Bilen Mercedes-Benz Vision AVTR ser sygt heftig ud. En rigtig fremtidsbil. Den kommer måske ikke i produktion, men den peger på en retning for Mercedes og Daimler, som i fremtiden gerne vil lave elbiler med mere miljøvenlige batterier.
Grafénbatterier
Nøgleordet er et batteri med grafén, så man undgår at bruge kobolt, litium og andre sjældne jordmetaller, der – når de håndteres uforsvarligt – forurener jorden og drikkevandet. Batterierne vil også kunne komposteres og genanvendes.
Vi ser også for os, at bilen skal kunne genkende åndedræt og hjerterytme for at identificere føreren. Som en sjov detalje vil et menusystem, som man kan styre med gestik, lade føreren udforske den fiktive planet Pandora fra filmen Avatar. I 3D, selvfølgelig.
Ryggen på bilen ser krybdyragtig ud, og som nævnt bliver den nok aldrig sat i produktion. Men det er den elektriske indmad, der er interessant her.
Metamateriale
Grafénbatteriet er ikke klar, for der er forhindringer, som skal overvindes. Grafen er et såkaldt metamateriale, der består af et enkelt lag kulstofatomer. Det blev opdaget for kun 15 år siden, men har meget lovende egenskaber, der kan komme halvledere og batterier til gode.
Hvad med silikoneanoder?
Interessant nok har moderselskabet Daimler også en ejerandel i batteriproducenten Sila Nanotechnologies, der arbejder på at udvikle batterier med silicium i anoden, som skal erstatte grafitanoden i de litiumbatterier, vi har i dag. Så det er for tidligt at sige, hvilken batteriteknologi der vil vinde på lang sigt, men uanset hvad det bliver, så bliver det mere effektivt og bæredygtigt end nutidens batterier.
Undertegnede har forsøgt at komme i kontakt med Sila Nanotechnologies her på CES og venter på svar på nogle spørgsmål – bl.a. hvor langt de er fra masseproduktion. Vi forventer dog ikke at blive voldsomt meget klogere af svaret.