Da Apple d. 8. juni lancerede sin længe ventede Apple Music, var det slutningen på musikstreamingens uskyldige og bekymringsfrie ungdom. For selv om tjenester som Spotify, Deezer og Tidal alle er forholdsvis veletablerede i streamingverdenen, ligner det en ulige kamp, når man er oppe mod verdens mest værdifulde selskab.
Med 800 millioner betalende kunder i iTunes-butikken har Apple et potentielt kundegrundlag, som ingen andre streamingtjenester i selv deres allervådeste drømme kunne fantasere om. Og springet fra at købe din musik på iTunes til at få den streamet er kun få klik væk. Dit kreditkort er allerede i databasen!
48 procent har droppet Apple Music
I USA er det i første omgang lykkedes at få lidt over en tiendedel af iTunes-kunderne til at hoppe med på et gratis prøveabonnement. Det er dog ikke alle de nye kunder, der er lige begejstrede. I følge en undersøgelse fra analysebureaet MusicWatch bruger 48 procent af prøveabonnenterne nemlig ikke tjenesten længere.
To ud af tre vil fortsætte
Undersøgelsen er – ikke overraskende – blevet kritiseret af Apple, der hævder, at andelen af prøveabonnenter, der faktisk bruger Apple Music, er 79 procent og ikke 48 procent. Det skriver teknologisitet The Verge.
Hvor stor en del af kunderne, der vil fortsætte efter prøveperioden, er spændende. Apple har tradition for at have endog særdeles trofaste kunder. To tredjedele (64 procent) af de nye Apple Music-kunder har sagt, at de sandsynligvis vil fortsætte som betalende abonnenter. Mange vælger dog alligevel at trække beslutningen til sidste øjeblik. Således har 61 procent slået den automatiske fornyelse fra.
Spotify er størst – endnu
Selv om der givetvis kommer et frafald, når de gratis ture er slut, og der skal erlægges et fast beløb hver måned, er det for tidligt at affærdige Apple Music som et flop. Med 11 millioner brugere (i begyndelsen af august) er Apple en solid nummer to på markedet for musikstreamingtjenester. Kun Spotify har flere kunder, nemlig 20 millioner betalende abonnenter (juni 2015). Og det har taget syv år for dem at nå dertil. Apple er på sin side kun lige begyndt.
5,6 mio. har dobbeltabonnement
28 procent af Spotify Premium-brugerne har tegnet prøveabonnement på Apple Music. Det er 5,6 millioner kunder, som potentielt er på højkant, når prøveperioden på Apple Music udløber. Er man flere personer i husstanden, er Apple Music betydeligt billigere end Spotify.
Deezer har i dag seks millioner betalende abonnenter i 180 lande og 35 millioner musiknumre. Det koster 99 kroner om måneden at være med.
Og Tidal er den mindste i flokken med kun 580.000 betalende abonnenter (pr. marts 2015), heraf 17.000 hi-fi-lyttere.
Apple har råd til streamingkrig
Selv om det kun er lykkedes for Apple at lokke en lille del af sine iTunes-brugere med i første omgang, er det således for tidligt at affærdige Apple Music. Og med over 178 milliarder dollars på kistebunden har Apple råd til at skyde penge i en streamingkrig. For ganske vist er Spotify med en anslået værdi på 8,4 milliarder dollars mere værd end den samlede omsætning i hele den amerikanske musikindustri. Men Apple kunne stadig købe både Spotify, Deezer og Tidal – bare for sine mælkepenge!
Kilde: MusicWatch, The Verge, Consequences Of Sound, Wikipedia
Læs også: Taylor Swift banker Apple på plads
Læs videre med LB+
Årets bedste tilbud
Fuld adgang til alt indhold i 4 uger for 4 kr
LB+ Total måned
Fuld adgang til alt indhold i 1 måned
LB+ Total 12 måneder
Fuld adgang til alt indhold på Lyd & Billede og L&B Home i 12 måneder
- Adgang til mere end 7.500 produkttests!
- Store rabatter hos vores samarbejdspartnere i LB+ Fordelsklub
- Ugentlige nyhedsbreve med seneste nyheder/li>
- L&B TechCast – en podcast fra L&B
- Deaktivering af annoncer