Foto & Video Hi-fi Hjemmebiograf Hovedtelefoner Højttalere TV

Nyhed

Audiovector slipper musikken fri

Med jording af højttalerne er det lykkedes Audiovector at forbedre lyden.

Skrevet af / 14/02/2019 - 01:23
Audiovector slipper musikken fri

Klik, siger det, og pludselig er lyden ændret. Ikke til det bedre, for fokus forsvandt, og bassen blev løsere i flippen. Jeg kigger over på Ole Klifoth, som ser tilfreds ud, idet han betragter mit forbavsede udtryk.

“Det var ligegodt sa…” udbryder jeg.

Det er over et halvt år siden, jeg hørte Audiovector R8 Arreté første gang, på High End 2018 i München. Dengang mente jeg, at Audiovector var blandt dem, der havde den bedste lyd på messen. Så da Ole Klifoth inviterede til en nærmere lytteseance i deres lokaler, var jeg ikke sen til at takke ja.

Der blev nogle interessante timer med masser af varieret musik og en hyggelig snak om løs og fast – hovedsagelig om musik, højttalere og gamle klasse A-forstærkere.

R8 Arreté er en mindre udgave af Audiovectors flagskib R11. (Foto: Lasse Svendsen)

Freedom

Ole Klifoth, der for nylig rundede 70, har beskæftiget sig højttalere længere end de fleste. I over 40 år faktisk, og blandt de mest kendte er den skrå Trapez for F3/Lyd og senere M- og S-serien af opgradérbare højttalere.

Den lange erfaring med højttalerkonstruktioner har afstedkommet flere priser. Bl.a. Årets Bedste Højttalere i Lyd & Billede.

Læs testen af Raw Surface her

(Foto: Lasse Svendsen)

R8 Arreté

Det her er derimod noget ganske andet. De store, gulvstående højttalere er ganske vist mindre end flagskibet R11, men rager alligevel godt op i lytterummet hos Audiovector.

Det samme kan kort sagt siges om lyden. Den er ikke resultatet af en tilfældig sammenkastning af højttaler-enheder og komponenter, men af en langsom evolution.

“De her er bedre end R11 i mine ører,” slynger jeg ud.

“De kan noget, som R11 ikke kan – og omvendt,” svarer Ole Klifoth.

Det skal jeg lige love for.

En af de ting, der gør R8 Arreté speciel, er Freedom. Som er Audiovectors navn for jording af højttaler-enhederne. Dog ikke dem alle. “Det virker ikke specielt meget på diskant-enheden,” siger Ole Klifoth.

De øvrige enheder er jordet på indersiden med et kabel, der ender i et stik på bagsiden. Delefilteret, som er monteret på en plade af kulfiber (det giver bedre lyd – “Vi har prøvet,” som Ole Klifoth siger), har et eget stik til jordkablet, som sælges separat.

Læs testen af Audiovector SR6 Avantgarde Arreté v2.0 her

Stikket og omskifteren til jording bag på R8 Arreté. (Foto: Lasse Svendsen)

Jordkablet skal sættes i en stikkontakt med jord, men det er kun jordingskontakterne, der er koblet til på selve stikket. Benene er passive og er der kun for at holde stikket på plads i kontakten.

Effekten med og uden er til at tage og føle på.

Hvis jeg aldrig havde hørt Freedom live, ville jeg ikke vide, hvad jeg skulle savne. Men nu vil jeg ikke undvære Freedom, hvis jeg kan.

R8 Arretés delefilter monteret på en kulfiberplade. (Foto: Lasse Svendsen)

Jordingen af højttaler-enhederne skal dæmpe den forvrængning, der kan opstå mellem enhederne i højttalerne, og i mine ører giver det skarpere fokus, bedre dynamisk kontrast og strammere lyd.

Prøv selv, hvis lejligheden byder sig. Det er bare at vippe Freedom-kontakten op eller ned for at aktivere eller deaktivere jordingen.

Ole Klifoth med jordingskablet til R8 Arretés Freedom-system. (Foto: Lasse Svendsen)

Syv enheder

Højttalernes form fortsætter Audiovectors tradition med afrundede kabinetter uden parallelle flader, og som alle eksklusive højttalere fra den kant anvender de Oscar Heils Air Motion Transformer – tredjegenerations bånd-enheder af den samme type, som vi har set på Avantgarde Arreté.

AMT-diskanten med foldet membran, neodymmagneter og polstykke. (Foto: Lasse Svendsen)

Tre 20 cm bas-enheder med membraner i en sandwich bestående af aramidfiber og kunstigt fremstillet træfiberlim overlapper delvis i frekvens, mens der befinder sig en såkaldt isobarisk basløsning indeni.

