Det startede med en email fra en læser i Norge. Han skriver:
“Jeg var tidligt ude med at købe en af de helt nye Samsung-mobiler, nemlig en Samsung Galaxy S22 Ultra med 512 GB lager. Jeg valgte at købe den, selvom det var en dyr telefon, men så forventer man også store ting.
Desværre oplevede jeg, at telefonen mistede forbindelsen på mobilnettet, og de, der forsøgte at ringe til mig, fik at vide, at jeg ikke kunne nås, da abonnenten havde slukket telefonen eller var uden for dækning.
Mobilens display viste, at jeg havde signal, og jeg kunne også ringe andre op. Men mens jeg snakkede, mistede jeg gang på gang lyden fra samtalepartneren, mens de i den anden ende hørte “hvid støj” som brølen fra et tv uden signal. Dette kunne vare i 10-15 sekunder før lyden kom tilbage i samtalen , og efter et stykke tid ville det ske igen og igen.
Efter megen fejlfinding kom jeg frem til, at disse problemer opstår, når man deaktiverer 4G-tale (VoLTE), eller at telefonen er uden for 4G-dækning, altså når man kun bruger 3G/2G-netværket.
Den 10. marts afleverede jeg telefonen retur til forhandleren, og de skulle sende mig en ny telefon, der så ankom d. 15. marts. Tilfreds pakkede jeg ud og satte den nye telefon op, men opdagede at den havde præcis samme problemer som den jeg returnerede!
På Samsungs eget forum ser jeg også, at mange andre oplever samme problemer – i flere lande. Det virker for mig som om, at Samsung har formået at producere en topmobil, som man ikke kan bruge til at foretage opkald på et almindeligt GSM-netværk.”
Efterfølgende har vi undersøgt sagen og har kunnet konstatere, at et stort antal brugere fortæller om identiske eller beslægtede problemer med den nye Samsung-topmodel.
Alene på Samsungs eget europæiske forum er der en tråd med overskriften “Problemer med GSM-netværket på Galaxy S22 Ultra”, der indtil nu fylder 32 sider med i alt 310 kommentarer! En tilsvarende diskussion finder man også på Reddit samt i en tysksproget version på Samsungs eget forum.
- Blandt brugernes klagepunkter er bl.a.:
- De kan ikke ringes op af andre, selvom de har fuldt signal
- Lyden forsvinder 10-15 sekunder ad gangen under opkald
- Det tager længere tid at etablere en forbindelse til andre telefoner, når man ringer til dem med Galaxy S22 Ultra
- Det hjælper ikke at få et nyt SIM-kort
- Til gengæld kan det løse problemet, hvis man deaktiverer 4G og 5G, men de fleste brugere betragter dette som en helt uacceptabel nødløsning
- Udover ovenstående forslag har Samsungs support ikke ydet nogen form for brugbar hjælp
De første indlæg dukkede op for tre uger siden, mens de sidste indlæg er fra i dag. På intet tidspunkt i den mellemliggende periode har Samsung kommenteret på problemet – hverken på deres diskussionsforum eller noget andet sted.
Lyd & Billede sendte derfor i mandags et par spørgsmål direkte til Samsung i Norden samt til Samsungs PR-bureau. Vi spurgte:
- Er Samsung er opmærksom på dette problem?
- Hvad er årsagen?
- Hvad har I tænkt jer at gøre ved det?
Vi satte en svarfrist til to dage senere, nemlig i går kl. 17, men har intet svar modtaget fra Samsung, der tydeligvis ikke ønsker at kommentere sagen.
Derfor vil vi gerne spørge jer læsere, om I har oplevet tilsvarende problemer? Og om nogen har været i kontakt med Samsungs kundeservice og evt. modtaget et svar, der faktisk løste problemet?
Skriv gerne om din oplevelse i kommentarfeltet herunder. Vi vil følge op på historien så snart vi hører Samsung eller det lykkes os at finde en løsning på problemet.
