Det er ikke længe siden, at ejere af Google Chromecast oplevede problemer, og nu er turen kommet til en af Samsungs mest populære soundbars, HW-Q995D.
Problemerne ser ud til at være opstået i forbindelse med en større firmwareopdatering (1020.7), der blev udsendt den 10. marts. Ifølge The Verge rapporterer flere ejere rundt om i verden, heriblandt USA, Europa og Asien, at deres soundbar er holdt op med at fungere efter opdateringen. Lyd & Billede kan efter tips fra læsere bekræfte, at problemet også gælder i Norden.
Diskussionen foregår blandt andet på Samsungs amerikanske brugerforum. Nogle rapporter tyder på, at også andre 2024-modeller, såsom HW-Q930D, HW-Q810D og HW-S810D, kan være ramt af problemet.
Skæbnesvanger opdatering?
Samsung er den producent i verden, der sælger flest soundbars: Dermed er der potentielt mange, der kan være berørt af dette problem. HW-Q995D er blandt virksomhedens mest solgte topmodeller.
Problemet, som brugerne fortæller om, er, at soundbaren simpelthen »dør« – det vil sige, at den holder op med at reagere og ikke længere giver lyd fra sig, når den er tilsluttet TV’ets eARC-udgang. Soundbaren er ‘låst’ til HDMI eARC som lydkilde og kan ikke nulstilles på den sædvanlige måde.
Brugerne kan ikke oprette forbindelse til soundbaren via Wi-Fi med SmartThings-app’en, og ingen af de sædvanlige tricks – såsom at slukke for strømmen og tænde igen eller at gendanne soundbaren til fabriksindstillingerne – ser ud til at virke. Dermed ender man med et ubrugeligt produkt – en ‘brick’ (mursten), som det kaldes på engelsk.
Hvordan undgår man problemet?
Faktisk kan det allerede være for sent: Som The Verge skriver, er mange Samsung-soundbars (ligesom TV’er og andre smart-produkter) indstillet til automatisk at downloade og installere nye opdateringer. Derfor kan skaden allerede være sket.
Er du ejer af en af de førnævnte Samsung-soundbars, kan det være en god idé at slå automatiske opdateringer fra eller afbryde forbindelsen til Wi-Fi/Internet som en forebyggende foranstaltning. Brugere, der har downloadet og opdateret via USB, ser ikke ud til at have det samme problem.
Du kan tjekke den aktuelle firmwareversion på din Samsung-soundbar i SmartThings-app’en. For at deaktivere automatiske opdateringer åbner du SmartThings, går til Indstillinger i app-menuen og scroller ned til knappen Automatisk opdatering af enheder og tjenester (husk at udføre manuelle opdateringer fra tid til anden for at modtage vigtige fejlrettelser og sikkerhedsopdateringer).
Bemærk: Hvis din soundbar allerede har gennemført firmwareopdateringen, og du oplever den førnævnte fejl, er der ingen grund til at fortvivle. Når du har købt et nyt produkt med garanti, har du som forbruger selvfølgelig ret til at få fejlen udbedret.
Nogle kunder i Storbritannien er efter sigende allerede blevet bedt om at returnere soundbaren eller bestille service/reparation. Men en ny opdatering (via download til USB) vil selvfølgelig være at foretrække, så man ikke skal undvære god lyd i længere tid. Det vil jo være træls, hvis man skal nøjes med TV’ets egne højttalere, når man ser film, serier og anden underholdning …
Lyd & Billede har spurgt Samsung Nordic, om de har noget nyt i sagen, og vi opdaterer, når der er nyt i sagen. Lad os håbe, at producenten hurtigt får vendt skuden og lancerer en løsning, så de undgår en firmware-fadæse på linje med det, Google lige har været igennem.
Opdatering 17. marts kl. 16.45
Samsung oplyser til L&B, at de undersøger årsagen til problemet og iværksætter umiddelbare tiltag for at løse firmware-problemet.
Den pågældende opdatering (1020.7) er foreløbig standset. Soundbars som endnu ikke er opdateret undgår dermed at blive påvirket af problemerne. Samtidig arbejder Samsung på at finde en løsning til de nuværende ejere, som oplever problemer med deres soundbars.