TESTS Foto & Video Hi-fi Hjemmebiograf Hovedtelefoner Højttalere TV

Nyhed

Historien om Cerwin-Vega

70 år med fuldt drøn på. Amerikanske Cerwin-Vega blev skabt til at spille højere end alle andre. Tilsammen.

Af / 25/05/2024 - 12:00
Historien om Cerwin-Vega

En højttaler er en indretning, der taler højt; det fremgår af navnet. Men ingen tog det så bogstaveligt som Cerwin-Vega, der blev skabt med det formål helt bogstaveligt at ryste publikum i deres grundvold.

CV3 Peter Lyngdorf
Gene Czerwinski (Foto: Peter Lyngdorf)

Cerwin-Vega blev stiftet i Californien i 1954 af flyingeniøren Eugene Czerwinski. Og firmaet lagde målbevidst ud. Blandt firmaets  tidligste konstruktioner var en 18″ højttaler, der var i stand til at afgive et lydtryk på 130 dB! Det var langt over, hvad konkurrenterne var i stand til i 1954.

Cerwin-Vega har også æren for i 1957 at have konstruret verdens første rent transistorbaserede forstærker. Med en udgangseffekt på svimlende 125 watt RMS. Der skulle gå flere årtier, før den slags effektopgivelser blev normalen i hi-fi-verdenen.

Very Early Vega Labs Loudpseaker
EN af Cerwin-Vegas første højttalere. (Foto: Rmay / Wikimedia Commons)

Efterlignede et jordskælv

Ligesom flere andre firmaer, blandt dem JBL, leverede Cerwin-Vega i begyndelsen højttalere til biogfraverdenen. Det store gennembrud kom med katastrofefilmen Earthquake (Jordskælv) fra 1974. Ingen husker længere handlingen i filmen, men lydsystemet, kaldet Sensurround, vil blive husket for altid. Systemet bestod af op til 20 hornladede subwoofere i hver biograf, placeret rundt om i salen. Højttalerne kunne levere et lydtryk på tilskuerpladserne på mindst 120 dB ved 17 Hz. Og stadig have ret frygtindgydende styrke ved 10 Hz.

Læs også Et kig ind i Harmans helligste Vi fik mulighed for at besøge stedet, hvor JBL blev født. Og hvor firmaets højttalere stadig bliver skabt på Harmans akustiske udviklingscenter.

Da Sensurround var på sit højeste, var der opsat omkring 2.000 sensurround-anlæg i biografer verden over, og oplevelsen lokkede folk i biografen, var den kommercielle succes begrænset. Systemet var dyrt at leje, og den subsoniske støj gjorde det umuligt at film i andre sale i biografen på samme tid. Rystelserne var desuden så kraftige, at de nogle steder kunne skade bygningerne. I Chicago krævede bygningsmyndighederne, at der blev skruet ned for lydstyrken. Og i det berømte kinesiske teater i Hollywood måtte der opsættes sikkerhedsnet under loftet for at fange faldende stykker af puds.

Annonce
PXL 20230919 145122631
Farlige højttalere. Det kinesiske teater i Hollywood måtte opsætte sikkerhedsnet for at fange faldende puds. (Foto: John Alex Hvidlykke)

Efter Earthquake blev Sensurround-teknologien brugt i nogle få film: Midway (1976), Rollercoaster (1977) og Saga of Star World (1978). I 1977 kom Star Wars, og med den kom Dolby Stereo, der bragte surroundlyd til biograferne. Og det kunne Sensurround ikke konkurrere med.

Cerwin-Vega i hjemmet

Men Cerwin-Vega lavede også højttalere til hjemmebrug. Valnøddefinerede kabinetter i køleskabsstørrelse, typisk med en 15″ basenhed og et diskanthorn. Og eventuelt en mellemtoneenhed til at binde tingene sammen. Men det var bassen, der var trækplasteret. Driftseffekten var lav, så selv en lille forstærker var i stand til at spille øresønderrivende højt til fester.

