Sony vil bogstavelig talt tilføje en ekstra dimension til det at lytte med hovedtelefoner. Ideen er ikke ny, for der har været forsøg med surround-lignende lyd i hovedtelefoner før. Med skiftende held, kan vi tilføje.
Normalt drejer det sig om hovedtelefoner, der enten har flere drivere eller digital processering, som skal efterligne effekten af at lytte til højttalere placeret foran, bag ved, på siderne af og oven over lytteren. Som f.eks. Atmos.
360 graders lyd
Sonys idé er at starte i studiet. Her indspilles musikken altid på flere spor, men med Sonys 360 graders Reality Audio markeres flere af sporene som flerkanalsoptagelser, altså ikke mikset ned til stereo, hvilket er det almindelige.
For at afspille musikken i hovedtelefonerne med den ønskede 360 graders effekt skal musikken igennem en app, der aflæser markeringerne, og så processeres lyden digitalt, så det lyder, som om den kommer fra alle sider.
For at få den bedst mulige effekt af 360 graders app’en skal man lade kameraet på mobilen scanne ens hoved forfra og begge ører fra siden. Det skulle give en bedre effekt, siger Sony, da vores ører har forskellige former.
Virker det?
Tjah, Sony demonstrerede effekten i et par helt almindelige hovedtelefoner, først med en optagelse i stereo og derefter i 360 graders surround. Stereo-optagelsen lød som forventet; lyden kom fra venstre og højre, og der var ingen antydning af rum- eller surround-følelse.
Da 360 graders sporet blev afspillet, flyttede instrumenterne sig rundt om hovedet. Nogle lød, som om de kom bagfra, andre fra oven, og man fik en ret realistisk følelse af surround-sound.
Men det lød ikke ligefrem naturligt. Jeg lyttede til Khalids seneste album, der er indspillet i stereo, men med 360 graders effekten på lød det bare underligt og unaturligt.
For gamere og til film, derimod, kan det have stor effekt. Gaming-oplevelserne vil i hvert fald blive mere realistiske, eftersom man kan høre ting, der foregår bag én.