Audiovector slipper musikken fri

Med jording af højttalerne er det lykkedes Audiovector at forbedre lyden.

Klik, siger det, og pludselig er lyden ændret. Ikke til det bedre, for fokus forsvandt, og bassen blev løsere i flippen. Jeg kigger over på Ole Klifoth, som ser tilfreds ud, idet han betragter mit forbavsede udtryk.

“Det var ligegodt sa…” udbryder jeg.

Det er over et halvt år siden, jeg hørte Audiovector R8 Arreté første gang, på High End 2018 i München. Dengang mente jeg, at Audiovector var blandt dem, der havde den bedste lyd på messen. Så da Ole Klifoth inviterede til en nærmere lytteseance i deres lokaler, var jeg ikke sen til at takke ja.

Der blev nogle interessante timer med masser af varieret musik og en hyggelig snak om løs og fast – hovedsagelig om musik, højttalere og gamle klasse A-forstærkere.

R8 Arreté er en mindre udgave af Audiovectors flagskib R11. (Foto: Lasse Svendsen)

Freedom

Ole Klifoth, der for nylig rundede 70, har beskæftiget sig højttalere længere end de fleste. I over 40 år faktisk, og blandt de mest kendte er den skrå Trapez for F3/Lyd og senere M- og S-serien af opgradérbare højttalere.

Den lange erfaring med højttalerkonstruktioner har afstedkommet flere priser. Bl.a. Årets Bedste Højttalere i Lyd & Billede.

Annonce: Artiklen fortsætter nedenfor

Læs testen af Raw Surface her

(Foto: Lasse Svendsen)

R8 Arreté

Det her er derimod noget ganske andet. De store, gulvstående højttalere er ganske vist mindre end flagskibet R11, men rager alligevel godt op i lytterummet hos Audiovector.

Det samme kan kort sagt siges om lyden. Den er ikke resultatet af en tilfældig sammenkastning af højttaler-enheder og komponenter, men af en langsom evolution.

“De her er bedre end R11 i mine ører,” slynger jeg ud.

“De kan noget, som R11 ikke kan – og omvendt,” svarer Ole Klifoth.

Det skal jeg lige love for.

En af de ting, der gør R8 Arreté speciel, er Freedom. Som er Audiovectors navn for jording af højttaler-enhederne. Dog ikke dem alle. “Det virker ikke specielt meget på diskant-enheden,” siger Ole Klifoth.

De øvrige enheder er jordet på indersiden med et kabel, der ender i et stik på bagsiden. Delefilteret, som er monteret på en plade af kulfiber (det giver bedre lyd – “Vi har prøvet,” som Ole Klifoth siger), har et eget stik til jordkablet, som sælges separat.

Læs testen af Audiovector SR6 Avantgarde Arreté v2.0 her

Stikket og omskifteren til jording bag på R8 Arreté. (Foto: Lasse Svendsen)

Jordkablet skal sættes i en stikkontakt med jord, men det er kun jordingskontakterne, der er koblet til på selve stikket. Benene er passive og er der kun for at holde stikket på plads i kontakten.

Effekten med og uden er til at tage og føle på.

Hvis jeg aldrig havde hørt Freedom live, ville jeg ikke vide, hvad jeg skulle savne. Men nu vil jeg ikke undvære Freedom, hvis jeg kan.

R8 Arretés delefilter monteret på en kulfiberplade. (Foto: Lasse Svendsen)

Jordingen af højttaler-enhederne skal dæmpe den forvrængning, der kan opstå mellem enhederne i højttalerne, og i mine ører giver det skarpere fokus, bedre dynamisk kontrast og strammere lyd.

Prøv selv, hvis lejligheden byder sig. Det er bare at vippe Freedom-kontakten op eller ned for at aktivere eller deaktivere jordingen.

