Når man går ind i en Apple-butik i USA kan man få hjælp til stort set hvad som helst hos en af de residerende eksperter – et såkaldt Apple Genius. Uanset hvilket problem du har, så er der en god chance for, at de kan hjælpe dig hurtigt og effektivt med et smil. Men i nogle Apple-butikker skjuler der sig rendyrket, korrupt ondskab bag smilet.
Den amerikanske gadget-side Gizmodo – det var dem, der fik fingre i den prototype på en iPhone 4, som en Apple-medarbejder mistede for et par år siden – har snakket med en af disse ekspertmedarbejdere, Ronald, der kommer med noget overraskende udmeldinger om, hvad der sker i baglokalet i en Apple-butik i det sydvestlige USA.
Situationen i butikken er åbenbart så slem, at Ronald frygter, hvad der ville ske, hvis cheferne i Cupertino fandt ud af, hvad deres håndlangere i butikken går og foretager sig. For ifølge Ronald er det statistisk set sværere at få job som Apple Genius, end det er at komme ind på et Ivy League-universitet – et af de bedste universiteter i USA.
“Jeg har brugt nogens harddisk som skateboard, fordi han sagde til butikken, at jeg lugtede.”
Hele medarbejderstaben var ifølge Ronald gennemsyret af den korrupte tankegang, hele vejen fra ledelsen og ned gennem gelederne.
For eksempel byttede chefen ekstreme rabatter på computerudstyr for en vægttabsoperation hos den lokale kirurg. Og hun fjernede medarbejdernes bonusser for selv at kunne skumme fløden og købe sig en dyr bil. Ikke ligefrem tiltag der inspirerer medarbejderne til en positiv indsats.
Medarbejderne selv fandt måder, så de kunne skaffe sig et ubegrænset antal telefoner. Og de gav computere væk til lokale barer for at få billig sprut. Og der var adskillige tilfælde af medarbejdere, der stjal varer for enorme beløb, indtil de blev taget.
Og vé den kunde, der irriterede en af medarbejderne. Harddiske blev brugt som skateboards, og data blev slettet fra andre harddiske, selvom det ikke var nødvendigt.
Det skal dog siges, at disse tilstande sandsynligvis ikke er normen i Apples butikker, og vi er sikre på, at langt de fleste medarbejdere giver en god og professionel betjening. Dette er nærmere et eksempel på, hvad der kan ske, når ledelsen i en butik er rådden.
Du kan læse meget mere om, hvad der foregik i butikken mellem de ansatte og mellem de ansatte og kunderne på Gizmodo.
PS: Billedet over artiklen viser Apples flagskibsbutik i New York – det er ikke her, historien udspiller sig!
Denne nyhed bringer vi i samarbejde med TV 2 Beep.