På CES 2015 i Las Vegas talte Sony meget om højopløst billede og lyd. Og på lydsiden er Sony nu begyndt at anvende et “Hi Res Audio” logo i stedet for at henvise til konkrete specifikationer. Det gør det lettere at se i farten, hvilke produkter, der er med i kategorien, og det gør det ligeledes lettere for forbrugerne. Sony understregede på sin CES-pressekonference, at der ikke var tale om et eksklusivt Sony-logo, men noget som også andre producenter inden længe ville tage i brug. Dette sidste tvivlede vi dog stærkt på. Indtil vi nåede hen til Audio Technicas stand.
Her fandt vi nemlig ikke bare to nye hovedtelefoner, men også en transportabel hovedtelefonforstærker, AT-PHA100, hvorpå logoet optræder. Den kan afkode audio i DSD-format med 32-bit/128 kHz eller PCM-lyd i 32-bit/384 kHz. Batteriet skal kunne klare op til 14 timer, og prisen bliver USD 800 (knap 5000 kroner), når den lanceres til foråret.
I følge virksomhedens repræsentant, er Audio Technica udover Sony den eneste anden producent, der har nye hovedtelefonprodukter klar med mærkningen.
Den ene af de nye hovedtelefoner er ATH-CKR10, som ingår i SonicPro-serien. En af de specifikationer, som afviger fra normen, er frekvensområdet på 5 Hz-40 kHz(!) hvilket er et af de krav, der skal opfyldes, for at man kan bruge “Hi Res Audio” logoet. Listeprisen oplyses til saftige USD 390 (ca. 2.400 kroner).
Den anden nyhed var ATH-MSR7, et sæt usædvanligt designede hovedtelefoner i Audio Technica-sammenhæng. De har 45 mm-elementer, og lød. så vidt det var muligt at høre noget som helst i en messehal, rigtig godt. Prisen blev oplyst til GBP 199 – eller et par tusind kroner.