Ole Klifoth med jordingskablet til R8 Arretés Freedom-system. (Foto: Lasse Svendsen)

Syv enheder

Højttalernes form fortsætter Audiovectors tradition med afrundede kabinetter uden parallelle flader, og som alle eksklusive højttalere fra den kant anvender de Oscar Heils Air Motion Transformer – tredjegenerations bånd-enheder af den samme type, som vi har set på Avantgarde Arreté.

AMT-diskanten med foldet membran, neodymmagneter og polstykke. (Foto: Lasse Svendsen)

Tre 20 cm bas-enheder med membraner i en sandwich bestående af aramidfiber og kunstigt fremstillet træfiberlim overlapper delvis i frekvens, mens der befinder sig en såkaldt isobarisk basløsning indeni.

Den indvendige baskonstruktion fungerer som en integreret subwoofer, mens en delvis skjult 10 cm mellemtone på bagsiden skal give lydbilledet mere realisme og format.

Svingspolerne bevæger sig i et luftgab med titaniumkerner, hvilket giver mindre bevægelig modstand. Det bidrager også til højttalernes gode følsomhed på 92,5 dB.

Den massive højttalerbase i stål. (Foto: Lasse Svendsen)

Klasse A

De 145 cm høje, 21,8 cm brede og 47 cm dybe højttalere vejer knap 70 kg og går ned til 22 Hz i bassen.

Det kan mærkes med Gryphon Diablo 300 koblet til højttalerne. Bassen på Agnes Obels “The Curse”, afspillet via en Naim ND5 netværksafspiller, går næsten uendelig dybt, og højttalerne skaber et format, som giver musikken vinger.

På Pat Methenys længere version af “Are You Going With Me?” kan jeg spille skræmmende højt uden hørbar forvrængning. For sjovs skyld skifter vi til en godt 20 watt kraftig klasse A-forstærker, som Jean Hiraga konstruerede for 40 år siden, omtrent samtidig med at Ole Klifoth begyndte at lave højttalere.

Den mangler Gryphon-forstærkerens muskler, men formår forbløffende nok at drive de store højttalere med bravur. Det skyldes helt sikkert Oles effektive konstruktion.

R8 er efter min mening Audiovectors bedste højttaler. (Foto: Lasse Svendsen)

De store højttalere brillerer med en uanstrengt og frem for alt dyb og fysisk fremførelse af musikken. Matthæuspassionens kor og orkester sætter luften i bevægelse på en måde, der får mig til at drømme mig væk til en stor stenkirke.

Det lyder stort, mægtigt og enormt behageligt. Den dynamiske kontrast har jeg næppe hørt bedre, og højttalerne virker blottet for den kølige og analytiske lyd, som mange high-end-højttalere kan have.

Kulfiber som base, titaniumspoler, indvendig Isobarik-bas og en ekstra bas/mellemtone på bagsiden. (Foto: Lasse Svendsen)

En 36 watt AirTight ATM-1S med 6CA7-rør får også lov til at prøve kræfter med R8 Arreté og spiller, som om den hører hjemme på store high-end-højttalere. Den lyder fornemt på bl.a. jazz, hvor træblæsere, messingblæsere og ikke mindst vokaler kommer virkelig godt frem på Audiovector-højttalerne.

Kort sagt lyder alting pragtfuldt gennem de store højttalere. Det er ikke let at finde noget at sætte en finger på, hvilket tyder på en gennemført vellykket konstruktion.

Ole Klifoth ser over på højttalerne.

“Jo, jeg er ganske godt tilfreds med resultatet.”

(Foto: Lasse Svendsen)

Har du noget at tilføje?

