Den svenske betalingsplatform Klarna beskæftiger sig ikke kun med betalinger, men også med shopping. Nu lancerer de en række AI-drevne værktøjer, som skal gøre det lettere at finde alternative indkøbssteder og hvor der er penge at spare.
Står man i en butik og overvejer at købe noget, men synes, det er for dyrt, kan man nu bruge Klarnas app. Ved at scanne stregkoden får man information om produktet, hvor det sælges, og hvad der er en god pris for det. App’en har en database med 75 millioner produkter fra fysiske butikker, som man kan søge i.
Ligesom internettet gav os adgang til information, giver AI os adgang til intelligens, kontekst og personalisering. Hos Klarna har vi brugt dette til at bygge bro mellem den fysiske og den digitale verden ved at sammenkoble, hvordan mennesker bliver inspireret af, hvordan computere søger,” siger Sebastian Siemiatkowski, CEO og medstifter af Klarna.
Mere imponerende er det, at man bare skal tage et billede af noget, man godt kan lide, så begynder AI-app’en at sammenligne det med produktbilleder i butikkerne. Når den finder et match, får du produktinformation, andre lignende produkter, butikker og priser. Den såkaldte shopping-linse kan identificere 10 millioner forskellige produkter, som den kan matche med 50 millioner tilbud fra butikker.
Læs mere om de nye funktioner hos Klarna