Mange af os elsker vores smartphones, men nogle lidt for meget. En undersøgelse bestilt af Heineken viser, at 90 procent af Millennials og Gen Z indrømmer, at de scroller på deres telefoner, mens de er i selskab med venner og familie. I gennemsnit tjekker de deres telefon syv gange i løbet af en aften, når de er ude.
Den største distraktion ved socialt samvær er sociale medier, siger 62 procent, mens 36 procent tjekker arbejdsmails, og en ud af tre indrømmer, at de faktisk spiller spil i stedet for at deltage i samtalen. 37 procent føler, at de tjekker deres telefon for ofte, og 32 procent ville gerne droppe telefonen og være sociale i stedet. Hele 22 procent slukker i dag mobilen i sociale sammenhænge, og yderligere 38 procent siger, at de overvejer at gøre det.
Af denne grund har såkaldte feature phones, eller “dumme” telefoner, faktisk vundet indpas. Mange unge synes, det er skønt ikke at have adgang til apps eller internet, men alligevel kunne nås, hvis det er nødvendigt.
Derfor er Heineken gået sammen med modefirmaet Bodega om at skabe deres egen mobil, produceret af finske HMD. Ølproducenten håber naturligvis, at folk vil tale sammen og drikke et glas øl i stedet for at scrolle på mobilen.
In creating The Boring Phone we have gone back to basics, we have dialled down the tech to help people truly connect over a beer, without any distraction from the constant buzzing and dings,” siger Nabil Nasser, the Global Head of Heineken.
Mobilen kaldes The Boring Phone, fordi den stort set kun kan bruges til at foretage opkald og sende tekstbeskeder. Den har et kamera, men det tager virkelig dårlige billeder. Den eneste underholdning er FM-radio. Derimod har den en batteritid, der vækker minder om de gode gamle Nokia-mobiler. Den holder strøm i en uge og kan klare seks timers opkald på 3G/4G-netværket.
The Boring Phone får premiere på Milan Design Week den 18. april og vil i første omgang blive givet væk i markedsføringsøjemed.