Velkommen til Lyd & Billedes diskussionsforum. Vi vil gerne vide, hvad du mener. Hold dig til emnet og vær saglig, så slipper vi for at slette eller moderere indlæg. Andre spørgsmål eller synspunkter rettes til redaktion@lydogbillede.dk.
Klik, siger det, og pludselig er lyden ændret. Ikke til det bedre, for fokus forsvandt, og bassen blev løsere i flippen. Jeg kigger over på Ole Klifoth, som ser tilfreds ud, idet han betragter mit forbavsede udtryk.“Det var ligegodt sa…” udbryder jeg.Det er over et halvt år siden, jeg hørte Audiovector R8 Arreté første gang, på High End 2018 i München. Dengang mente jeg, at Audiovector var blandt dem, der havde den bedste lyd på messen. Så da Ole Klifoth inviterede til en nærmere lytteseance i deres lokaler, var jeg ikke sen til at takke ja.Der blev nogle interessante timer med masser af varieret musik og en hyggelig snak om løs og fast – hovedsagelig om musik, højttalere og gamle klasse A-forstærkere.[caption id="attachment_92770" align="alignnone" width="850"] R8 Arreté er en mindre udgave af Audiovectors flagskib R11. (Foto: Lasse Svendsen)[/caption]

Freedom

Ole Klifoth, der for nylig rundede 70, har beskæftiget sig højttalere længere end de fleste. I over 40 år faktisk, og blandt de mest kendte er den skrå Trapez for F3/Lyd og senere M- og S-serien af opgradérbare højttalere.Den lange erfaring med højttalerkonstruktioner har afstedkommet flere priser. Bl.a. Årets Bedste Højttalere i Lyd & Billede.Læs testen af Raw Surface her[caption id="attachment_92771" align="alignnone" width="850"] (Foto: Lasse Svendsen)[/caption]

R8 Arreté

Det her er derimod noget ganske andet. De store, gulvstående højttalere er ganske vist mindre end flagskibet R11, men rager alligevel godt op i lytterummet hos Audiovector.Det samme kan kort sagt siges om lyden. Den er ikke resultatet af en tilfældig sammenkastning af højttaler-enheder og komponenter, men af en langsom evolution.“De her er bedre end R11 i mine ører,” slynger jeg ud.“De kan noget, som R11 ikke kan – og omvendt,” svarer Ole Klifoth.Det skal jeg lige love for.En af de ting, der gør R8 Arreté speciel, er Freedom. Som er Audiovectors navn for jording af højttaler-enhederne. Dog ikke dem alle. “Det virker ikke specielt meget på diskant-enheden,” siger Ole Klifoth.De øvrige enheder er jordet på indersiden med et kabel, der ender i et stik på bagsiden. Delefilteret, som er monteret på en plade af kulfiber (det giver bedre lyd – “Vi har prøvet,” som Ole Klifoth siger), har et eget stik til jordkablet, som sælges separat.Læs testen af Audiovector SR6 Avantgarde Arreté v2.0 her[caption id="attachment_92772" align="alignnone" width="850"] Stikket og omskifteren til jording bag på R8 Arreté. (Foto: Lasse Svendsen)[/caption]Jordkablet skal sættes i en stikkontakt med jord, men det er kun jordingskontakterne, der er koblet til på selve stikket. Benene er passive og er der kun for at holde stikket på plads i kontakten.Effekten med og uden er til at tage og føle på.Hvis jeg aldrig havde hørt Freedom live, ville jeg ikke vide, hvad jeg skulle savne. Men nu vil jeg ikke undvære Freedom, hvis jeg kan.[caption id="attachment_92773" align="alignnone" width="850"] R8 Arretés delefilter monteret på en kulfiberplade. (Foto: Lasse Svendsen)[/caption]Jordingen af højttaler-enhederne skal dæmpe den forvrængning, der kan opstå mellem enhederne i højttalerne, og i mine ører giver det skarpere fokus, bedre dynamisk kontrast og strammere lyd.Prøv selv, hvis lejligheden byder sig. Det er bare at vippe Freedom-kontakten op eller ned for at aktivere eller deaktivere jordingen.[caption id="attachment_92774" align="alignnone" width="850"] Ole Klifoth med jordingskablet til R8 Arretés Freedom-system. (Foto: Lasse Svendsen)[/caption]

