Ligesom mobiltelefoner er blevet standardiseret med enten iOS eller Android som styresystemer, er der brug for en fælles platform for XR, hvis nogen skal investere i det. XR står for eXtended Reality og er en samlebetegnelse for Virtual Reality, Augmented Reality og Mixed Reality, dvs. applikationer, der i varierende grad blander virkelighed og virtual reality, enten med headsets eller VR-briller. Giganterne Qualcomm, som er chipproducent, Samsung, som bygger headsets, og Google, som laver software, er nu gået sammen om at udvikle Android XR-standarden.
De forestiller sig mixed reality-headsets og -briller, hvor man kan få mere information om det, man ser. Uanset om det handler om at få statistikker og analyser, mens du ser en sportsbegivenhed, få hjælp til at vælge en restaurant og derefter blive guidet derhen eller bruge Gemini til at forstå et kunstværk, du kigger på.
En standardiseret platform vil give adgang til et meget bredere udvalg af apps og tjenester, end de nuværende XR-enheder kan tilbyde. Med en mere generel platform vil der også være produkter fra flere producenter som vil kunne bruges i en længere periode, hvilket gør det mere interessant for udviklere at investere ressourcer i at udvikle til platformen.
Der frigives nu dokumentation og værktøjer, så udviklerne kan komme i gang med deres ideer. Android XR og de første enheder, der kører det, udkommer i 2025.
Læs mere på Google-bloggen og på Android-produktsiden