Et lille visuelt trick hjalp med til berømmelsen: Cerwin-Vegas basenheder har med få undtagelser altid haft knaldrøde kantophæng. Så selv på festens højdepunkt var det let at se, hvilket højttalermærke, der spillede op til dans.

CV6 Peter Lyngdorf
Stroker-enheden fra Cerwin-Vega. I en årrække blev højttalerne til det europæiske marked bygget på DALI’s fabrik i Nørager – så sparede man fragten. (Foto: Peter Lyngdorf)

Importeventyr

I Danmark og Skandinavien var det Danmarks Hi-Fi Klub (senere bare HiFi Klubben), der satte Cerwin-Vega på hi-fi-kortet. Legenden fortæller, at Peter Lyngdorf mødte Gene Czerwinski på en hi-fi-udstilling i USA og der blev så fascineret, at han spurgte, om han kunne få agenturet på at importere dem. Det kunne han godt – og han fik endda lov til at vente med at betale, indtil højttalerne var solgt. Så det første sæt blev skibet fra USA.

CV4 Peter Lyngdorf
Importen af Cerwin-Vegas højttalere lagde grundstenen til Hi-Fi Klubben. (Foto: Peter Lyngdorf)

Solgt blev de. Og mange tusind flere sæt magen til. Op igennem 1989’erne og 1990’erne blev importen af Cerwin-Vega en af grundstenene i HiFi Klubbens succes. Et par Cerwin-Vega og en NAD-forstærker var uundværlige, når studenterhyblen skulle indrettes.

Eksporteventyr

Vi opfatter rimeligvis Cerwin-Vega som ærkeamerikanske. Men fra 1982 og til midten af 90’erne var størsteparten af dem faktisk “Made in Denmark.” Konstruktion og enhederne var stadig amerikanske, men hvorfor bruge ressourcer og penge på at fragte tunge kæmpekabinetter hele vejen fra Californien, når man kunne bygge dem i Nørager? DALI havde netop bygget en højttalerfabrik, og en licensproduktion blev sat i gang. DALI leverede i flere år Cerwin-Vega til det meste af Europa. Faktisk byggede DALI i begyndelsen flere Cerwin-Vega-højttalere på deres fabrik, end de byggede af deres egne modeller.

CV2 Peter Lyngdorf
Der hygges i familien Lyngdorfs have i 1982. Fra venstre ses Wilhelm Lilliehöök (svensk distributør), Marshal Buck, akustikingeniør fra CV, Marianne, hustru til Peter Lyngdorf, Darius Czerwinski (Genes søn), og Gene Czerwinski. (Foto: Peter Lyngdorf)

Licensproduktionen gjorde højttalerne billigere på det europæiske marked, end de ville have været, hvis de var blevet sejlet over Atlanterhavet. Og for køberne var det også en fordel. På DALI-fabrikken valgte man nemlig at bygge højttalerne i 6 mm. tykkere plader end de amerikanske originaler, fortæller Lars Worre, der er direktør for DALI.

CV1 Peter Lyngdorf
Der blev spillet højt på hi-fi-udstillingerne i 80’erne. Cerwin-Vega var kommet til byen. (Foto: Peter Lyngdorf)

Ejerskifte og nedtur

Fragtpriserne faldt dog igen, og produktionen blev gradvist trukket tilbage til USA. Og i 1997 blev der sidste sæt Cerwin-Vega-højttalere bygget i Nørager.

De kommende år blev tumultariske for Cerwin-Vega. Firmaet gik konkurs i 2003, og blev solgt til pro audio-selskabet Stanton. Produktionen fortsatte i første omgang i USA, men endte sidenhen i Kina, igen under nye ejere. Gibson, som de fleste kender som en guitarproducent, købte nemlig i 2011 ikke blot Stanton, og dermed Cerwin-Vega, men også en lang række andre audioselskaber, herunder Onkyo, TEAC, samt audiodivisionen af Philips. Nu skulle Gibson nemlig være et audioimperium.