Syv enheder

Højttalernes form fortsætter Audiovectors tradition med afrundede kabinetter uden parallelle flader, og som alle eksklusive højttalere fra den kant anvender de Oscar Heils Air Motion Transformer – tredjegenerations bånd-enheder af den samme type, som vi har set på Avantgarde Arreté.[caption id="attachment_92775" align="alignnone" width="850"] AMT-diskanten med foldet membran, neodymmagneter og polstykke. (Foto: Lasse Svendsen)[/caption]Tre 20 cm bas-enheder med membraner i en sandwich bestående af aramidfiber og kunstigt fremstillet træfiberlim overlapper delvis i frekvens, mens der befinder sig en såkaldt isobarisk basløsning indeni.Den indvendige baskonstruktion fungerer som en integreret subwoofer, mens en delvis skjult 10 cm mellemtone på bagsiden skal give lydbilledet mere realisme og format.Svingspolerne bevæger sig i et luftgab med titaniumkerner, hvilket giver mindre bevægelig modstand. Det bidrager også til højttalernes gode følsomhed på 92,5 dB.[caption id="attachment_92776" align="alignnone" width="850"] Den massive højttalerbase i stål. (Foto: Lasse Svendsen)[/caption]

Klasse A

De 145 cm høje, 21,8 cm brede og 47 cm dybe højttalere vejer knap 70 kg og går ned til 22 Hz i bassen.Det kan mærkes med Gryphon Diablo 300 koblet til højttalerne. Bassen på Agnes Obels “The Curse”, afspillet via en Naim ND5 netværksafspiller, går næsten uendelig dybt, og højttalerne skaber et format, som giver musikken vinger.På Pat Methenys længere version af “Are You Going With Me?” kan jeg spille skræmmende højt uden hørbar forvrængning. For sjovs skyld skifter vi til en godt 20 watt kraftig klasse A-forstærker, som Jean Hiraga konstruerede for 40 år siden, omtrent samtidig med at Ole Klifoth begyndte at lave højttalere.Den mangler Gryphon-forstærkerens muskler, men formår forbløffende nok at drive de store højttalere med bravur. Det skyldes helt sikkert Oles effektive konstruktion.[caption id="attachment_92777" align="alignnone" width="850"] R8 er efter min mening Audiovectors bedste højttaler. (Foto: Lasse Svendsen)[/caption]De store højttalere brillerer med en uanstrengt og frem for alt dyb og fysisk fremførelse af musikken. Matthæuspassionens kor og orkester sætter luften i bevægelse på en måde, der får mig til at drømme mig væk til en stor stenkirke.Det lyder stort, mægtigt og enormt behageligt. Den dynamiske kontrast har jeg næppe hørt bedre, og højttalerne virker blottet for den kølige og analytiske lyd, som mange high-end-højttalere kan have.[caption id="attachment_92779" align="alignnone" width="850"] Kulfiber som base, titaniumspoler, indvendig Isobarik-bas og en ekstra bas/mellemtone på bagsiden. (Foto: Lasse Svendsen)[/caption]En 36 watt AirTight ATM-1S med 6CA7-rør får også lov til at prøve kræfter med R8 Arreté og spiller, som om den hører hjemme på store high-end-højttalere. Den lyder fornemt på bl.a. jazz, hvor træblæsere, messingblæsere og ikke mindst vokaler kommer virkelig godt frem på Audiovector-højttalerne.Kort sagt lyder alting pragtfuldt gennem de store højttalere. Det er ikke let at finde noget at sætte en finger på, hvilket tyder på en gennemført vellykket konstruktion.Ole Klifoth ser over på højttalerne.“Jo, jeg er ganske godt tilfreds med resultatet.”[caption id="attachment_92780" align="alignnone" width="850"] (Foto: Lasse Svendsen)[/caption]
Vi tester mere end 450 produkter om året. Læs denne test, og få fuld adgang til Lyd & Billede.
Allerede abonnent? Log ind.
Prøveabonnement
0,-
Fri adgang til lydogbillede.dk
Bronzeabonnement
369,-pr/halvår
1/2 år (6 numre) Digitaludgaven Fri adgang til lydogbillede.dk
Sølvabonnement
660,-pr/år
1 år (11 numre) Velkomstgave Fri adgang til lydogbillede.dk Digitaludgaven
Guldabonnement
1.049,-pr/år
1 år (11 numre) Ny digital film hver måned Velkomstgave Fri adgang til lydogbillede.dk Digitaludgaven
Abonnementet fornyes automatisk til ordinær pris: 49 kr om måneden.

