Sonos har opdateret deres Trade Up-program og fjernet kravet om at sætte gamle produkter i Recycle Mode.
Mellem jul og nytår kom meldingen om, at ældre Sonos-produkter ikke ville få fremtidige firmware-opdateringer, og at de derfor ikke ville kunne få nye funktioner eller fungere med nye versioner af Sonos-app’en. Eller kunne spille sammen med nyere højttalere.
Samtidig annoncerede Sonos, at eksisterende kunder ville få 30 procent rabat på et nyt produkt, hvis de satte det gamle i Recycle Mode. Det betyder, at alle brugerdata slettes, men også at produktet i praksis bliver ubrugeligt. Desuden ville produktet aldrig kunne hentes ud af sin koma igen!
Sonos forklarer
Dine gamle produkter holder ikke op med at virke, sagde Sonos til Lyd & Billede og forklarede, at de gamle produkter bare skulle placeres i deres eget netværk for at fungere som før. De vil bare ikke få bruger-support.
Men kritikken fortsatte, for hvad med opdateringer og fejlrettelse af gamle produkter?
Så kom der et dekret om, at jo, ældre produkter ville skam stadig blive opdateret med fejlrettelser og sikkerhedsopdateringer. De ville bare ikke få nye funktioner efter maj måned.
Ikke miljøvenligt
Kritikken aftog lidt, men Sonos måtte stadig høre for, at man skulle sætte produktet i Recycle Mode for at opgradere til et nyt. Det er alt andet end miljøvenligt at skrotte produkter, der sagtens kan bruges af andre, som ikke ønsker at spendere en masse penge på helt ny elektronik.
Ny handelspolitik
Nu er Sonos så vendt på en tallerken igen. Recycle Mode-kravet er fjernet, hvilket betyder, at du slipper for at lægge gamle produkter i en koma, som det er umuligt at vågne op fra.
Du vil stadig få 30 procent rabat på nye produkter, men kan nu selv bestemme, hvad du vil gøre med det gamle. Fortsætte med at bruge det, give det til en ven eller donere det til en god sag. Eller aflevere det på din lokale e-genbrugsstation. Det er også muligt at sende det tilbage til Sonos via en forudbetalt forsendelsesetiket.
Sådan skal det gøres!
De produkter, det gælder, er Sonos Connect (ZP80 og ZP90), Connect:Amp (ZP100 og ZP120) og Play:5 (1. generation).
1 kommentar til “Sonos Trade Up: Du behøver ikke længere at dræbe din gamle højttaler”
Skriv din kommentar
Læs videre med LB+
Black Week Tilbud
70% På LB+ Total i 12 måneder!
LB+ Total måned
Fuld adgang til alt indhold i 1 måned
LB+ Total 12 måneder
Fuld adgang til alt indhold på Lyd & Billede og L&B Home i 12 måneder
- Adgang til mere end 7.500 produkttests!
- Store rabatter hos vores samarbejdspartnere i LB+ Fordelsklub
- Ugentlige nyhedsbreve med seneste nyheder/li>
- L&B TechCast – en podcast fra L&B
- Deaktivering af annoncer
Som udgangspunkt gode nyheder. Jeres artikel overser dog at “gamle enheder skal køre for sig selv – hvis nye enheder skal kunne opdateres.
Hvad skal jeg gøre, hvis mit system indeholder ældste generation produkter?
Du behøver ikke at gøre noget nu, men du har nogle muligheder for, hvad du kan gøre, når dine ældste generation produkter ikke længere modtager regelmæssige opdateringer. Du kan:
Opgradere dine ældste generation produkter og spare 30% på moderne Sonos-produkter gennem Trade Up-programmet.
Lade dit system være som det er, og ikke længere modtage regelmæssige softwareopdateringer fra maj 2020. Dit Sonos-system fortsætter med at virke som nu, men over tid påvirkes funktioners og tjenesters funktionalitet.