udgiver, og som troede, at rettighedspengene ville dække hans eller hendes gæld.”
“Vi ved, hvor astronomisk succesfulde, Apple har været, og vi ved, at firmaet har penge til at betale kunstnere, sangskrivere og producere for prøveperioden på tre måneder. Tre måneder er lang tid at at gå uden løn, og det er ikke rimeligt at bede nogen om at arbejde gratis. Dette er sagt med respekt, kærlig og beundring for alt andet, som Apple har skabt.”
Apple: Vi vil betale
Truslen (og erkendelsen af en PR-mæssig katastrofe) fik Apple til at vende på en tallerken. Apples videdirektør for Internet Software og Services Eddy Cue svarede igen med en forsikring på Twitter om, at Apple vil betale kunstnerne for streaming. Også under den tre måneders prøveperiode: “Vi hører dig, Taylor Swift. KH Apple!”
Apples entre på streaming-markedet har været ventet med spænding hos både forbrugere og konkurrenter. For når Apple kaster sig over et område, kan konkurrenterne godt begynde at overveje deres fremtid. Spørg bare dem, der lavede MP3-spillere inden iPod kom, eller smartphones inden iPhone.
Den 8. juni blev sløret endelig løftet for Apple Music. Og selv om der i bund og grund er tale om en helt almindelig streamingtjeneste, hvis udvalg og funktioner ligner f.eks. Spotify og Tidal til nær forveksling, spås den en succefuld fremtid. Dels fordi Apple har sit gigantiske distributions- og markedsføringsapparat, dels fordi Apple Music lover kunderne tre måneders gratis prøve, hvor de kan lytte kvit og frit.
Som vi tidligere har skrevet, er det generøse tilbud ikke finansieret af Apple selv, men af pladeselskaberne – og derigennem kunstnerne. Apple har nemlig præsenteret dem for en kontrakt, hvor de må skrive under på at give afkald på royalties under tre måneders prøveperioden. Hvilket skulle give Apple en skønsmæssig besparelse på 30 milliarder kroner i royalties.
Taylor Swift er så langt fra den første, der har klaget over den ulønnede prøveperiode. Men tydeligvis den mest magtfulde.
Hvorfor 1989 ligner 1984
På websitet Geek Culture fremstiller tegneserien “The Joy Of Tech” forløbet som en gentagelse af Apples berømte 1984-reklame. Men nu er rollerne byttet rundt, og Apple er selv blevet Big Brother, som styrtes fra tronen af en lille pige.
Kilder: Gizmodo, Geek Culture
Læs videre med LB+
Årets bedste tilbud
Fuld adgang til alt indhold i 4 uger for 4 kr
LB+ Total måned
Fuld adgang til alt indhold i 1 måned
LB+ Total 12 måneder
Fuld adgang til alt indhold på Lyd & Billede og L&B Home i 12 måneder
- Adgang til mere end 7.500 produkttests!
- Store rabatter hos vores samarbejdspartnere i LB+ Fordelsklub
- Ugentlige nyhedsbreve med seneste nyheder/li>
- L&B TechCast – en podcast fra L&B
- Deaktivering af annoncer
Læs videre med LB+
Årets bedste tilbud
Fuld adgang til alt indhold i 4 uger for 4 kr
LB+ Total måned
Fuld adgang til alt indhold i 1 måned
LB+ Total 12 måneder
Fuld adgang til alt indhold på Lyd & Billede og L&B Home i 12 måneder
- Adgang til mere end 7.500 produkttests!
- Store rabatter hos vores samarbejdspartnere i LB+ Fordelsklub
- Ugentlige nyhedsbreve med seneste nyheder/li>
- L&B TechCast – en podcast fra L&B
- Deaktivering af annoncer