Den indvendige baskonstruktion fungerer som en integreret subwoofer, mens en delvis skjult 10 cm mellemtone på bagsiden skal give lydbilledet mere realisme og format.

Svingspolerne bevæger sig i et luftgab med titaniumkerner, hvilket giver mindre bevægelig modstand. Det bidrager også til højttalernes gode følsomhed på 92,5 dB.

Den massive højttalerbase i stål. (Foto: Lasse Svendsen)

Klasse A

De 145 cm høje, 21,8 cm brede og 47 cm dybe højttalere vejer knap 70 kg og går ned til 22 Hz i bassen.

Det kan mærkes med Gryphon Diablo 300 koblet til højttalerne. Bassen på Agnes Obels “The Curse”, afspillet via en Naim ND5 netværksafspiller, går næsten uendelig dybt, og højttalerne skaber et format, som giver musikken vinger.

På Pat Methenys længere version af “Are You Going With Me?” kan jeg spille skræmmende højt uden hørbar forvrængning. For sjovs skyld skifter vi til en godt 20 watt kraftig klasse A-forstærker, som Jean Hiraga konstruerede for 40 år siden, omtrent samtidig med at Ole Klifoth begyndte at lave højttalere.

Den mangler Gryphon-forstærkerens muskler, men formår forbløffende nok at drive de store højttalere med bravur. Det skyldes helt sikkert Oles effektive konstruktion.

R8 er efter min mening Audiovectors bedste højttaler. (Foto: Lasse Svendsen)

De store højttalere brillerer med en uanstrengt og frem for alt dyb og fysisk fremførelse af musikken. Matthæuspassionens kor og orkester sætter luften i bevægelse på en måde, der får mig til at drømme mig væk til en stor stenkirke.

Det lyder stort, mægtigt og enormt behageligt. Den dynamiske kontrast har jeg næppe hørt bedre, og højttalerne virker blottet for den kølige og analytiske lyd, som mange high-end-højttalere kan have.

Kulfiber som base, titaniumspoler, indvendig Isobarik-bas og en ekstra bas/mellemtone på bagsiden. (Foto: Lasse Svendsen)

En 36 watt AirTight ATM-1S med 6CA7-rør får også lov til at prøve kræfter med R8 Arreté og spiller, som om den hører hjemme på store high-end-højttalere. Den lyder fornemt på bl.a. jazz, hvor træblæsere, messingblæsere og ikke mindst vokaler kommer virkelig godt frem på Audiovector-højttalerne.

Kort sagt lyder alting pragtfuldt gennem de store højttalere. Det er ikke let at finde noget at sætte en finger på, hvilket tyder på en gennemført vellykket konstruktion.

Ole Klifoth ser over på højttalerne.

“Jo, jeg er ganske godt tilfreds med resultatet.”

(Foto: Lasse Svendsen)

Lasse Svendsen
(f. 1965): Chefredaktør. Lasse har arbejdet for Lyd & Billede siden 1999. Han har også skrevet om foto for magasinet Fotografi og om hi-fi for Audio Video, ligesom han har erfaring som biljournalist fra bladet Drive. Det hele startede i 1980 med en Garrard-pladespiller, en Tandberg-receiver og et par Jamo-højttalere. Lasse har desuden stor erfaring fra hi-fi-branchen og skriver i dag mest om foto, hi-fi, computere og lyd, men også om biler.

Skriv din kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Vil du læse hele artiklen?

Med LB+ Total får du adgang til ALT indhold på Lyd & Billede og LB Home.

Allerede abonnent? Log ind.

  • Prøv LB+ i 30 dage
    Kun 29,-

    Fornyes efter 30 dage, ingen bindingstid.

  • LB+ Total i 12 mnd
    93.25 kr/mnd

    Du sparer 312 kr

Ønsker du kun adgang til Lyd & Billede eller L&B Home?

Klik her for at bestille adgang til Lyd & Billede

Klik her for at bestille adgang til L&B Home

Tjek denne in-wall-højttaler

Gulvhøjttaler er kronen på værket

Et kig ind i Harmans helligste

Rauna er tilbage

Engelsk legende vender tilbage efter 63 år

PMC lancerer aktive højttalere

KEF viser muskler med nye subwoofere

Bordhøjttalere med lydtryk

Spændende gulvmodel fra Revival Audio

Rullesten til skrivebordet

Gulvhøjttalere med det hele

En lille ny i gammel stil

0
Scroll to Top