Hvis man ser på toplisten over de bedst sælgende mobiltelefoner i Skandinavien, står der Apple, Apple, Samsung, Apple og Samsung. Men vi er ret unikke. På verdensplan er de kinesiske mærker betydeligt større. Det kan man ikke mindst se i statistikken fra analysefirmaet Counterpoint over salget af mobiltelefoner i sidste måned.
De konstaterer, at Xiaomi var et af de hurtigst voksende mærker i første halvdel af året med en vækst på 22 procent sammenlignet med sidste år. Dette er efter forsyningsproblemer i 2022 og den generelle afmatning på markedet i 2023.
Xiaomi has adopted a leaner product strategy this year, focusing its energies to create one hero model per price band, rather than launching multiple devices in one segment. While entry-to-mid-tier devices continue to show strong performance for Xiaomi, it has also made inroads into the premium segment with foldable and “ultra” devices, siger Tarun Pathak på Counterpoint.
Dette førte til, at Xiaomi faktisk havde en større markedsandel end Apple inden for mobiltelefoner i august. Bedriften er en symbolsk sejr snarere end et reelt tronskifte. Årsagen er, at Apples salg altid er svagest i august, fordi de lancerer deres nye modeller i september, hvilket får forbrugerne til at vente med at købe. Xiaomi frigiver modeller i løbet af året, hvilket resulterer i en meget mere stabil salgskurve.
Kilde: Counterpoint