Målet med den nye app var at give brugerne en bedre og mere personlig oplevelse, baseret på flere års forskning og feedback. Men lanceringen er ikke gået helt efter planen.
De sociale medier og Sonos’ egne brugerfora har den seneste uge bugnet af frustrerede brugere, der klager over alt fra forsinkelser og afbrydelser i afspilningen til manglende funktioner og en rodet brugeroplevelse.
Den værste nogensinde
»Denne nye app er en af de værste apps, jeg nogensinde har brugt!«, skriver brugeren Webbdog på Sonos’ eget brugerforum. Han hævder at have været installatør af high-end lydsystemer i 30 år. »Jeg elsker Sonos, men må nu finde et nyt musiksystem at sælge, hvis de ikke fikser dette her!«
Flere brugere rapporterer, at app’en slet ikke kan finde deres Sonos-system, mens andre klager over, at tidligere simple opgaver, såsom at justere EQ’en i enkelte rum eller tilføje sange til afspilningslisten uden at erstatte den, nu er blevet unødigt komplicerede – eller ligefrem umulige.
Undertegnede kan personligt bekræfte, at jeg også har oplevet problemer. Ikke alt er lige intuitivt, søgefunktionen fungerer ikke altid problemfrit på tværs af tjenester, og den vækkefunktion, jeg bruger til mine børn for at få dem ud af fjerene i tide til børnehave og skole, er blevet fjernet fra den nye mobilapp. Funktionen er ganske vist stadig tilgængelig i browserversionen, men det hjælper ikke meget for dem, der gerne vil styre dette fra sengen.
Jeg har også oplevet, at Sonos-systemet ikke er blevet fundet, og det har ikke hjulpet at genstarte mobilen. I stedet har løsningen været at afinstallere og geninstallere app’en.
Utrolig frustreret
»Jeg har aldrig kommenteret på et forum før, men jeg gør en undtagelse for denne tråd,« skriver brugeren gjsam. »Jeg er så utroligt frustreret! Hvis jeg ikke havde investeret så mange penge i deres højttalere, ville jeg skifte til et andet mærke!«
Enkelte spekulerer på, om Sonos overhovedet har beta-testet den nye app ordentligt inden lanceringen.
Igen kan vi bekræfte, at vi ikke er blevet inviteret til beta-test, og at vi fik afslag på vores forespørgsel om at få adgang før lanceringen.
Andre brugere truer med at skille sig af med hele deres Sonos-anlæg, hvis problemerne ikke bliver løst i en fart.
»Jeg har anbefalet Sonos så mange gange, aldrig har jeg undladt at anbefale dem,« skriver kmplatprod. »Jeg har bogstaveligt talt fortalt seks mennesker om det her møg i løbet af de sidste to dage og rådet dem til ikke at købe det.«
»Chokeret over at opdage, at det ikke længere er muligt at afspille numre, der er gemt på PC’en i iTunes-biblioteket, over Sonos- anlægget,« skriver JJAJ2024, som fortsætter: »Vi havde planer om at opgradere vores Sonos-højttalere og Sub. Nu kigger vi på alternative producenter. Det er så trist, at vi er nået til dette punkt.«
Sonos svarer på Reddit
Sonos selv har ikke kommenteret stormen af klager på sit eget forum, men for to dage siden lavede de en Ask Me Anything-session på Reddit. Det ser dog ikke ud til at have været den store succes.
Derudover rapporterer flere brugere om lange køer til kundeservice og manglende svar på henvendelser.
Kommentar fra Sonos: Vi arbejder så hurtigt vi kan
Vi kontaktede Sonos forud for offentliggørelsen af denne artikel. PR Manager Sabrina Krim havde følgende svar på vores forespørgsel:
App’en blev genopbygget fra bunden for at sikre, at den kan understøtte fremtidig innovation i de kommende år. Under lanceringen den 7. maj fokuserede vi på, hvordan vi kunne imødekomme nogle af de hyppigst forekommende ønsker fra vores kunder, herunder øget pålidelighed, ydelse og hurtigere adgang til musik. Den 14. maj udsendte vi en opdatering, der genindførte muligheden for at tilføje og redigere alarmer samt indledende forbedringer for skærmlæsere på iOS VoiceOver, hvilket gør det lettere for brugerne at navigere i app’en.«
»Der ligger meget hårdt arbejde bag den nye app, og vi arbejder så hurtigt, vi kan på at sikre, at alle funktioner kommer på plads, og for at alle Sonos-brugere skal være tilfredse med deres oplevelse,« siger Sabrina Krim, som tilføjer, at der vil komme en række opdateringer i løbet af sommeren:
»I løbet af de næste par uger vil vi også genindføre følgende funktioner, samtidig med at vi arbejder på fejlrettelser og andre præstationsrelaterede problemer.«
De ovenfor nævnte forbedringer er:
- Yderligere forbedring af skærmlæseren for synshandicappede kunder: 21. maj.
- Tilføj til kø og spil næste gang: Begyndelsen af juni
- Indsovnings-timer: midt i juni
- Søg og afspil i lokal musiksamling: Midt i juni
- Opdatering af Wi-Fi-indstillinger: midt i juni
Krim tilføjer, at Sonos også lige har afsluttet en Ask Us Anything-session på Reddit for 2 dage siden, hvor de har forsøgte at give hurtige svar på alle de spørgsmål, der er dukket op. En session, som Reddit-brugerne altså er mindre end imponerede over.
Kilde: community.sonos.com
3 kommentarer til “Brugere raser over ny Sonos-app: En af de værste apps, jeg har brugt”
Skriv din kommentar
Læs videre med LB+
Årets bedste tilbud
Fuld adgang til alt indhold i 4 uger for 4 kr
LB+ Total måned
Fuld adgang til alt indhold i 1 måned
LB+ Total 12 måneder
Fuld adgang til alt indhold på Lyd & Billede og L&B Home i 12 måneder
- Adgang til mere end 7.500 produkttests!
- Store rabatter hos vores samarbejdspartnere i LB+ Fordelsklub
- Ugentlige nyhedsbreve med seneste nyheder/li>
- L&B TechCast – en podcast fra L&B
- Deaktivering af annoncer
Jeg har været med Sonos siden starten og var chokeret allerede da man skiftet til S2 app, det virker som om man ikke har forstået hvorfor man havde succes ! i stedet for at fortsætte den retning ønsker at udvide med funktioner ingen efterspørger og til gengæld taber de nuværende bruger på gulvet. Og ikke for at overdramatisere jeg har købt mit sidste Sonos produkt
Og det er lidt grotesk at man som Hi-Fi menneske har fravalgt og fraråde folk Bluetooth højttaler og nu er det dem der faktisk står tilbage med enheder der virker 😉
Da SONOS skiftede til S2 faldt min mobiltelefon af, og er ikke kommet på siden. Med seneste opdatering virker min Ipad ikke korrekt længere., så nu kan jeg kun betjene det med PC-app’en. Med næste opdatering falder den sikkert også, og så kan det ikke betjenes længere. Hvad der startede utroligt smart er nu 10 minutter i lukketid. Gør dog noget – et eller andet!