Vi har længe luret på, hvornår Yamaha ville lancere efterfølgeren til den gamle flagskibsforstærker DSP-Z11, og endelig kan Yamaha bekræfte nyheden. Det nye flagskib er delt i to komponenter: Surroundprocessoren CX-A5000 og 11 kanals effektforstærkeren MX-A5000. Akkurat i tide til Yamahas 125-års jubilæum.
Yamahas ingeniører har arbejdet med dette forstærkersæt i seks år, så der er grund til at forvente meget. Da vi var i Hamburg i slutningen af maj, fik vi en lille prøvelytning, men spærrefristen var sat til nu. Planlagt lancering var 1. september, men blev flyttet til i går, 26 juli, altså kan komponenterne bestilles fra og med nu.
Effektforstærkeren
MX-A5000 er navnet på den nye 11-kanals effektforstærker. En stor fyr på over 25 kilo, ”bygget til at holde”. Vi taler kabinet i tykt aluminium og et chassis med H-ramme, som er ekstra stabil.
Opbygningen på indersiden er helt symmetrisk, for bedst mulig kanalseparation. På den måde sørger man også for, at den positive og negative del af den balancerede kreds er nøjagtig modsat af hinanden og dermed ophæver hinanden perfekt. Tilsluttes den med balancerede XLR-kabler, vil resultatet dermed blive et ekstremt lavt støjgulv.
De mest moderate målinger mellem to kanaler drevet samtidig i 8 ohm er opgivet til 150 watt pr. kanal. Med 27.000 mikrofahrads kondensatorer og masser af strøm, er dette alligevel noget ganske andet end de 7 x 150 watt, som mange billigere surroundreceivere opgiver.
Surroundprocessor
CX-A5000 har processering for op til 11 kanaler, så det er bare at fylde stuen med højttalere. I højden såvel som bredden. En PLL-kreds med ultralav jitter skal give det digitale signal det bedst mulige udgangspunkt, og alle DAC´er til alle kanaler er af typen ESS SABRE 32-bit. Foruden PCM kan disse også dekode DSD-signaler direkte (SACD-formatet). Digitalkonverterne er placeret langt væk fra analogdelen for at forhindre jordstøj.
Processoren støtter både DTS-HD Master Audio og Dolby TrueHD. Desuden kan den streame musik via netværket og støtter da de allerfleste musikformater, inklusiv 24-bit/192kHz FLAC og WAV. AirPlay er indbygget, så også støtte for streamingtjenester, som for eksempel Napster, som nu endelig er tilgængelig i Norge. Der er planer om Spotify på alle Yamahas netværksprodukter af nyere dato, men man venter på, at dette klargøres af Spotify. Det skulle have været klar i marts i år, men siden har vi ikke hørt noget.
Udover almindelig RCA ind- og udgange har CX-A5000 balancerede XLR-udgange for alle kanaler. Disse holder støjen nede i forhold til almindelig RCA, fordi støj, som opfanges på vejen gennem signalvejen, fases ud i slutningen, takket være modfaseprincippet. Desuden findes en balanceret XLR stereoindgang for dig, der har en dyr cd-afspiller eller en stereo-DAC af endnu bedre kvalitet.
På videosiden har processoren opskalering til UHD 4K-opløsning og bruger, ifølge chefingeniør Susumu Kumazawa, en videoprocessor af højere kvalitet end klassikeren HQV, som ikke længere laves. Hvilken processor, som sidder under panseret på CX-A5000, finder vi imidlertid ikke så megen information om.
Multizone er på plads, således også Yamahas mange DSS-lydmodi. Der er nu hele 33 DSP-modi at vælge imellem, afhængig af om du vil flyttes virtuelt ind i en ”Hall in Amsterdam”, når du hører koncertoptagelse, eller vælger en egen Sci-fi DSP for at se Prometheus osv. Yamaha er vældig glade for sådanne DSP-modi og lægger ekstra vægt på dem i markedsføringen. Måske fordi man er nød tid til at bruge DSP for at få brug for alle de 11.2 kanaler. Har du monteret højttalere i højden, må du bruge DSP for at få liv i dem, eftersom der ikke findes kildemateriale med sådanne kanaler.
