TESTS Foto & Video Hi-fi Hjemmebiograf Hovedtelefoner Højttalere TV
L&B’s julekalender 2024 Deltag her!

NYHED

IFA 2019: Lyd fra alle sider

Sony leger med 360 graders lyd.

Af / 09/09/2019 - 21:54
IFA 2019: Lyd fra alle sider

Sony vil bogstavelig talt tilføje en ekstra dimension til det at lytte med hovedtelefoner. Ideen er ikke ny, for der har været forsøg med surround-lignende lyd i hovedtelefoner før. Med skiftende held, kan vi tilføje.

Normalt drejer det sig om hovedtelefoner, der enten har flere drivere eller digital processering, som skal efterligne effekten af at lytte til højttalere placeret foran, bag ved, på siderne af og oven over lytteren. Som f.eks. Atmos.

s2 2
(Grafik: Sony)

360 graders lyd

Sonys idé er at starte i studiet. Her indspilles musikken altid på flere spor, men med Sonys 360 graders Reality Audio markeres flere af sporene som flerkanalsoptagelser, altså ikke mikset ned til stereo, hvilket er det almindelige.

For at afspille musikken i hovedtelefonerne med den ønskede 360 graders effekt skal musikken igennem en app, der aflæser markeringerne, og så processeres lyden digitalt, så det lyder, som om den kommer fra alle sider.

For at få den bedst mulige effekt af 360 graders app’en skal man lade kameraet på mobilen scanne ens hoved forfra og begge ører fra siden. Det skulle give en bedre effekt, siger Sony, da vores ører har forskellige former.

Annonce
s3 2
(Foto: Lyd & Billede)

Virker det?

Tjah, Sony demonstrerede effekten i et par helt almindelige hovedtelefoner, først med en optagelse i stereo og derefter i 360 graders surround. Stereo-optagelsen lød som forventet; lyden kom fra venstre og højre, og der var ingen antydning af rum- eller surround-følelse.

Da 360 graders sporet blev afspillet, flyttede instrumenterne sig rundt om hovedet. Nogle lød, som om de kom bagfra, andre fra oven, og man fik en ret realistisk følelse af surround-sound.

Men det lød ikke ligefrem naturligt. Jeg lyttede til Khalids seneste album, der er indspillet i stereo, men med 360 graders effekten på lød det bare underligt og unaturligt.

For gamere og til film, derimod, kan det have stor effekt. Gaming-oplevelserne vil i hvert fald blive mere realistiske, eftersom man kan høre ting, der foregår bag én.

Lasse Svendsen
(f. 1965): Chefredaktør. Lasse har arbejdet for Lyd & Billede siden 1999. Han har også skrevet om foto for magasinet Fotografi og om hi-fi for Audio Video, ligesom han har erfaring som biljournalist fra bladet Drive. Det hele startede i 1980 med en Garrard-pladespiller, en Tandberg-receiver og et par Jamo-højttalere. Lasse har desuden stor erfaring fra hi-fi-branchen og skriver i dag mest om foto, hi-fi, computere og lyd, men også om biler.

Skriv din kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

LG og will.i.am går nye veje sammen

HiFiMan overrasker med hybrid-hovedtelefoner

Find den bedste Black Friday-pris på hovedtelefoner

Ny generation af B&O-propper

Tjek de lækre hovedtelefoner!

Kraftpakke lige i lommen

Beyerdynamic: Professionelle hovedtelefoner med ny teknologi

Nyt flagskib fra Grad: Signature HP100 SE

Fjerlette high-end hovedtelefoner fra Audio-Technica

Planmagnetiske hørepropper til lavpris fra FiiO

Shanling: Ambitiøse kinesiske hovedtelefoner

Focal Lensys Pro: Præcisionsværktøj til lydkunstneren