Guitarfabrikanten havde dog i svær grad forspist sig på opkøbene, og eventyret endte i 2018 med en konkurs, og delene af det kortlivende imperium blev solgt fra stykvis.

Læs også Rockere i den pæne stue Cerwin-Vega S1 prøvede at gøre op med firmaets ry for kun at lave barske rabalderhøjttalere. Det gør den perfekt til herreværelset hos nostalgiske hi-fi-nørder.

For Cerwin-Vega endte konkursen med en familiegenforening. Højttalerproducenten blev nemlig opkøbt af – Cerwin-Vega! Forklaringen er, at afdelingen for bil- og bådstereo var blevet solgt fra. Og det var den, der 2020 opkøbte det krakkede moderfirma.

Hvorhen fremover?

I årene siden 2020 har der været ret stille omkring Cerwin-Vega. Højttalerne har været stort set forsvundet fra det europæiske marked (og hvis du har et ægte sæt fra storhedstiden stående, er brugtprisen solid). Og når vi har set Cerwin-Vega nævnt i nyheder fra Over There, har den velkendte røde ring i stedet prydet indbygningssæt til bilhøjttalere.

rpmrzrkm43 1 jpg
Cerwin-Vega bilstereo. (Foto: Cerwin-Vega)

Og sådan kunne det ende. Men sidste kapitel er måske alligevel ikke skrevet endnu. Imellem bilstereo, bådhøjttalere og mechandise finder vi faktisk højttalere i det klassiske rå look. Men om de nogensinde igen kommer østpå til Skandinavien, vil kun fremtiden vise.

 

Vi siger tak til Peter Lyngdorf for at have stillet billeder til fra Hi-Fi Klubbens start i 1980’erne til rådighed.

CV1215 MK2
Cerwin-Vegas højttalere til det europæiske marked blev igennem 15 år bygget på DALI’s fabrik i Nørager. (Annonce)

John Alex Hvidlykke
(f. 1964): Journalist og tester. John har arbejdet for Lyd & Billede siden 2013, hvor han skriver om hi-fi, højttalere, computere, gaming og teknologihistorie. John har beskæftiget sig med tech-journalistik siden 1982 (!) og har arbejdet for talrige magasiner i forskellige roller, bl.a. GEAR, High Fidelity, Komputer for alle, Illustreret Videnskab, Ny Elektronik, PC World og Privat Computer. Han har desuden skrevet en lang række bøger og undervisningsprogrammer om IT.

Skriv din kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Læs videre med LB+

70%

Black Week Tilbud

70% På LB+ Total i 12 måneder!

LB+ Total måned

Fuld adgang til alt indhold i 1 måned

LB+ Total 12 måneder

Fuld adgang til alt indhold på Lyd & Billede og L&B Home i 12 måneder

39,- / mnd
130,- / for 1 måned
108,- / mnd
Med et abonnement får du også:
  • Adgang til mere end 7.500 produkttests!
  • Store rabatter hos vores samarbejdspartnere i LB+ Fordelsklub
  • Ugentlige nyhedsbreve med seneste nyheder/li>
  • L&B TechCast – en podcast fra L&B
  • Deaktivering af annoncer
Vi har ingen bindingsperiode, du kan sige abonnementet op, når du vil.
Annonce

[OPDATERET] Black Week-tilbud på soundbars

Ny version af ELAC's bestseller i butikkerne

Stuevenlige gulvhøjttalere fra Lyngdorf

Denne her koster lige så meget som en bil

High-end højttalere til den designbevidste

Endelig officielt: Her er Sonos Arc Ultra og Sub 4

Beolab 50 og Beosound Theatre i Ferrari-version

JBL sætter farver på festen

Endnu dybere bas fra SVS

De største højttalere nogensinde fra Arendal Sound

Se hvad Naim og Focal har udklækket

Budgetvenlig KEF-serie med Meta-teknologi