Samsung Electronics meddelte for nylig, at de er blevet udnævnt til verdens mest solgte soundbar-mærke for 11. år i træk.
Ifølge de seneste tal fra analysefirmaet FutureSource Consulting havde Samsungs soundbars en global markedsandel på 20,1 procent målt på omsætning og 18,4 procent målt på antal solgte enheder i 2024. Det betyder, at den sydkoreanske producent bevarer sin rolle som markedsleder inden for soundboards – en position, den har haft uafbrudt siden 2014.
Samsungs pressemeddelelse fortæller ikke, hvem af konkurrenterne der kom på anden- eller tredjepladsen: Var det Sonos, JBL, Polk, Bose eller Harman Kardon, måske? Vi ved det ikke uden at se flere af tallene. Men vi har bedt FutureSource, som ejer statistikken, om flere oplysninger og vil opdatere, hvis/når vi hører mere fra talknuserne.

Hvorfor er Samsungs soundbars så populære?
Soundbars, som er lidt oversete i kræsne hi-fi-kredse, er blevet mere og mere eftertragtede som en nem måde at få bedre TV-lyd på uden at skulle indrette stuen med et fuldt udbygget hjemmebiografsystem. Takket være avancerede lydformater som Dolby Atmos og DTS:X kan soundbars give et strejf af biograffornemmelse uden at optage for meget plads på TV-bænken.
Lyd & Billede har testet mange af de mest populære soundbar-modeller gennem årene, og Samsung er ofte blandt testvinderne og de anbefalede køb. Det gælder bl.a. topmodellen HW-Q995D, som blev kåret til årets bedste soundbar sidste år, ligesom flere generationer før den. De mere prisvenlige Q600-, Q700- og Q800-serier er blandt dem, der leverer den bedste lyd i budget- og mellemprisklassen.
Samtidig ligger en stor del af forklaringen nok i, at Samsung også er et populært tv-mærke. Virksomheden blev for nylig udnævnt til verdens førende tv-producent for 19. år i træk.
FutureSource har gennemført en undersøgelse af soundbar-købere, hvor omkring halvdelen sagde, at de ejer både en soundbar og et TV af samme mærke. 4 ud af 10 sagde, at de købte både TV og soundbar på samme tid. Mange købte deres soundbar som en del af en kampagne, enten fordi den fulgte med TV’et eller blev tilbudt med rabat, når den blev købt sammen.
At vælge et TV og en soundbar fra samme mærke er ikke et teknisk krav, men det kan stadig have visse fordele. Nogle Samsung-soundbars tilbyder f.eks. ekstra funktioner som trådløs lydoverførsel mellem TV og soundbar eller forbedret lyd (Q Symphony), når de bruges sammen med et nyere Samsung-TV.

Vi er stolte over at blive anerkendt som den globale leder inden for soundbars for 11. år i træk, og vi mener, at denne anerkendelse bekræfter vores engagement i at levere førsteklasses lydoplevelser. Vi vil fortsætte med at drive innovationen fremad og forbedre både lydkvalitet og brugervenlighed for at skabe en endnu mere sømløs og fordybende hjemmeunderholdningsoplevelse”, siger Hun Lee, Executive Vice President for Visual Display Business hos Samsung Electronics.
Ny soundbar-serie på vej
På dette års CES i Las Vegas fremviser Samsung sin nye flagskibssoundbar HW-Q995F. Den bevarer det meste af teknologien fra sin forgænger, herunder det kantede design og den komplette pakke med trådløs subwoofer og baghøjttalere. Men den største nyhed er, at subwooferen nu er mindre end halvt så stor.