Den engelske købstad Woking, som ligger en times kørsel fra London i grevskabet Surrey, er ikke kendt for ret meget. Formel 1-elskere kender den som hjemstedet for bilproducenten McLaren, og science fiction-nørder vil huske, at det var dér, science fiction-forfatteren H.G. Wells lod marsboerne indlede deres invasion af Jorden i Klodernes kamp.
Hvad de færreste til gengæld ved, er at satellitbyen også er hjemsted for en af de yngste og hurtigst voksende højttalerproducenter i England: Q Acoustics.
Q Acoustics er ikke en klassisk højttalerfabrik, og som besøgende bliver man skuffet, hvis man forventer en rundvisning gennem produktionshaller, hvor kittelklædte teknikere kvalitetstester højttaler-enheder i den ene ende, mens snedkere lægger sidste hånd på kabinetternes finish i den anden. Virksomheden har til huse i et forstadsindustrikvarter, hvor rækker af lave bygninger rummer små kontorvirksomheder, og i samme bygning som Q Acoustics finder man også et salgskontor for mælkeprodukter.
At det ikke er et revisionsfirma, men den engelske del af udviklingsafdelingen for en højttalerproducent, vidner måleudstyret i nogle af kontorbåsene om. Men Q Acoustics – der i øvrigt er en del af virksomhedsgruppen Armour Home Electronics – fungerer først og fremmest gennem internationalt gruppearbejde.
Globalt samarbejde
Når de indledende streger er slået på papiret i Woking, bliver den teknisk tunge del af beregningerne samt prototyperne lavet i Essen i Tyskland. Efter omkring et års tid med prototyper, testning, møder og flere nye prototyper er den nye højttaler færdig – og godkendt af ledelsen i Skotland. Derefter kan produktionen, der foregår i Hongkong, begynde.
Forvirrende? Næh, det er bare den måde, hi-fi laves på i en globaliseret verden. Det er måske ikke særlig romantisk, men det betyder på den anden side, at man ikke længere behøver at have en tommetyk tegnebog og en stor stab af medarbejdere for at begynde som hi-fi-producent.
I vores hjemlige hi-fi-verden har vi – side om side med kæmper som Bang & Olufsen, Dali og Dynaudio – en underskov af miniputvirksomheder med fem, tre eller endda bare en enkelt medarbejder, som er med til at sætte Skandinavien på hi-fi-verdenskortet.
Concept 500
Men tilbage til Woking. Årsagen til, at vi havde taget turen til Storbritannien, var et smugkig på Q Acoustics’ mest ambitiøse produkt til dato, højttaleren Concept 500.
Concept 500 er Q Acoustics’ suverænt dyreste højttaler til dato. Med en pris på omkring 40.000 kroner for et sæt er de i topklassen, men dog stadig tilgængelige for andre end de mest dedikerede og velbeslåede entusiaster. De kræver heller ikke en total ommøblering af bolig og samlivsforhold. Faktisk har man bestræbt sig på at skabe noget, der kan glide ind i – og fungere i – en gennemsnitlig moderne stue.
Kabinettet er tofarvet. Front og sider er enten hvide eller sortlakerede, mens den bagerste tredjedel og bagpladen er fineret med lyst eller mørkt træ. Det er en tovejshøjttaler med to 6,5 tommers bas/mellemtone-enheder i D’Appolito-konfiguration på hver sin side af en 1 tommes soft-dome.
Kabinettet er den dyreste del
Det er en konfiguration, der virker tillidsvækkende, men på ingen måde stikker ud fra mængden af højttalere fra de seneste år.
“Det interessante er ikke så meget højttaler-enhederne, for de fleste moderne enheder er faktisk af glimrende kvalitet. Den største del af arbejdet – og prisen – ligger i kabinettet,” siger Karl-Heinz Fink, der har haft hovedansvaret for den tekniske udvikling af Concept 500.
Kabinettet er opbygget som en sandwichkonstruktion i fem lag. De tre lag træ er adskilt af to lag af en geléagtig masse, der aldrig størkner. Og det virker. Det uskyldigt udseende kabinet er et af de mest lyddøde, jeg har haft fornøjelsen at slå mine knoer på, og hver højttaler, inklusive sokkel i udfræset aluminium, vejer hele 42 kg.
Undgå dårlige vibrationer
Mens der er gjort meget ud af kabinetvæggene, finder man færre interne afstivninger end sædvanligt på kostbare højttalere. Q Acoustics kalder systemet Point to Point Bracing, og det går ud på kun at afstive de steder, hvor der rent faktisk er brug for det, da man angiveligt risikerer at sprede vibrationer til steder, hvor der ikke var problemer i forvejen, hvis man afstiver ukritisk. Der er til gengæld et indre rør, som skulle modvirke trykforskelle internt i kabinettet pga. stående bølger.
Det ligner en blanding af sort magi og computergrafik, men ved demonstrationen var Concept 500 ualmindelig fri for resonanser og farvning.
Jagten på at stoppe resonanser førte til sidst om på bagpladen, hvor man finder terminalen og også en ekstra “serviceluge”, der giver adgang til kabinettets indre. Vibrationsmålinger afslørede, at de akrylplader, der ofte bruges til højttalerterminalerne, bidrager med hørbare resonanser. Løsningen blev plader, der er en sandwichkonstruktion af stål, blygummi og MDF!
Helt nyindrettet
Demonstrationen fandt sted i Q Acoustics’ nyindrettede demolokale. Faktisk blev de sidste detaljer – der bl.a. omfattede afblænding af et vindue – lavet dagen forinden. Og der stod stadig malerspande i lokalet ved siden af.
Det, et indbudt hold af journalister fik at høre, var højttalere med en forbløffende ren gengivelse, prisen taget i betragtning. Stemmer og detaljer i mellemtonen stod knivskarpt. Selv om det gulvstående kabinet er slankt, går højttaleren langt nok ned – og med tilstrækkelig kraft – til at der ikke er brug for en subwoofer.
Demonstrationen gav appetit på mere, og vi vil bestemt teste Concept 500, når de bliver tilgængelige. Men vi fik dog allerede kort efter et uventet gensyn med modellen. Det skete, da vi besøgte Marantz’ europæiske hovedkontor i Eindhoven i Holland for at overvære lanceringen af deres nye referenceserie. Her brugte mærkeambassadøren og audiolegenden Ken Ishiwata nemlig Concept 500 til at demonstrere det langt dyrere Marantz-grej. Og de befandt sig overraskende godt i det fine selskab. Så godt, at Ishiwata betroede os, at Karl-Heinz Fink ikke skulle regne med at få sine prototyper tilbage!
Q Acoustics Concept 500 havde officiel premiere på Sound & Vision (nej, det er ikke vores søsterblad) Bristol Hi-Fi Show i slutningen af februar.
Læs videre med LB+
Årets bedste tilbud
Fuld adgang til alt indhold i 4 uger for 4 kr
LB+ Total måned
Fuld adgang til alt indhold i 1 måned
LB+ Total 12 måneder
Fuld adgang til alt indhold på Lyd & Billede og L&B Home i 12 måneder
- Adgang til mere end 7.500 produkttests!
- Store rabatter hos vores samarbejdspartnere i LB+ Fordelsklub
- Ugentlige nyhedsbreve med seneste nyheder/li>
- L&B TechCast – en podcast fra L&B
- Deaktivering af annoncer