IFA-messen er som sædvanlig fuld af spændende tv-skærme, men det drejer sig ofte om meget store og/eller dyre modeller, hvor producenterne vil spille med deres teknologiske muskler. Et eksempel er Sonys 100 tommer flagskib ZD9, som skal koste over en halv million kroner!
For de fleste mennesker vil Philips nye flagskib, 55POS901F, sandsynligvis være langt mere interessant. Her taler vi om et ret stort allround-tv, som er (tæt på at være) inden for prismæssig rækkevidde: For omkring 28.000 kroner får du et 55″ OLED-tv med Ultra-HD-opløsning, HDR støtte og ikke mindst Ambilight!
Vi fik den nye OLED-skærm demonstreret af Philips’ og TP Visions mangeårige tv-guru Danny Tack. Og imens Samsung og LG argumenterer voldsomt om, hvad der er bedst af LCD og OLED, mener Danny Tack, at begge teknologier har sine fordele og ulemper – men at vægtskålen lige nu vejer tungest på OLED-siden.
Tack fremhæver især, at OLED, i modsætning LCD, er “selv-emitterende”, det vil sige, at skærmpunkterne udsender både lys og farver, og der derfor ikke er brug for gennemskinnelighed. Dette giver mange fordele, herunder bedre betragtningsvinkel, mere naturlige farver og fremragende sortniveau, mener han. Men OLED har også en ulempe, og det er begrænset lysstyrke.
Lysstyrke er blevet endnu vigtigere med indførelsen af HDR – High Dynamic Range. Video i HDR-formatet har større kontrastrum med mange flere nuancer – især i den lyse ende af spektret (som flammer, refleksioner, sol og skyer på himlen). For at gengive dette må tv-skærmen have tilstrækkelig lysstyrke, målt i “nits”, og det er her, OLED har nogle udfordringer.
Philips-skærmen falder indenfor kravene i OLED (540 nits inden for et begrænset område), men det er stadig et stykke vej til de bedste LED LCD-skærme, der klarer over 1000 nits. Med maksimal lysstyrke over hele skærmens overflade vil forskellen være endnu større. Det kunne vi også bekræfte, da vi testede den første OLED skærm med HDR, LG OLED65E6.
Her fortæller Danny Tack, at man lagt vægt på god billedbehandling, herunder den såkaldte tone mapping, for at udnytte lysstyrken maksimalt. Resultatet ser imponerende ud: Selvom Philips skærm mangler nogle nuancer i de lyseste områder af billedet i forhold til dyre bagbelyste LED-skærme som Panasonic 65DX900, er det væsentligt bedre end mange LCD-skærme, vi har set.
Hvad OLED-skærmen måtte mangle på lys, tager den igen i den mørkere ende af skalaen. Sortniveauet er formidabelt, og skaber en utrolig kontrast og fornemmelse af dybde. Scener med fyrværkeri på mørk himmel er bogstaveligt talt som “nat og dag” i forhold til en traditionel LCD ved siden af. Derfor er det ikke overraskende, at Danny Tack mener, at OLED udgør det bedste kompromis for øjeblikket.
Ambilight
Mange spekulerer nok også på, hvordan en OLED-skærm med Ambilight ser ud i praksis. Vi kan afsløre, at det ser rigtigt lovende ud: De, der har erfaring med OLED og andre skærme med høj billedkontrast, ved, at de kan fremkalde en vis træthed i øjnene over tid – især når man ser på dem om aftenen eller i et mørklagt rum. Når Ambilight-dioderne belyser bagvæggen med matchende farver, kan det hjælpe til at skabe en mere behagelig og naturtro billedoplevelse. Mange af dem, der har vænnet sig til Ambilight, har svært ved at give slip på det igen.
Designmæssigt er Philips-skærmen, som forventet, meget slank og smuk, med glat bagside og små diskrete fødder. Vi fik ikke mulighed for at høre lyden fra 6.1-højttalerne i den, men vi vil vende tilbage til dette og meget mere i en snarlig test af Philips 55POS901F.
Læs videre med LB+
Black Week Tilbud
70% På LB+ Total i 12 måneder!
LB+ Total måned
Fuld adgang til alt indhold i 1 måned
LB+ Total 12 måneder
Fuld adgang til alt indhold på Lyd & Billede og L&B Home i 12 måneder
- Adgang til mere end 7.500 produkttests!
- Store rabatter hos vores samarbejdspartnere i LB+ Fordelsklub
- Ugentlige nyhedsbreve med seneste nyheder/li>
- L&B TechCast – en podcast fra L&B
- Deaktivering af annoncer