Den kendte britiske skuespiller Hugh Grant (bl.a. kendt fra Fire bryllupper og en begravelse og Notting Hill) lagde ikke fingrene imellem, da han skarpt kritiserede Apple for en reklame, teknologigiganten offentliggjorde samtidig med lanceringen af den nye iPad Pro.
“Ødelæggelsen af den menneskelige erfaring. Med venlig hilsen fra Silicon Valley.”
The destruction of the human experience. Courtesy of Silicon Valley. https://t.co/273XB3CfnF
— Hugh Grant (@HackedOffHugh) May 8, 2024
Sådan skrev skuespilleren på det sociale medie X, og han var ikke den eneste Hollywood-personlighed, som var ude med riven mod Apple efter at have set reklamen.
“Helt ærligt, hvad er der galt med jer?”, skrev skuespillerinden Justine Bateman (Blomsterbørns Børn), som har rådgivet SAG-AFTRA, de amerikanske skuespilleres fagforening, om AI.
Truly, what is wrong with you? https://t.co/UBGszYv4CH
— Justine Bateman (@JustineBateman) May 8, 2024
Vredens genstand kan du selv nederst i artiklen, men kort fortalt viser Apples nye reklame, som har fået titlen “Crush!”, hvordan et klaver, en pladespiller, en guitar, et gammelt TV, en skrivemaskine, malerbøtter og et utal andre genstande, man alle kan forbinde med noget kreativt, bliver knust og mast flade i en kæmpe maskine, indtil der kun er den nye, ultratynde iPad Pro tilbage.
Filminstruktøren Asif Kapadia formulerede sin kritik mere detaljeret, og hans pointe er givetvis den væsentligste grund til de mange vrede reaktioner:
Like iPads but don’t know why anyone thought this ad was a good idea
It is the most honest metaphor for what tech companies do to the arts, to artists musicians, creators, writers, filmmakers: squeeze them, use them, not pay well, take everything then say it’s all created by them https://t.co/ZgwXO53UZ0— asifkapadia (@asifkapadia) May 8, 2024
Kan godt lide iPads, men ved ikke, hvorfor nogen syntes, at denne reklame var en god idé. Det er den mest ærlige metafor for, hvad teknologivirksomheder gør ved kunsten, ved kunstnere, musikere, skabere, forfattere, filmskabere: presser dem, bruger dem, betaler ikke godt, tager alt og siger så, at det hele er skabt af dem.”
Apple trækker i land
Apple har ikke trukket reklamen tilbage, men firmaet har svaret på kritikken i et interview med branchemediet AdAge.
“Kreativitet ligger i vores DNA hos Apple, og det er utroligt vigtigt for os at designe produkter, der styrker kreative over hele verden,” sagde Apples marketingchef Tor Myhren i en udtalelse til Ad Age.
“Vores mål er altid at fejre de utallige måder, brugerne udtrykker sig på og bringer deres ideer til live gennem iPad. Vi ramte ved siden af med denne video, og det er vi kede af.”
Apples iPad Pro-reklame har i skrivende stund fået mere end 1,5 millioner visninger på YouTube.
Sidder og tænker på at, det egentlig også er et billede på forbrugernes pengepung? For du skal jo helst købe deres produkter!