Vi ved, at Apples nye kort i iOS 6 har sine unøjagtigheder. Og vi ved, at det bedre Google Maps, som blev fyret på gråt papir efter at have været standardkortet til og med iOS5, ikke kommer til at blive tilgængelig i iOS 6 lige med det samme.
Apple er selvfølgelig klar over, at noget må gøres. Og ifølge en udtalelse, fra en ikke navngiven ansvarlig, til The New York Times, arbejde de alt hvad de kan for at løse problemet.
“Vi er ejerne; vi administrerer leverandørerne. Dette er ingen andres problem end vores.”
Ifølge en rapport lover Apple at bruge ”al den tid og arbejdskraft der skal til for at reparere Maps.”
Rapporten afslører også, at Apple mener brugeroplevelsen iOS6 Maps vil blive bedre desto mere folk bruger det og til trods for sin nylig dokumenterede mangler, er Apples nye kortløsning fortsat ”99 procent nøjagtig”.
Læs også: Alt dette er galt med iPhone 5
For at lave sin erstatning for Google Maps har Apple licenseret data fra andre selskaber. De købte kortdata fra TomTom, som også forsyner BlackBerry, HTC og Samsung med kort til deres telefoner og faktisk også bruges til dele af Google Maps.
”Apple fik restaurant- og butiklicensiering fra Yelp, trafikdata fra Waze og så videre – mere end to dusin kilder i alt.” fortæller rapporten.
”Det resulterede i et hav af informationer på mange petabytes med data (en petabyte er en million gigabites, og for de der er kendt med kortlægning og storskala integration af data, som har en dimension af rum, er klar over arbejdets kompleksitet). Over 99 procent af det, siger Apple, er korrekt.”
Som svar på omfattende kritik af deres egen fremstillede korttjeneste, gav Apple en udtalelse til All Things D dagen efter anmeldelserne af iOS 6 begyndte at florere, som sagde: ” Vi lancerede denne nye korttjeneste med viden om, at det er et stort initiativ, som vi er begyndt på. Vi forbereder det stadig, og siden Maps er en skybaseret løsning, jo flere mennesker, som bruger den, desto bedre vil den blive.”
Læs også: Apple – normalt med ridser
”Vi arbejder også med udviklere om at integrere nogle af de fantastiske transit-apps i App Store ind i iOS Maps. Vi sætter pris på alle tilbagemeldinger fra kunderne og arbejder hårdt for at gøre kundernes oplevelser endnu bedre.” tilføjer Apple.
At gøre Apples korttjeneste pålidelig og komplet vil nok tage lang tid – Google har brugt år på at indsamle data og perfektionere deres kortsystem – men med tanke på at Apple har behandlet dette hurtigt, ser vi forhåbentlig hurtige forbedringer.
OPDATERING:
Tim Cook, Apples topchef, har nu offentliggjort et brev på Apples hjemmeside. Her undskylder han officielt for alle de problemer, som brugerne har oplevet med det nye kort i iOS og lover bod og bedring. Han anbefaler sågar andre korttjenester, man kan bruge, indtil Apple får styr på problemer. Læs hele brevet her.