Med et abonnement på Lyd & Billede får du:

Fri adgang til lydogbillede.dk Digitaludgaven (iPad/Android) hver måned Betydelig rabat Vælg selv længden af dit abonnement - og med eller uden film Stor velkomstgave

Philips OLED934: Ny topmodel afsløret

Her er de første billeder af den nye topmodel fra Philips, OLED934!

Apple turbo-trimmer iMac

De nye iMacs bliver dobbelt så hurtige til krævende opgaver.

Stranger Things 3. sæson – den første trailer!

4. juli vender Netflix tilbage til Hawkins og Stranger Things.

Test
Panasonic Lumix S 24-105 mm F4 Macro OIS

Super allround-zoom

Panasonics første full-frame standardzoom lever op til forventningerne.

Test
Panasonic Lumix DC-S1R

Det sejeste kamera

Panasonic Lumix S1R er et overflødighedshorn af et kamera og blandt de allersejeste, vi har testet.

Lysstærkt portrætobjektiv til Sony Alpha

Stille, hurtigt og med nydelig bokeh er blandt egenskaberne på 85 mm f/1.4 fra Samyang.

Test
Canon EOS RP

Røverkøb fra Canon

Canon EOS RP er ikke uden kompromiser, men er aggressivt prissat og meget tilfredsstillende at bruge.

Alt om Samsungs 2019 QLED-TV’er

Samsungs kommende 2019-modeller får et markant løft i billedkvalitet, og denne gang gælder det ikke kun for topmodellerne.

Test
Samsung QE65Q900R

8K mod 4K-TV: ­Teknisk knockout

Er Samsungs mindste og billigste 8K-skærm bedre end et almindeligt godt 4K-TV? Vi tester!

Tidal giver studielyd på iPhone

Tidal-brugere kan glæde sig over, at iPhone har fået MQA-understøttelse og dermed kommer tættere på lyden på studieoptagelsen.

Gruppetest
5 trådløse hovedtelefoner med støjreduktion

Dejlig stille på flyet

Støjreducerende hovedtelefoner modvirker træthed og beskytter din hørelse på lange flyrejser.

Messebilleder fra Sound Society 2019

Fuldt hus, da Hotel Royal for anden gang var rammen om den aarhusianske high-end-messe.

Test
Line Magnetic Audio LM-805iA

Glødende klangmester

Fordomme står for fald med en af de bedste rørforstærkere, vi har testet.

Vores yndlingskamera er blevet bedre

Leica Q2 er måske det perfekte rejsekamera.

Sonos One får ny indmad

Brugeroplevelsen med Sonos One Gen 2 er den samme som før. Så hvad er egentlig nyt og anderledes?

Test
ikko OH1

Biller i ørerne

Kinesiske ikko debuterer med høje ambitioner til hverdagspris.

Test
RME ADI-2 DAC

Den bedste lyd vi har hørt

Du finder næppe en bedre DAC til prisen end RME ADI-2 DAC.

Test
Stax SR-009s

Det her er ikke lyd – det er magi

Nu ved jeg, hvordan det er at have et helt univers presset ind mellem ørerne.

anmeldelse
A star is Born

Kemien slår gnister

Cooper og Gaga synger sig ind i filmhistorien med et medrivende remake af “modgang gør stærk”-klassiker.

Lysstærk Leica 35 mm

Her er den første vidvinkel til Leicas SL full-frame-kameraer.