Motorcykelproducenten Ducati har kastet sig over elcykler og har fire tilgængelige modeller på programmet. De kan åbenbart andet og mere end V4-motorer med en maksimumeffekt på 13.500 omdrejninger i minuttet dernede i Borgo Panigale.
De fire elcykler har måske ikke lige så cool navne som motorcyklerne – Superleggera, Desmosedici Stradale osv. – men vi synes nu, at Ducati Futa lyder fedt. Den er opkaldt efter Futapasset i Toscana, som ligger i 903 meters højde og er en yndet cykeldestination.
Her passer det fint med en 250 watt FSA-hjælpemotor på vej op ad bjerget. Så må man håbe, at Pirelli-dækkene på den 12 kilo tunge elcykel bider sig ordentlig fast i asfalten, når man ræser nedad igen!
Stellet er bygget i kulfiber ligesom styret og kranken, mens gearene fra FSA K-Force WE er koblet trådløst til omskifterne på styret og gør det muligt at vælge gear ét efter ét i rækkefølge eller hoppe direkte til det ønskede gear.
Hvis man trives bedre i skoven end på landevejen, har Ducati også tre elcykler til netop det.
Ducati MIG-S har en Shimano EP8-elmotor med et drejningsmoment på 85 Nm, som får dig hurtigere op til toppen, og opsætningen med RockShox-støddæmpere – justérbare, selvfølgelig – gør vejen nedad lidt mindre bumlet.
Ligesom landevejsraceren Futa har MIG-S skivebremser på begge hjul, men her er geargruppen SRAM NX-12.
Den anden mountainbike hedder TK-01RR og er en downhill-cykel udstyret med den samme elmotor som MIG-S, men her er støddæmperne hentet fra Öhlins både foran og bagpå, mens skivebremserne er hydrauliske MT7-bremser fra Magura.
Gearene er Shimanos elektrisk styrede 11 trins Di2 XT Di2 11 S 11-46T.
Som man kunne forvente, er priserne ret stejle. Landevejscyklen Futa er prissat til 7.700 euro, og MIG-S til 5.600 euro, mens TK-01RR koster hele 10.900 euro.
Den fås også i en Limited Edition med bl.a. mere avancerede Öhlins DH38 støddæmpere samt andre farvekombinationer.
Mere info: ducati.com