I anledning af Apple-lanceringen tirsdag ser vi tilbage på den allerførste iPhone …
Apples iPhone kan meget vel leve op til hypen. Vores testkørsel af en prototype på MacWorld var i hvert fald meget lovende. Med 115 x 61 x 11,6 mm som vitale mål er telefonen lidt større end f.eks. Sony Ericsson W950i. Vægten på 135 gram kan virke lidt høj, men den prototype, vi havde i hånden, gav et særdeles solidt og tillidsvækkende indtryk.
De få knapper, der er – fem styk – er lavet af hård plast, og man kan mærke trykpunktet i fingeren, når man f.eks. klikker sig tilbage til hovedmenuen med knappen på fronten. Den sorte bund i mat plast indeholder antennerne, mens resten af telefonen er klædt i anodiseret aluminium.
Multistikket i bunden er det samme som på iPod og iPod Nano, og ved siden af stikket sidder der en højttaler og en mikrofon.
Skærmen på 3,5 tommer har en opløsning på 480 x 320 punkter, og den berøringsfølsomme skærm har et ydre lag af hærdet plastic, som Apples Greg Joswiak mener er noget af de mest ridsefaste, man kan få. Og derfor velegnet til bærbare enheder som mobiltelefoner.
Berøringsskærm
Der er ingen samlinger, luger, dæksler eller åbninger på iPhone bortset fra en smal spalte på toppen, som er dækket af en næsten undselig luge. Der skal SIM-kortet sidde.
Skærme med berøringsfølsomhed kan være et tveægget sværd. På den ene side kan det være praktisk at navigere på en skærm, ligesom man gør på en PC eller Mac, men en berøringsfølsom skærm kan hurtigt føre til frustration, fordi man kommer til at ramme “knapper”, som man ikke skal.
Hvis man vil sende en SMS, kan det være en lidelse hele tiden at skulle rette, fordi man rammer forkert på skærmens virtuelle knapper. Men ikke med iPhone-skærmen. Selv om vi forsøgte at ramme ved siden af med vilje, virkede det, som om mobiltelefonen ignorerede fejltastningen.
SMS-skrivning fungerede fejlfrit, ordbogen foreslår de mest sandsynlige ord, og brugerfladen er som i iChat på Mac OS X, hvor man kan se hele rækken af SMS’er fra den person, man sender til.
Få fejl
Hvis man vil sende en SMS eller taste et telefonnummer, ignorerer iPhone, at man trykker forkert, simpelthen fordi det virker, som om den ved, at nu skal der skrives en besked, og så lader det også til, at tastaturet er mere følsomt end de omgivende knapper. Vi ved ikke, om det rent faktisk er tilfældet, men sådan opleves det i hvert fald.
At navigere med fingrene fungerer overraskende godt og meget bedre, end vi er vant til fra berøringsfølsomme skærme. Man kan faktisk trække websites og billeder rundt på skærmen, og dobbelt-tapping og zoom på billeder og websites fungerede fejlfrit på den prototype, vi legede med.
Man kan ikke betjene iPhone med handsker; skærmen er afhængig af hudkontakt for at lede strøm, når man betjener mobilen.
Musik og video
MP3-afspilning og navigering i musikken på iPhone er bare en fingerberøring væk. Vi havde ikke nogen hovedtelefoner til rådighed, men musikafspilning fungerer mindst lige så godt som på en iPod.
På iPhone er brugerfladen forbedret, og man kan selvfølgelig navigere i indholdet med fingrene alene. Flere ad gangen, hvis man vil, hvilket letter indtastningen betydeligt og gør mobilen hurtig at bruge og betjene.
På de demofilm, vi så, bl.a. Pirates of The Caribbean, fungerede skærmopløsningen afgjort til vores tilfredshed. Farvebalancen var måske lidt for varm, men kontrasten og lysstyrken på den relativt skarpe skærm gjorde det fuldt ud muligt at se film på iPhone.
Kameraet på prototypen fungerede, og de billeder, vi tog indendørs, så ret godt ud på den store skærm. Desværre ved vi ikke meget mere om kamerafunktioner og -indstillinger. Flere af funktionerne var nemlig ikke færdige på den prototype, vi havde.
Begejstring
Analytikere og pressefolk ved MacWorld i San Francisco virkede ret enige. Langt størstedelen af dem var meget begejstrede for iPhone og fremhævede først og fremmest skærmens revolutionerende brugervenlighed.
Den synkroniserer med både PC og Mac, og Apple siger selv, at behandling af f.eks. Word-dokumenter, PDF-filer og præsentationer kan blive muligt at vise på skærmen med en fremtidig plug-in.
Med iPod’en beviste Apple i 2001, at de kan revitalisere selv et voksende marked. Med iPhone i 2007 tror vi, at det samme vil ske igen.