Google rapporterer nu, at de er begyndt at udrulle en løsning på problemet, der har påvirket Chromecast 2. generation og Chromecast Audio-enheder over hele verden. Opdateringen vil gradvist blive distribueret til alle berørte enheder i løbet af de næste par dage.
Løsningen er på vej
“Vi er begyndt at udrulle en løsning på problemet med Chromecast (2. generation) og Chromecast Audio-enheder, som vil blive færdiggjort i løbet af de næste par dage,” skriver Google Nest-teamet i en nylig opdatering på sit forum.
Udtalelsen kommer, efter at titusinder – måske millioner – af Chromecast-brugere siden weekenden har oplevet, at deres enheder pludselig er holdt op med at fungere. Problemet er blevet kædet sammen med et udløbet certifikat i enhedernes firmware, hvilket har betydet, at enhederne ikke længere kunne godkendes, når de forsøgte at oprette forbindelse til netværket.

Enheden skal være tilsluttet for at modtage opdateringen
For at din enhed kan modtage opdateringen, understreger Google, at den skal være forbundet til netværket. Det kan være en udfordring for brugere, der har fabriksindstillet deres enheder i et forsøg på at løse problemet.
“Din enhed skal være tilsluttet for at modtage opdateringen. Hvis du har foretaget en fabriksnulstilling under den indledende fejlfinding, kan du stadig opleve et problem, hvor du ikke kan konfigurere din enhed igen. Vi arbejder på at løse dette så hurtigt som muligt,” forklarer Google.
Midlertidig løsning stadig brugbar
Den midlertidige løsning, som kreative brugere opdagede, er stadig vigtig for dem, der har nulstillet deres enheder. Metoden giver brugerne mulighed for at forbinde deres Chromecast til deres Wi-Fi-netværk igen, så den kan modtage den officielle opdatering.
Sådan fungerer den midlertidige løsning:
- Skift datoen på din mobiltelefon til før 8. marts 2025
- Genstart din Chromecast, og nulstil den igen
- Konfigurer enheden igen via Google Home-app’en
- Når enheden er forbundet til Wi-Fi, kan du indstille telefonens dato tilbage til nutiden
Denne metode er blevet bekræftet af flere brugere og kan være afgørende for at gøre din enhed klar til at modtage Googles opdatering.
Globalt problem
Fejlen, som opstod omkring den 9. marts, har påvirket brugere over hele verden med rapporter fra USA, Europa, Asien og Latinamerika. Problemet har været særligt frustrerende for brugere, der bruger Chromecast til at se streamingtjenester som Netflix, YouTube og andre platforme.
Især ejere af Chromecast Audio, som Google stoppede med at producere for flere år siden, har været bekymrede for deres enheder, da disse er blevet populære til at genoplive ældre højttalersystemer.

Lærdom for fremtiden
Situationen har rejst spørgsmål om, hvordan sådanne kritiske certifikatopdateringer håndteres i fremtiden. Mange brugere har udtrykt overraskelse over, at et udløbet certifikat kunne forårsage så omfattende problemer.
Andre har påpeget, at Googles første råd om ikke at nulstille enhederne kom for sent, da fabriksnulstilling normalt er det første trin i Googles egen fejlfindingsguide, når en Chromecast ikke fungerer.
Hvornår er alle enheder tilbage?
Google har ikke givet en specifik tidsramme for, hvornår alle enheder vil være opdaterede og fungere normalt igen, men antyder, at processen vil ske i løbet af »de næste par dage«.
For brugere, der venter på, at deres enheder kommer op at køre igen, betyder det, at tjenesten gradvist vil blive genoprettet over en kort periode.
Mere info: Google Nest Community