Efter at være faldet i popularitet i slutningen af 10’erne oplevede tablets en pludselig stigning under pandemien. Mange mennesker sad hjemme, og der var behov for flere store skærme i familien til at se videoer og spille spil. Men da restriktionerne blev ophævet, gik salget ned igen. Det blev igen vigtigere at have små håndholdte skærme som i mobiltelefoner.
Men nu viser nye tal fra markedsundersøgelsesfirmaet International Data Corporation, at det overraskende nok går fremad igen. Og ikke så lidt endda. De globale salgstal er steget med 20,4 procent siden samme kvartal sidste år!
Man skulle måske tro, at det skyldes, at markedsgiganten Apple har klaret sig godt med de nyeste iPad-modeller. Men IDC siger tværtimod, at virksomhedens Pro-modeller er prissat for højt til at få succes på mindre velhavende markeder. Deres stigning udgjorde blot beskedne 1,4 procent.
I stedet er det opkomlinge som Huawei, der har klaret sig godt. Virksomheden øgede sit salg med 44 procent! Men det er ingenting i forhold til Amazon og deres Fire-tablets. Deres salg steg med utrolige 111,3 procent! IDC peger på vellykkede kampagner som Prime Day som hovedårsagen.
Den næststørste producent, Samsung, har også klaret sig godt. De er steget med 18,3 procent, og IDC tilskriver dette et meget stærkt salg af budgetmodellen Galaxy Tab A9.
Kilde: IDC