[Opdatering 25.03.22]
Her til morgen fik vi et opkald fra en Samsung-repræsentant, som gerne ville citeres for følgende svar:
“Vi er opmærksomme på den aktuelle situation med GSM-netværket, som et lille antal brugere har rapporteret om deres Galaxy S22 Ultra. Vores kunders oplevelse er vores topprioritet, og vi arbejder ihærdigt på at analysere og løse denne situation.”
Det ser altså ud til, at der er en løsning på vej, hvilket må siges at være godt nyt til alle Galaxy S22 Ultra-ejere.
Update skulle være undervejs
update kom, men problemet er der stadig, jeg bliver nød til at skifte til 3g, ellers kan jeg ikke komme videre med netværk, den fryser fuldstændig, og lige så smart jeg skifter til 3g, virker den igen, godt nok langsomt men den virker, så det ny opdateringen som kom for nogen dage siden har ikke virket.
Jeg har stadig problemer med mit signal jeg bliver nød til at sætte den på strømbesparelse så den går ned på 4g men så snart den rammer 3g/2g så kan min tlf igen ikke noget
Og problemet findes stadig…
Jeg er på 5 G, men min Galaxy 22S Ultra kunne her til morgen ikke ringe ud eller ringes op. Det har varet det meste af dagen. Jeg har prøvet at genstarte flere gange og der er netværk.
Jeg lukkede telefonen ned i eftermiddag og voila, så virkede den igen. Telefonen er fra august 2022. Jeg har periodisk været ude for det samme tidligere, men i mindre omfang. Det er for dårligt at Samsung sender et produkt på markedet, som har problemer med at ringe op og modtage opkald og det danner bestemt ikke grundlag for køb af en Samsung telefon igen. Jeg føler, at jeg har købt “katten i sækken”.
D. 1 februar 2023
Jeg har her igennem de sidste 3 uger troet at det var dårlig dækning der var skyld i afbrudte opkald eller slet ingen opkald…Nu ser jeg denne gl. artikel og finder det sjofelt af Samsung at de ikke får løst problemet… De sidst 4,5 år har jeg anvendt en Huawei mate 10 pro og aldrig haft problemer. Men for Ca. 4mdr. siden skulle der nyt og lækkert legetøj i hånden… Jeg fandt at Samsung S22 Ultra opfyldte mine ønsker men havde ikke forestillet mig at være bedre stillet med min gl. Huawei… Til fitness kan jeg ikke streame musik uden at slå 5g fra… Det var jo ikke ideen med en smartere tlf… Nu kan jeg ikke ringe ud eller modtage opkald af og til… Andre gange er der ikke problemer, jeg forstår ikke hvad der sker, så jeg er begyndt at ringe via messenger når jeg er på WiFi…det kan jeg bare ikke i bilen … Jeg er skuffet SAMSUNG!!! FÅ DET NU FIKSET!
Er der noget som kan hjælpe med at fortælle mig hvordan jeg få hemmelige nr. når den ringer det er alle som ringer kan også være ukendt det er noget den er begyndt med kan ikke finde fejlen har prøvet alt
Jeg har nøjagtig samme problem med min 23 ultra… nettet forsvinder hver eneste gang jeg får et opkald og alt hotspot mm afbrydes (til børnenes store frustration)og jeg må vente med at kigge internet til jeg har talt færdig og telefonen efter flere minutter har fundet lidt net.
Min Huawei p30 pro har aldrig lavet det bøvl, net og det hele kørte problemfrit og til UG under opkald.
Syntes bestemt ikke Samsung fortjener ros i denne omgang, jeg er i hvert fald en utrolig skuffet og utilfreds bruger…
Så dyrt… og så dårligt.. æv
Jeg læser og læser, men synes ikke at finde noget svar, kun utilfredse og frustreret samsung brugere, jeg har ikke lagt mærke til at folk ikke kan ringe til mig, måske derfor den stilhed, men min S22 ultra er uhyggeligt langsom også på WiFi, der er ikke nogen der kender en løsning, mon ikke de sagtens små skævede skulle tage sig sammen, inden de ryger helt ud til fordel for Appel
jeg oplever samme problemer med min S22 ultra.det er utroligt frustrerende at der ikke gøres nog for at afhjælpe problemet,