Flere asiatiske flyselskaber strammer for tiden reglerne for, hvordan passagerer må medbringe og anvende powerbanks på fly.
Baggrunden er en alvorlig brand i et fly fra Air Busan i januar, hvor et sydkoreansk fly blev ødelagt, mens det holdt på landingsbanen. Selvom det endnu ikke er bevist, at en powerbank var årsagen til branden, har flere lande indført skærpede sikkerhedsforanstaltninger.
I Sydkorea skal passagerer nu holde deres powerbanks inden for rækkevidde og må ikke længere gemme dem væk i bagagehylderne. Taiwan er gået skridtet videre, hvor både China Airlines og EVA Air helt har forbudt brug og opladning af powerbanks ombord. Thai Airways samt Singapore Airlines og deres lavpris-datterselskab Scoot har fulgt trop med lignende forbud.
Den internationale luftfartsorganisation ICAO forbød allerede i 2016 lithium-ion-batterier i indchecket bagage for at undgå skjulte brande i lastrum. Der findes dog stadig ingen ensartede regler for, hvordan flyselskaber generelt skal håndtere powerbanks.

Problemet er voksende. Den amerikanske luftfartsmyndighed FAA registrerede 84 hændelser med lithium-batterier i fly i 2023 – mere end dobbelt så mange som i 2016. Powerbanks topper listen over syndere, tæt fulgt af e-cigaretter.
Heldigvis er flypersonalet nu trænet til at tackle batteriproblemer og medbringer særlige brandsikre tasker til defekte batterier. I langt de fleste tilfælde kan flyet fortsætte rejsen som planlagt, så der er ingen grund til panik – bare kontakt kabinepersonalet, hvis din elektronik skulle begynde at opføre sig mistænkeligt.