Valget mellem smartphoneplatforme handler ikke bare om, hvem der har den lækreste hardware eller den mest slikkede brugerflade. Når du vælger én producent, risikerer du samtidig at skulle sige farvel til en række af de apps der leveres af konkurrenten. For eksempel har Google nu blokeret for Windows Mobile-brugeres adgang til YouTube via Microsofts app. Igen.
Efter at have undværet en officiel YouTube-app siden maj, lysnede det endelig for videoglade Windows-Phone-ejere. Microsoft kunne i sidste uge tilbyde en nylavet YouTube-app til sin mobilplatform. I den nye app, som ikke var lavet af Google, men af Microsofts egne programmører, havde man imødekommet en lang række af krav fra Google. Kravene gjaldt blandt andet understøttelse af Googles egne annoncer på videotjenesten og fjernelse af videodownload.
Lige lidt hjalp det dog. Google har nu blokeret for den nye app med kommentaren, at Microsoft ikke har gjort tilstrækkeligt for at give brugerne en fuldgyldig YouTube-oplevelse.
Spærringen har fået Microsofts chef for juridiske anliggender David Howard til at fare i det digitale blækhus. På sin blog på TechNet langer han ud efter Googles manglende åbenhed. Det springende punkt er i følge Howard, at Google havde krævet, at YouTube-applikationen skulle skrives i HTML5, uanset at de tilsvarende YouTube-apps til Android og iPhone ikke er HTML5-baserede. Han finder det derfor urimeligt, at Google stiller krav til Microsoft, som Googles egne programmører ikke selv har været i stand til at opfylde.
Selv om luften mellem de to konkurrenter er både kold og spændingsladet, understreger David Howard dog, at Microsoft vil samarbejde med Google på alle måder for at finde en teknisk løsning. Også om en app i HTML5.
Hvornår Windows Phone-brugere igen får en officiel, Google-anerkendt mulighed for at se sjove videoer på deres telefoner, er uvist. I mellemtiden kan de glæde sig over, at der findes “uofficielle” apps, som MetroTube, der giver adgang til YouTube.
Som leverandør af såvel mobilstyresystemet Android som af de mest velbesøgte tjenester på det ganske internet er Google i en helt særlig position. På den ene side ønsker hverken Apple eller Microsoft at være afhængige af konkurrentens produkt, men på den anden side er en smartphone afhængig af adgang til populære tjenester for at kunne bruges som andet end brevvægt (og til at ringe med).
Hvor vigtigt det er, kunne iPhone-brugerne opleve, da Apple med iOS 6 viste Google Maps vintervejen og lancerede i stedet sin egen korttjeneste, Apple Maps. Resultatet blev den mest notorisk mislykkede kort-app på markedet, en app, der blot i endnu højere grad har fået iPhone-brugere til at sende varme tanker til konkurrenten Google.