Prøvekørsel
Da Yamaha skulle demonstrere forstærkersættet i slutningen af maj i Hamburg, var det koblet op i en 11.1-konfiguration. Til anledningen var Yamamhas nye flagskibshøjttalere i Soavo 901-serien koblet op, da med de gulvstående NS-F901 i front, NS-C901 i center og kompaktmodellen NS-B901. Subwooferen var af lidt billigere type (NS-SW700?), da Soavo-sub´en ikke fungerede.
Opbygningsmæssigt skal gulvversionen være identisk med Soavo-1 PN, som er den pianosorte version af Soavo-1. På PN-versionen var magnetisk afskærmning fjernet, da ingen har tykke-tv længere og en lille justering var lavet i delfiltret i forhold til originalen Soavo-1. Planlagt lancering af Soavo-901 er 1. september i år.
Science fiction
Sci-fi filmen Prometheus har et 7.1 lydspor. I scenen, hvor hovedpersonerne opdager det underjordiske tunnelsystem med en atmosfære, hvor de kan trække vejret, er der et stort klangbillede. Når lydsporet slås over på DSP-modus ”Sci-fi”, trækkes kanalerne ud i 11.1, og med højdehøjttalere både foran og bag bliver lydbilledet meget større. Som om vi sidder indeni en kugle af lyd. Vand, som løber langs væggene, bliver en naturlig del af klangbilledet, jeg sidder og føler på atmosfæren. Dialogerne placereres også mere tredimensionelt i rummet. Men efterhånden føles det mindre naturligt, som om lydbilledet er lidt anstrengt i mellemtonen.
Det, som irriterer mig lidt, er, at manden, som står og demonstrerer, hele tiden står og fortæller os i publikum, hvad vi hører. Hvordan lyden er så naturlig og omsluttende bla, bla. Jeg ønsker at danne mig min egen mening.
Musik
Over til musik. En koncertoptagelse af Owl City. Også her demonstreres DSP-effekten, med modus Live/Club. Desværre lyder det forfærdeligt. Det er ikke så meget DSP´ens skyld, som det optagelsens. Skarpt og ækelt. Igen står manden, som demonstrerer, og taler om, hvor godt det lyder.
Til slut: Koncertoptagelse med Adele fra Royal Albert Hall og den nøgne ballade ”Someone Like You”. Klangen ”Hall in Amsterdam” bliver brugt. Et ord: Uheldigt. Hver gang DSP´en blev slået fra, til fordel for at køre 5.1-sporet direkte, drog jeg et lettelsens suk. Med DSP lød det skærende og hårdt i mellemtoneområdet, som gjorde, at det næsten gnavede i ørerne. Med DSP´en slået fra, lød det derimod meget opløst og smukt.
Vi fik en senere demonstration efter yderligere kalibrering af anlægget, og det blev virkelig bedre. Men igen var det DSP, som var midtpunktet for demonstrationen.
For meget DSP-baseret
Demonstrationen, vi fik i Hamburg, var ikke en målestok for, hvad dette forstærkersæt er i stand til. Den smule, jeg fik at høre uden DSP, var meget lovende. Men DSP-demonstrationerne ødelagde oplevelsen, og jeg kan ikke sige andet, end at jeg glæder mig vældig meget til at få forstærkersættet ind i eget testrum for virkelig at finde ud af, hvad der bor i det!
Danske priser:
- CX-A5000 20.000 kr.
- MX-A5000 23.000 kr.
Læs videre med LB+
Black Week Tilbud
70% På LB+ Total i 12 måneder!
LB+ Total måned
Fuld adgang til alt indhold i 1 måned
LB+ Total 12 måneder
Fuld adgang til alt indhold på Lyd & Billede og L&B Home i 12 måneder
- Adgang til mere end 7.500 produkttests!
- Store rabatter hos vores samarbejdspartnere i LB+ Fordelsklub
- Ugentlige nyhedsbreve med seneste nyheder/li>
- L&B TechCast – en podcast fra L&B
- Deaktivering af annoncer