Få ting udstråler luksus og komfort som en Mercedes S-klasse. Det fik vi yderligere bekræftelse på, da vi for nylig testede den nye S 500 4Matic. Den glider over vejen, som var den en airhockey-puck, og kabinen oser af luksus. Med elektronisk justérbare for- og bagsæder med indbygget klimaanlæg og rygmassage. Og eksklusivt Burmester-lydanlæg samt Mercedes’ gennemtænkte MBUX infotainment-system.
Det har været klart i nogen tid, at en elektrisk S-klasse er på vej med navnet EQS. Selv fik jeg prototypen Vision EQS at se på CES-messen i Las Vegas sidste år – som havde et mere radikalt udseende, end produktionsmodellen får. Men at EQS bliver heftig, er ikke noget, man behøver at tvivle på. Spørgsmålet er, hvor heftig.
Det får vi at vide, når bilen officielt lanceres nu på torsdag kl. 18.00, men i mellemtiden kan vi remse op, hvad vi ved.
770 km rækkevidde
EQS får en imponerende rækkevidde. Standardbatteripakken forventes at være på 90 kWh, men med mulighed for at opgradere til 108 kWh, så man kan køre hele 770 kilometer på én opladning efter WLTP-standarden.
Enorm skærm
Mercedes’ infotainment-system hedder MBUX (Mercedes-Benz User Interface) og har stemmestyring – også på dansk. På S 500 var skærmen på 12,8 tommer, men på EQS bliver det en enorm 56 tommers buet OLED-skærm, der dækker næsten hele instrumentbrættet. I virkeligheden er der tale om tre skærme bag et fælles glaspanel, så forvent, at visning af instrumenter og digitalt indhold er opdelt i tre sektioner.
Infotainment-systemet bør virkelig være avanceret, når det har brug for al den computerkraft, som otte processorkerner og 24 gigabyte RAM har at byde på.
Kølergitteret på Mercedes EQS er oplyst med 188 individuelle lysdioder. Langs bagsiden sidder en lysstribe, som Mercedes-Benz kalder Lightbelt, der består af 229 lyspunkter formet som Mercedes-stjerner.
Derudover får EQS firehjulstræk og 470 heftige hestekræfter.
Mere detaljeret info og flere billeder af bilen får vi ved lanceringen torsdag den 15. april kl. 18. Følg med her på siden!