På Tizen Developers Conference er entusiasmen til at tage og føle på. Det nye mobilstyresystem bliver markedsført intenst. Intel og Samsung har store stande, hvor udviklere opmuntres til at skrive apps til platformen. Og de får endda lov til at beholde indtjeningen fra apps ubeskåret uden licens det første år.
Samsung Gear 2 er indtil videre det eneste kendte Tizen-produkt, som kan købes globalt. Så hvad er egentlig tanken bag Samsung Z og dens usædvanlige lanceringsmodel?
Først og fremmest skal det siges, at hardwaren er udmærket. Selv om styresystemet ikke er nogen mærkevare, er der på ingen måde tale om en budgetmobil. Telefonen er velkonstrueret, føles let i hånden, og bagsiden virker solid. Alle specifikationer og finesser er præcis som på andre topmodeller.
Ved første øjekast ville man tro, at der var tale om et Galaxy-produkt. Den har S Health med pulsmåler og en fingeraftryklæser. S Memo, S Voice og S Translator er der også, sammen med flere andre Samsung-apps. Alting reagerer hurtigt og præcis på den måde, som man ville forvente.
Efter lidt mere udforskning kommer besynderlighederne for dagen. Standard-søgemaskinen er Yandex, som er størst i Rusland, men Samsung Z bliver også lanceret i Rusland som det første marked. Og når man åbner Tizen Store, er der ingen af de kendte apps på toplisten. Det er lidt ligesom de første vaklende skridt med Windows Phone. Bare værre. Der er ikke engang en Facebook-app.
Det er meget muligt, at den kommer til at sælge godt i Rusland, hvor den som nævnt lanceres først, da Tizen er populært der. Men hvis det er meningen, at Tizen skal blive en succes i den vestlige verden også, er der endnu et langt stykke vej at gå.