At skrive til en AI-chatbot er én ting, men det mest naturlige for os er at tale. Derfor var det en stor ting, da Google annoncerede Gemini Live på sit Google I/O-event. Ideen er at kunne føre en samtale som med en person, bede den om at uddybe, sætte spørgsmålstegn ved udsagn og stoppe den midt i en sætning, hvis man ikke er tilfreds med svaret. Men også at kunne bruge chatbotten som en coach, f.eks. til at øve sig til et interview.
Oprindeligt var Gemini Live en betalt tjeneste, som krævede et Google One AI Premium-abonnement, der kostede knap et par hundrede kroner om måneden. I september blev den så gjort gratis tilgængelig i Gemini-app’en. Hvis man altså havde en Android-mobiltelefon. Men i sidste uge blev iPhone-versionen af app’en lanceret, hvilket gjorde funktionen tilgængelig for langt de fleste.
Den eneste ulempe var, at man skulle tale engelsk. Selv om man “kan” engelsk, bliver det aldrig en naturlig samtale på et andet sprog. I oktober meddelte Google dog, at Gemini Live ville blive lanceret på flere sprog, efterhånden som tiden går. Hvilket på vores breddegrader normalt betyder i tredje runde, flere måneder senere.
Nu meddeler Google heldigvis, at de er i gang med at udrulle tjenesten på en række nye sprog, herunder de skandinaviske! Bemærk, at den først lige er begyndt at rulle ud, hvilket kan betyde, at der går dage eller endda uger, før netop din enhed bliver opdateret.